Gjest Hvem skal få bestemme her..? Skrevet 19. april 2006 Skrevet 19. april 2006 Lurer egentlig ikke på så mye, men vil høre andres meninger eventuelt erfaringer om dette.. Hun og søsteren har vært på påskeferie hos pappa som bor langt unna. Når disse kommer hjem sier eldste på 11 år at hun vil flytte til pappa, lillesøster på 7 år vil ikke flytte. Storesøster sier at det ikke er for at det er noe galt å bo her, men hun vil prøve å bo hos pappa. Jeg sier det er helt greit hvis hun virkelig vil det så skal hun få prøve det. Samtidig som jeg spør om hun har tenkt nøye igjennom dette? Alle vennene her, familien, lillesøskene osv.. Men hun er bestemt og vil gjerne prøve. Jeg vil ikke nekte henne, for da er jeg redd jeg skyver henne fra meg, men er redd for at hun ikke har sett konsekvensene av å flytte så langt fra søsken og hjem sånn helt plutselig. Det er såpass langt at vi bare ser henne i ferier så det er ikke mulig med helgebesøk o.l Hun er også veldig flink på skolen nå, og er redd for at det å flytte vil forandre skoleferdighetene, uten at man kan si det sikkert. Så innerst inne vil jeg jo helst at hun bor sammen med oss, men vil jo også at hun skal ha det bra, men hvor langt skal barna få bestemme i slike saker? Vil ikke gi henne dårlig samvit. heller for at hun vil bo hos pappa. Hun torde ikke si det til oss med en gang, lillesøster som slapp ut "hemmeligheten". Hun var redd for å såre oss. Dette må da være vanskelig for et barn å gå å tenke på, hvordan hjelpe henne uten å gi dårlig samvittighet eller virke som at vi ikke er glad i henne med å si at hun bare skal flytte..? Finnes det noen som har vært igjennom dette, noen gode råd? 0 Siter
smekka Skrevet 19. april 2006 Skrevet 19. april 2006 Har på ingen måte vært igjennom dette, men synes det høres fornuftig ut å la henne prøve. Blir sikkert vanskelig for henne å si det til faren hvis hun ikke liker seg der men.. Har han en egen familie eller er han alene? Kanskje hun synes synd på han? Det er ikke noen mulighet for at dere kan flytte nærmere hverandre? 0 Siter
org Skrevet 19. april 2006 Skrevet 19. april 2006 Du og faren bør vel ta en samtale her og finne ut hva dere mener. Og om jenta kan flytte dit, muligens for en kortere periode i første omgang, liksom en prøvetid? Hun har jo rett til å si sin mening. Men dere voksne, sammen, må finne ut hvor det er best for henne å bo osv. tror 0 Siter
jubalong70 Skrevet 19. april 2006 Skrevet 19. april 2006 Ingen lett situasjon. Men jeg synes absolutt hun må få prøve. Uten at jeg har vært i en slik situasjon ville jeg kanskje gjort noe slik: Sette meg ned med henne og snakke grundig gjennom fordeler og ulemper. Si at du vil savne henne veldig, men at du forstår at hun har lyst til å bo hos faren sin. Forklare henne at hun kan ombestemme seg, men at hun ikke kan flytte frem og tilbake bare fordi hun har kranglet med faren. Det er ganske mye involvert i en slik flytting bl.a. skifte av skole. Men gjør det samtidig klart for henne at hun alltid vil være velkommen tilbake. Si at du synes hun er voksen som har tenkt så mye på dette. Og så må du gråte dine tårer av savn og skuffelse uten at hun merker det 0 Siter
tiliti Skrevet 20. april 2006 Skrevet 20. april 2006 Jeg var 1-2 år eldre da jeg bestemte meg for å bo hos min far 1-2 mnd i året. Da bodde mine foreldre riktignok nært nok til at jeg kunne fortsette på samme skole dersom jeg tok buss. Ellers vil det vel være mulig å tilbringe hele sommeren hos pappa? Som et prøveforsøk? Og så ta diskusjonen igjen etterpå. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.