Gå til innhold

hvit klump under tungen

Anbefalte innlegg

Gjest hva er dette?!

Har en baby på 9 mnd som har fått en hvit klump på str med et stort riskorn på undersiden av tungen. Det virker som det gjør vondt og hun har vært sutrete og spist lite den siste uken. Hun får tenner for tiden -kan det være en sammenheng??

Jeg har vært hos lege, men de sier at de aldri har sett noe liknende og vet ikke hva det er. Får ingenting mot det og må bare se an (mao vanlig svar når de ikke vet hva de skal svare).

Noen som vet hva dette kan være?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/227476-hvit-klump-under-tungen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som forkjølelsessår. Dvs. dette er en betegnelse som ialfall vi brukte hjemme i min barndom. hadde ofte slike i munnhulen i barndommen, gjorde kjempevondt men helt ufarlig og gikk over av seg selv etter noen dager.Forårsaket av virus.

Tror noen også kaller dette for "aster", men er ikke sikker.

Gjest hva er dette?!

Høres ut som forkjølelsessår. Dvs. dette er en betegnelse som ialfall vi brukte hjemme i min barndom. hadde ofte slike i munnhulen i barndommen, gjorde kjempevondt men helt ufarlig og gikk over av seg selv etter noen dager.Forårsaket av virus.

Tror noen også kaller dette for "aster", men er ikke sikker.

Ser ikke sånn ut...ihvertfall ikke hvis det er slike hvite sår som alle kan få på tannkjøttet f.eks. Dette er en stor hvit klump. Ser mer ut som en fettklump eller en tann (!).

Ser ikke sånn ut...ihvertfall ikke hvis det er slike hvite sår som alle kan få på tannkjøttet f.eks. Dette er en stor hvit klump. Ser mer ut som en fettklump eller en tann (!).

Ja, tenkte på de tannkjøttsårene.

Neeei, da er det ikke godt å si....kanskje en liten betennelse i en spyttkjertel eller noe slikt ?Det hvite kan være betennelsessekret inni en liten "lomme" i slimhinnen.

En tann (!) under tunga hørtes ikke sannsynlig ut.

Ja, tenkte på de tannkjøttsårene.

Neeei, da er det ikke godt å si....kanskje en liten betennelse i en spyttkjertel eller noe slikt ?Det hvite kan være betennelsessekret inni en liten "lomme" i slimhinnen.

En tann (!) under tunga hørtes ikke sannsynlig ut.

Men at en kommende tann biter under tungen så tungen blir irritert finnes det vel en viss mulighet for.

;-)

mvh

Annonse

Gunnar Oftedal, barnelege

I munnslimhinnen kan det ofte komme reaksjoner i forbindelse med infeksjoner, slik at små hvite overflatiske områder kan være uttrykk for en virus eller soppinfeksjon. Det du beskriver virker ikke å være en reaksjon av den typen, siden det bare er en enkelt liten hvit klump. På den annen side har hun vært ute av form den siste uken, slik at en infeksiøs årsak ikke kan utelukkes.

Små lokale hevelser i munnen kan være mange forskjellige ting. En type er det som kalles retensjonscyste. De er overflatiske og runde små dannelser som skyldes at slim som produseres i slimhinnen er innestengt pga hindring i utførselsgangen.

At hun holder på å få tenner tror jeg ikke har noen sammenheng med dette, ihvertfall har jeg aldri sett noe slikt i forbindelse med tannfrembrudd.

Som du forstår vet heller ikke jeg hva dette er, men jeg er enig med legen din i at det ikke er grunn til noen spesiell behandling. Det er svært ofte riktig å se en utvikling an, og så løser problemet seg under veis. Dersom det utvikler seg i den retning at det ikke går tilbake eller vokser i størrelse og er til gene for barnet, er det klart at en mer aktiv behandling vil være aktuell. Dersom det er en cyste som vokser hender det at kirurgisk fjerning kan være aktuelt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...