Gå til innhold

Min datter på 6 år ble slått av en annen forelder på SFO, hva gjør vi?

Anbefalte innlegg

Gjest sjokkerte foreldre

I går hadde vi en uhyggelig opplevelse. Fikk telefon fra SFO der min 6 årige datter går. De fortalte at datteren min var blitt klappet til i ansiktet av en annen forelder i klassen hennes. Det som hadde skjedd var at han kom å ga barna godterier, og ville ha en klem av barna. Han bruker også leke med barna, og vi har vel reagert litt på at denne mannen har en litt merkelig atferd.Siden han leker med barna, blir de påhegne på mannen, og springer etter han. Datteren min hadde satt seg i bilen hans ute i skolegården på passasjersiden, og mannen hadde tatt en tlf som ringte. Han hadde da blitt irritert på datteren min og bedt henne gå ut, noe hun ikke hadde gjort med engang. Han hadde så klappet til henne i ansiktet, slik at hun begynte å gråte. Heldigvis så en av assistentene hele episoden, slik at det ble rint til oss foreldre. Skolen har sagt vi må tenke over hva vil gjøre med saken, da den er svært uakseptabel. Vi er kanske i villrede, og forstår egentlig ikke at en voksen mann kan slå et barn på denne måten. Datteren vår er livredd og vil bare snakke bort hele episoden. Nå på formiddagen ringte plutselig denne mannen på døra vår, fordi han ville be om unskyldning. Han bagateliserte også hendelsen, men han sa det gikk litt over styr. Vi sa vi ikke enda hadde tatt stilling til dette, og at vi måtte finne ut av hva vi skulle gjøre. Han er en godt voksen mann (ca 60 år) gift med en dame fra Thailand, og de har en sønn som går i klassen til datteren min. Jeg er helt forvirret, og får vondt i magen av dette. Noen sier vi bør anmelde og noen sier vi bør gå til avisen. Hva skal vi gjøre?

Fortsetter under...

• Svar 100
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

17

• frosken

6

• bugge -jenta

6

• Dorthe

3

Mest aktive i denne tråden

Jeg synes ikke dere skal verken gå til avisen eller anmelde dette til politiet i utgangspunktet. Derimot bør skolen/sfo kunne ta initiativ til et møte mellom dere og mannen hvor situasjonen drøftes.

Dersom skolen forøvrig finner mannens atferd i forhold til barna spesiell, bør de sørge for å få fortalt ham det. Det er en selvfølge at man ikke bør dele ut godterier til andres barn på den måten, og dette kan forklares til mannen på et generelt grunnlag. Det kan enkelt begrunnes med at de fleste barn læres opp til ikke å ta i mot godterier av fremmede, samt at foreldre flest ønsker begrensning av mengden godterier.

I forhold til jenta di så hadde jeg forsøkt å ikke dramatisere episoden unødvendig. Det mannen gjorde var galt, men han har bedt henne om undskyldning og kommer ikke til å gjøre det flere ganger.

Gjest Debra irl

Avisen har vel ikke noe særlig med saken å gjøre?

Fint at mannen ba om unnskyldning, det er det minste han burde gjøre.

Men du? Pleier han å møte opp på SFO for å dele ut snop i gjengjeld for kos? Jeg ville kanskje konsentrert meg om å få ham ut av skolens område jeg.

Selvfølgelig skal dere ikke gå til avisen!

Hvorfor i alle dager skulle dere det?

Anmeld mannen i stedet. Han skjønner jo selv at han gikk langt over streken når han tropper opp på døren deres.

Jeg synes ikke dere skal verken gå til avisen eller anmelde dette til politiet i utgangspunktet. Derimot bør skolen/sfo kunne ta initiativ til et møte mellom dere og mannen hvor situasjonen drøftes.

Dersom skolen forøvrig finner mannens atferd i forhold til barna spesiell, bør de sørge for å få fortalt ham det. Det er en selvfølge at man ikke bør dele ut godterier til andres barn på den måten, og dette kan forklares til mannen på et generelt grunnlag. Det kan enkelt begrunnes med at de fleste barn læres opp til ikke å ta i mot godterier av fremmede, samt at foreldre flest ønsker begrensning av mengden godterier.

I forhold til jenta di så hadde jeg forsøkt å ikke dramatisere episoden unødvendig. Det mannen gjorde var galt, men han har bedt henne om undskyldning og kommer ikke til å gjøre det flere ganger.

Enig med deg, frosken. Han gjorde noe galt og har bedt om unnskydning.

