Gå til innhold

Barnetannsten/brune render

Anbefalte innlegg

Gjest Tannfeen og ungene

Hallo

Barnet mitt på 2 år børster tenner både morgen og kveld, får ikke saft eller søtsaker utenom på spesielle dager. Likevel har det gradvis dukket opp stygge flekker og render nede på tennen både forran og bak. Dette spesielt på fremtennene nede og noe på hjørnetenner både nede og oppe. Veldig stygt å se på - og vi fortviler over dette! Tannlegen vi forespurte tok en rask titt og sa det ikke var råte men tannsten som noen barn får - mest kosmetiske problemer. Kan evt. slipes/pusses bort hos tannlegen. Har andre opplevd dette hos ungene? Kommer visst av spyttsekresjonen hos de fleste som har dt.

Fortvilet hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/227410-barnetannstenbrune-render/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Brune flekker

Barnet mitt har også noen brune flekker på tennene (i jekslene). Trodde først det var hull, og det var en liveredd mamma som fikk time hos tannpleier. Tannpleieren mente det var mineralisering og trodde det kanskje var fra antihistaminer hun får (Phenamin). Får dem ikke vekk med pussing. Håper du får noen råd om hvordan unngå/fjerne dem.

Gjest bakktus

Barnet mitt har også noen brune flekker på tennene (i jekslene). Trodde først det var hull, og det var en liveredd mamma som fikk time hos tannpleier. Tannpleieren mente det var mineralisering og trodde det kanskje var fra antihistaminer hun får (Phenamin). Får dem ikke vekk med pussing. Håper du får noen råd om hvordan unngå/fjerne dem.

Småttiser får gjerne noe som kalles barnebelegg, er det kanskje dette barnet har? Brun/svart i fargen og umulig å pusse bort på egen hånd.

Gjest chaguala

Småttiser får gjerne noe som kalles barnebelegg, er det kanskje dette barnet har? Brun/svart i fargen og umulig å pusse bort på egen hånd.

Barnet mitt har hatt noe svart "belegg" på tennene, men jeg har klart å skrape det av med neglene. Tannlegen kaller det barnetannsten. Og det er ikke særlig fint, nei :-(

Høres ut som barnebelegg. Helt ufarlig, men ikke pent. Snuppa har hatt det siden hun var rundt 1,5 år, og har pusset det bort hos tannlege/-pleier flere ganger. Nå er hun 5,5 år, og det har begynt å dabbe av. For de fleste blir det bra eller mye bedre når de får de nye tennene, men noen blir aldri kvitt det. Lillebror har også begynt å få dette...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...