Gjest lilliane Skrevet 19. april 2006 Skrevet 19. april 2006 Familiebalansering heter det så fint når man ønsker lik fordeling av kjønn på barna i familien. Synes du det er fair at adoptivforeldre f.eks bare får tildelt gutter eller bare jenter? Tenker foreningene på dette med å balansere kjønnene? 0 Siter
Colombiamamma Skrevet 19. april 2006 Skrevet 19. april 2006 Det har fordeler og ulemper begge deler! Jeg tror ikke det finnes noen fasit. Noen tenker det er fordel å ha en av hver, mens andre tenker det er lurt med barn av samme kjønn i en familie. Synes det er best om man ikke velge det verken når man adopterer eller når man føder barna selv. Tror på skjebnene og at vi blir glade for de barna vi får når vi først har fått de selv om man kanskje i utgangspunktet ønsket et annet kjønn enn det man fikk. 0 Siter
Noraførr Skrevet 19. april 2006 Skrevet 19. april 2006 "Synes du det er fair at adoptivforeldre f.eks bare får tildelt gutter eller bare jenter?" Jeg syns det er akkurat like fair at familier som adopterer barn, ikke vet noe om kjønn på forhånd. Det fins familier med bare bio.barn, som bare har ett av kjønnene representert - og det gjør det også blant familer som har adoptert barna. Selv har vi nå 6 (!) jenter: * 3 særkullsjenter * 2 adoptivjenter * 1 fosterjente Det kunne på ingen måte ha vært noen andre. Vi fikk akkurat de barna vi skulle ha! fra 0 Siter
Gjest Yljali Skrevet 19. april 2006 Skrevet 19. april 2006 Det er vel like fair som at biologiske foreldre "bare får tildelt" gutter eller jenter. Vet ikke hva foreningene tenker, det er sikkert lurt å spørre dem direkte. Men det er jo en viss forutsigbarhet i fhd til hvilke land man velger. Vi som har valgt Kina vet jo at prosentvis er sjansen størst for jente, men det kan bli gutt også. Heller enn hva foreningen tenker er det vel interessant å vite hvordan det enkelte giverland forholder seg til slike spørsmål? Forstår ikke helt hvorfor du spør, så kom gjerne med bakgrunnen for det, så blir det lettere å gi et skikkelig svar. 0 Siter
Gjest litchi Skrevet 19. april 2006 Skrevet 19. april 2006 Ja, jeg synes det er fair at en familie får tildlet barn av samms kjønn. Akkurat som det er fair at biofamilier får det. Familiebalansering? Et av de ekleste ord jeg har hørt på lenge. Håper indelig ikke noen instans tar slike "hensyn". 0 Siter
Xiaotao Skrevet 19. april 2006 Skrevet 19. april 2006 "Synes du det er fair at adoptivforeldre f.eks bare får tildelt gutter eller bare jenter?" Jeg syns det er akkurat like fair at familier som adopterer barn, ikke vet noe om kjønn på forhånd. Det fins familier med bare bio.barn, som bare har ett av kjønnene representert - og det gjør det også blant familer som har adoptert barna. Selv har vi nå 6 (!) jenter: * 3 særkullsjenter * 2 adoptivjenter * 1 fosterjente Det kunne på ingen måte ha vært noen andre. Vi fikk akkurat de barna vi skulle ha! fra stilig Noraførr Med to jenter fra Kina og en 3. adopsjon på gang, antar jeg at sjansen for å få en jente nr. 3 er stor, men det kan jo også bli en gutt. Men vet du hva - det spiller ingen rolle. jeg tenker vi er helt i himmelen enten det blir det ene eller det andre, når den tid en dag kommer (i 2007) 0 Siter
Blessed woman x 2 Skrevet 19. april 2006 Skrevet 19. april 2006 Det har fordeler og ulemper begge deler! Jeg tror ikke det finnes noen fasit. Noen tenker det er fordel å ha en av hver, mens andre tenker det er lurt med barn av samme kjønn i en familie. Synes det er best om man ikke velge det verken når man adopterer eller når man føder barna selv. Tror på skjebnene og at vi blir glade for de barna vi får når vi først har fått de selv om man kanskje i utgangspunktet ønsket et annet kjønn enn det man fikk. Det som er så bra er at man får akkurat det barnet som man skal ha. Det er jo barn vi så inderlig ønsker, som betyr så mye,som gjør oss lykkelige. Kjønn det spiller vel ingen rolle!!? 0 Siter
Gjest lilliane Skrevet 20. april 2006 Skrevet 20. april 2006 Det er vel like fair som at biologiske foreldre "bare får tildelt" gutter eller jenter. Vet ikke hva foreningene tenker, det er sikkert lurt å spørre dem direkte. Men det er jo en viss forutsigbarhet i fhd til hvilke land man velger. Vi som har valgt Kina vet jo at prosentvis er sjansen størst for jente, men det kan bli gutt også. Heller enn hva foreningen tenker er det vel interessant å vite hvordan det enkelte giverland forholder seg til slike spørsmål? Forstår ikke helt hvorfor du spør, så kom gjerne med bakgrunnen for det, så blir det lettere å gi et skikkelig svar. Vi har fått gutt og som nummer to ønsker vi jente, men vi vil helst ha barn fra samme landet som gutten kommer fra. Vet det kommer flest jenter fra Kina, men hvor stor sjans er det for å få en jente som nummer to når man har gutt fra før i de andre landene? Om vi ikke får jente som nummer to vil vi da få jente som nummer tre eller fire? Noen som vet dette? 0 Siter
