Gå til innhold

Oppkast og smitte

Anbefalte innlegg

Gjest oppkast og smitte
Skrevet

Datteren min og flere andre i bhg har kastet opp de siste dagene.

Vi hadde en omgang kl. 4 i natt og hun har drukket masse etter det og er i veldig god form, men vil ikke spise noe særlig.

Jeg lurer på når hun er smittsom og når vi andre i fam. evt. blir syke.

Skrevet

Hun er aller mest smittsom mens hun har symptomer, men også en stund før det bryter ut. Inkubasjonstiden er 12-24 timer.

Skrevet

Smittefarlig fra like før det bryter ut til 2 døgn etter symptomslutt. Verst mens hun har symptomer.

Jeg bruker regne 1 uke før man vet at folk er i den "totalt sikre" sonen.

Hold den syke unna andre så mye som mulig, vask over håndtak, do o.l. med desinfiserende middel eller klorin og bruk desinfiserende servietter på hendene før mat og etter å ha tatt på den syke. Da er sjansen stor for at utbruddet ikke nødvendigvis når resten av familien.

Skrevet

Smittefarlig fra like før det bryter ut til 2 døgn etter symptomslutt. Verst mens hun har symptomer.

Jeg bruker regne 1 uke før man vet at folk er i den "totalt sikre" sonen.

Hold den syke unna andre så mye som mulig, vask over håndtak, do o.l. med desinfiserende middel eller klorin og bruk desinfiserende servietter på hendene før mat og etter å ha tatt på den syke. Da er sjansen stor for at utbruddet ikke nødvendigvis når resten av familien.

Så det er ikke bare meg som er "småhysterisk" for spysyken?... Har en kraftig fobi mot den og bruker alle dine tiltak + litt til :-)

Godt at jeg ikke er alene....

Skrevet

Så det er ikke bare meg som er "småhysterisk" for spysyken?... Har en kraftig fobi mot den og bruker alle dine tiltak + litt til :-)

Godt at jeg ikke er alene....

Du er ikke alene :)

Gjest Debra irl
Skrevet

Vi hadde det annenhver dag. Storesøster fredag, lillebror søndag, jeg på tirsdag. Pappa slapp merkelig nok unna. Stort sett er det han som blir syk og jeg som slipper unna. Men ikke denne gangen :-(

Gunnar Oftedal, barnelege
Skrevet

Dette høres ut til å være en virus-epidemi. Det er mange forskjellige virus som gir magesjau, og de oppfører seg litt forskjellig. Regelen er at de smitter en god stund før symptomene bryter ut og er smittsomme så lenge man har symptomer.

Skrevet

Dette høres ut til å være en virus-epidemi. Det er mange forskjellige virus som gir magesjau, og de oppfører seg litt forskjellig. Regelen er at de smitter en god stund før symptomene bryter ut og er smittsomme så lenge man har symptomer.

Dette stemmer ikke med det som Folkehelseinstituttet opplyser. De hevder at man er smittsom i to døgn etter symptomfrihet. Derfor skal også barn holdes hjemme fra barnehage så lenge etter symptomfrihet i henhold til smittevernreglene.

Gjest Persille
Skrevet

Dette stemmer ikke med det som Folkehelseinstituttet opplyser. De hevder at man er smittsom i to døgn etter symptomfrihet. Derfor skal også barn holdes hjemme fra barnehage så lenge etter symptomfrihet i henhold til smittevernreglene.

Smittevernreglene i bhg er at barnet skal holdes hjemme i 24 timer etter siste oppkastrunde.

Skrevet

Smittevernreglene i bhg er at barnet skal holdes hjemme i 24 timer etter siste oppkastrunde.

Da har nok du en gammel utgave av smittevernhåndboka. Dette står på FHIs hjemmeside:

Tiltak ved enkelttilfelle eller utbrudd

Ved utbrudd i barnehage og skoler

Barn bør holdes hjemme 48 timer etter symptomfrihet. Intensivert håndvask og rengjøring av stellebord og leker.

Barn bør holdes hjemme 48 timer etter symptomfrihet. Intensivert håndvask og rengjøring av stellebord og leker.

http://www.fhi.no/eway/default0.asp?pid=223&oid=0&e=0&trg=Area_4504&MainArea_4320=4498:0:15,1787:1:0:0:4320;4349;::0:0:0&ContentArea_4498=4504:0:15,1904:1:0:0:4320;4498;::0:0:0&Area_4504=4336:55961::1:4782:83:4320;4498;4504;::10:0:0

Gjest neofix
Skrevet

Da har nok du en gammel utgave av smittevernhåndboka. Dette står på FHIs hjemmeside:

http://www.fhi.no/eway/default0.asp?pid=223&oid=0&e=0&trg=Area_4504&MainArea_4320=4498:0:15,1787:1:0:0:4320;4349;::0:0:0&ContentArea_4498=4504:0:15,1904:1:0:0:4320;4498;::0:0:0&Area_4504=4336:55961::1:4782:83:4320;4498;4504;::10:0:0

Beklager at jeg blander meg her, men er det ikke snakk om litt forskjellige virus?

Dette virkelig ille viruset, som heter noe sånt som novo eller noe i den dur (noen som skjønner hva jeg mener?), det er svært smittsomt, og da gjelder denne 48-timers regelen. Men for mildere virus, så er stort sett smittefaren over når symptomene er borte.

Når det er sagt - hvis jeg skulle holdt ungene hjemme 2 dager ekstra hver gang de hadde kastet opp.... Ja da kunne jeg nok sluttet i jobben. :-) Altså, når ungene er skikkelig dårlige, og spyr og har diare, da holder man dem gjerne hjemme en dag eller to ekstra. Men ett eller to tilfeller av oppkast er ikke det der alvorlige viruset, og da gjelder ikke samme forholdsregler.

Gjest Persille
Skrevet

Det er nok som Neofix sier, det er to forskjellige ting.

Ved vanlig oppkast er det 24timers regelen som gjelder. Om barnet kaster opp siste gang kl 09.30 mandag - så skal det også være hjemme hele tirsdag, om barnet kaster opp siste gang 22.30 søndag, så kan det gå i bhg på tirsdag.

Skrevet

Det er nok som Neofix sier, det er to forskjellige ting.

Ved vanlig oppkast er det 24timers regelen som gjelder. Om barnet kaster opp siste gang kl 09.30 mandag - så skal det også være hjemme hele tirsdag, om barnet kaster opp siste gang 22.30 søndag, så kan det gå i bhg på tirsdag.

Jeg tok kontakt med Folkehelsa vedr. dette spørsmålet i fjor da jeg var usikker i forhold til hvordan reglene skulle være i vår barnehage. Fikk da til svar at norovirus er det mest vanlige omgangssykeviruset (tidligere kalt Norwalk) og at 48-timersregelen dermed gjelder for de aller fleste tilfeller. Rotavirus smitter faktisk enda lengre!

Oslo kommune skal også praktisere 2-døgnsregelen for sine barnehager:

http://www.helse-og-velferdsetaten.oslo.kommune.no/folkehelse/samfunnshelse/smittevern/article20238-6568.html

Ifølge han jeg snakket med på Folkehelsa henger dessverre 24-timersregelen igjen, med den følge at mange unødvendig blir smittet. Tidligere trodde man at man var smittefri så raskt.

I vår barnehage følges 48-timersregelen, og vi har svært sjelden utbrudd som ikke er blitt stoppet etter det første barnet som får det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...