Sfo bør innkalle begge parter til et møte.

Jeg hadde definitivt IKKE likt at en av foreldrene delte ut godterier på skolen/sfo - heller ikke at han forlangte klem av dem!

Gjest sjokkerte foreldre

Avisen har vel ikke noe særlig med saken å gjøre?

Fint at mannen ba om unnskyldning, det er det minste han burde gjøre.

Men du? Pleier han å møte opp på SFO for å dele ut snop i gjengjeld for kos? Jeg ville kanskje konsentrert meg om å få ham ut av skolens område jeg.

Nei jeg ser heller ikke hva avisen har med dette å gjøre. Jeg godtar selvfølgelig ikke at han skal ha klem eller gi godterier til datteren min. Dette er noe jeg skal ta opp med skolen. Jeg sier i innlegget at denne mannen har en merkelig atferd som vi har lagt merke til, men som skolen ikke har snakket noe om. Det er det bare vi foreldre som har registrert, og har ikke vært et samtaleemne med skolen. Selvfølgelig er en unskyldning fra han det minste, men jeg kjenner at det ikke er så lett likavel.

Annonse

Gjest Aimabel

herregud! Hva slags mann er dette? Kommer på skolen, gir dem godteri og tøyser med dem, for så å klappe til datteren din! Ingen med vettet i behold gjør noe slikt, han må jo være helt ustabil. Jeg ville egentlig forlangt at han ikke hadde adgang til skolens område, men det blir vel vanskelig i og med at han er faren til ei i klassen. Det må i det minste gå an at han ikke får lov til å oppholde seg der, og tøyse med de andre, kun hente sitt barn og gå igjen. Kan tenke meg de andre foreldrene også er blitt skeptiske til denne fyren nå, Stakkars datteren hans.

Gjest Aimabel

-"kommer ikke til å gjøre det flere ganger. "

Hvordan kan du vite det? Synes fyren har en mistenkelig måte å tilnærme seg ungene. Og har man slått et barn har man tråkket over en STOR grense. Jeg mener det er grunn til bekynmring her.

Men avisen har ikke noe med dette å gjøre, det må skolen ordne opp i, og evt barnevern.

Gjest Aimabel

Jeg ville absolutt ikke gått til avisen!

Jeg ville kanskje anmeldt det.

Det som skremmer meg aller mest er hva annet denne mannen kan finne på, i forhold til andre barn eller sitt eget. Derfor ville jeg iallefall meldt min bekymring til barnevernet.

Om dette hadde skjedd med et av barna i min datters klasse så ville jeg ha visst om det. Ta kontakt med læreren, SFO og be om et møte med alle sammen og selvsagt også mannen det gjelder. Gjør klart hva dere syns om saken og at dere ikke syns dette er akseptabelt, men at dette ikke skal gå ut over sønnen til vedkomne, det er ikke hans skyld at faren er en dust. Dog ville jeg ikke sendt datteren min på besøk hos de.

Det jeg syns er rart er at ingen har reagert på denne mannens oppførsel før, hverken SFO eller foreldre har stilt spørsmål ved mannens oppførsel før dette, eller?

Media har definitivt ikke noe med dette å gjøre, tenk på mannens sønn! Barnas beste osv..

-"kommer ikke til å gjøre det flere ganger. "

Hvordan kan du vite det? Synes fyren har en mistenkelig måte å tilnærme seg ungene. Og har man slått et barn har man tråkket over en STOR grense. Jeg mener det er grunn til bekynmring her.

Men avisen har ikke noe med dette å gjøre, det må skolen ordne opp i, og evt barnevern.

Det var i forhold til datteren jeg mente man skulle poengtere at han ikke kom til å gjøre det flere ganger. Poenget i forhold til jenta må jo være å gjøre henne tryggest mulig. En helt annen ting er at skole og sfo bør reagere og evt. også varsle andre instanser dersom de mener det er grunnlag for det.

Gjest Aimabel

Det var i forhold til datteren jeg mente man skulle poengtere at han ikke kom til å gjøre det flere ganger. Poenget i forhold til jenta må jo være å gjøre henne tryggest mulig. En helt annen ting er at skole og sfo bør reagere og evt. også varsle andre instanser dersom de mener det er grunnlag for det.

javel ja, det er jeg selvsagt enig i.

bugge -jenta

Jeg har vært borte i en omtrent lignende situasjon. Også der var det heldigvis voksne vitner.