Gjest chaguala Skrevet 20. april 2006 Skrevet 20. april 2006 Jeg vet at noen land sier at man kan ikke kan ønske kjønn for barn nr en, men at man kan ønske for barn nr to. Men de understreker at dette kun blir sett på som et ønske og ikke gir noen garanti for at man får ønsket oppfylt. Selv synes jeg det blir feil å sette opp ønsker svart på hvit. At man ønsker noe inni seg er helt ok, men det må ikke være kjekt for et barn å ha papirer på at foreldrene ønsket sterkt at barnet skulle hatt et annet kjønn. Ellers er det vel med adopsjon som med vanlig fødsel, man får ingen garanti. Jeg vet om noen som har adoptert to gutter fra kina. Og jeg vet om en familie med to egenfødte gutter, som fikk tildelt gutt nr tre fra kina. Når det gjelder foreningene så tror jeg de mener at man skal ta det man får.Og personlig mener jeg at om man ønsker så sterkt at det oppleves som feil å få det motsatte kjønn, så bør man kanskje ikke adoptere. I alle fall ikke før man har tenkt seg litt om :-) Lykke til, uansett hvilket land dere velger. 0 Siter
Gjest ikke alltid balanse nei Skrevet 20. april 2006 Skrevet 20. april 2006 Vel, selv er jeg eneste jente i familien, med fire brødre. Jeg syns det er veldig urettferdig at ikke Gud/englene/skjebnen eller hva det var, sørget for at jeg fikk noen søstre også. Sukk! Men det er ikke noe å gjøre med det. Jeg syns det er helt greit for vordende adoptanter å "ymte forsiktig" om at de aller helst ønsker seg motsatt (eller samme) kjønn på barnet enn det de allerede har, og nå snakker jeg altså om for barn nr.2 og 3 osv. Men det er selvsagt viktig at man innstiller seg på å være like glad for det barnet man får, uansett! 0 Siter
Xiao Tao :-D Skrevet 20. april 2006 Skrevet 20. april 2006 Vel, selv er jeg eneste jente i familien, med fire brødre. Jeg syns det er veldig urettferdig at ikke Gud/englene/skjebnen eller hva det var, sørget for at jeg fikk noen søstre også. Sukk! Men det er ikke noe å gjøre med det. Jeg syns det er helt greit for vordende adoptanter å "ymte forsiktig" om at de aller helst ønsker seg motsatt (eller samme) kjønn på barnet enn det de allerede har, og nå snakker jeg altså om for barn nr.2 og 3 osv. Men det er selvsagt viktig at man innstiller seg på å være like glad for det barnet man får, uansett! Jeg selv vokste opp som eneste jente blant 5 brødre. Gikk helt fint det. Og for meg er det også helt OK at jeg sannsynligvis bare får jenter - men uansett hva det blir - så er vi glade for det. 0 Siter
Callie Skrevet 20. april 2006 Skrevet 20. april 2006 Synes det må være lov å sette opp ønsker, men man må jo selvølgelig være forberedt på at man kan få begge kjønn. Skal innrømme at etter to gutter hadde det vært kjekt med en jente. Da yngste gutt ble født sa nesten samtlige; Så kjekt! -OG så praktisk!! (Jeg vil ikke at barna mine skal være praktiske men mine verdifulle og elskede barn, samme hvilket kjønn!) ..Sånn bare for å ha sagt det. (Husker det irriterte meg fælt en god stund etter yngstegutt ble født) 0 Siter
Guerrito Skrevet 26. april 2006 Skrevet 26. april 2006 Det har ingen hensikt å "balansere kjønnenne" De som får biologiske barn vet da vel ikke hva d får, eller rettere sagt, de får jo ikke bestemme de heller...Hvorfor er det så viktig med skjønn?= 0 Siter
Guerrito Skrevet 26. april 2006 Skrevet 26. april 2006 Jeg vet at noen land sier at man kan ikke kan ønske kjønn for barn nr en, men at man kan ønske for barn nr to. Men de understreker at dette kun blir sett på som et ønske og ikke gir noen garanti for at man får ønsket oppfylt. Selv synes jeg det blir feil å sette opp ønsker svart på hvit. At man ønsker noe inni seg er helt ok, men det må ikke være kjekt for et barn å ha papirer på at foreldrene ønsket sterkt at barnet skulle hatt et annet kjønn. Ellers er det vel med adopsjon som med vanlig fødsel, man får ingen garanti. Jeg vet om noen som har adoptert to gutter fra kina. Og jeg vet om en familie med to egenfødte gutter, som fikk tildelt gutt nr tre fra kina. Når det gjelder foreningene så tror jeg de mener at man skal ta det man får.Og personlig mener jeg at om man ønsker så sterkt at det oppleves som feil å få det motsatte kjønn, så bør man kanskje ikke adoptere. I alle fall ikke før man har tenkt seg litt om :-) Lykke til, uansett hvilket land dere velger. Chaguala! Flott innlegg 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.