Jeg er uenig i at dette er en meklingsituasjon mellom to foreldreparter. Ser ingen grunn til at dere trenger møtes engang. Det er nemlig ikke noe dere har å mekle om.

Skolen derimot må få vite om saken, og dra mannen inn på teppet. Det kan dere forlange og se til at skolen gjør, gjennom å snakke med de på SFO som bringer dette inn til rektor. Det vil være naturlig at rektor da tar kontakt med dere også og setter opp et møte, uten mannen.

Dere trenger ikke selv gå til anmeldelse av saken. Skolen kan selv gjøre det om de synes det er alvorlig nok. Og det synes jeg det er. Så blir det opp til politiet hva de vil gjøre. Siden barnet var på skolen når dette skjedde, er det en skolesak, og det er derfor ikke urimelig at det er skolen som anmelder saken. Dere kan selvfølgelig begge gjøre det. Men hvis skolen gjør det, går dere litt fri hvis det er ønskelig for dere og datteren deres.

Det lukter selfølgelig pedofili av denne mannen, og kanskje er det greit at politiet får et søkelys på ham hvis det skulle være tilfelle.

Det kan være andre ting som er kommet inn på denne mannen, så det er verdt å gjøre politiet klar over hendelsen.

Jeg vet ikke om det var andre barn som så hendelsen. Men uansett forteller vi våre barn at voksne ikke har lov til å slå dem. Det er forbudt ved lov. Å ikke ta hendelsen alvorlig kan derfor være å sende ut signaler om at det ikke var så farlig. Det kan gjøre barna utrygge. Og de kan føle at det ikke gjorde så mye at nettopp de ble slått. Dette gjelder forsåvidt både din datter og de som så. Eller andre som får høre om det. Og det sprer seg gjerne.

Men hovedpoenget mitt er at dette etter mitt syn ikke er en meklingssituasjon. Noen skoler kan ønske det, for å slippe unna bråk. Ikke la skolen få slippe unna. Og det er som sagt skolens ansvar hva som skjer der. Det er naturlig at de anmelder mannen synes jeg. Det kan de gjøre så stille som de ønsker. Det er verre for dere som vil få mange spørsmål, og dette skal ikke være en sak mellom dere og mannen. Hvis du ser det litt utenfra har han gått over streken mot et av skolens barn. Derav skolens ansvar, og ingen mekling.

Jaja, noen tanker fra meg. Er lærer, og litt spesialpedagog, selv om jeg ikke har vært i jobb på en stund.

vennlig hilsen

Annonse

Gjest Aimabel

Jeg har vært borte i en omtrent lignende situasjon. Også der var det heldigvis voksne vitner.

Jeg er uenig i at dette er en meklingsituasjon mellom to foreldreparter. Ser ingen grunn til at dere trenger møtes engang. Det er nemlig ikke noe dere har å mekle om.

Skolen derimot må få vite om saken, og dra mannen inn på teppet. Det kan dere forlange og se til at skolen gjør, gjennom å snakke med de på SFO som bringer dette inn til rektor. Det vil være naturlig at rektor da tar kontakt med dere også og setter opp et møte, uten mannen.

Dere trenger ikke selv gå til anmeldelse av saken. Skolen kan selv gjøre det om de synes det er alvorlig nok. Og det synes jeg det er. Så blir det opp til politiet hva de vil gjøre. Siden barnet var på skolen når dette skjedde, er det en skolesak, og det er derfor ikke urimelig at det er skolen som anmelder saken. Dere kan selvfølgelig begge gjøre det. Men hvis skolen gjør det, går dere litt fri hvis det er ønskelig for dere og datteren deres.

Det lukter selfølgelig pedofili av denne mannen, og kanskje er det greit at politiet får et søkelys på ham hvis det skulle være tilfelle.

Det kan være andre ting som er kommet inn på denne mannen, så det er verdt å gjøre politiet klar over hendelsen.

Jeg vet ikke om det var andre barn som så hendelsen. Men uansett forteller vi våre barn at voksne ikke har lov til å slå dem. Det er forbudt ved lov. Å ikke ta hendelsen alvorlig kan derfor være å sende ut signaler om at det ikke var så farlig. Det kan gjøre barna utrygge. Og de kan føle at det ikke gjorde så mye at nettopp de ble slått. Dette gjelder forsåvidt både din datter og de som så. Eller andre som får høre om det. Og det sprer seg gjerne.

Men hovedpoenget mitt er at dette etter mitt syn ikke er en meklingssituasjon. Noen skoler kan ønske det, for å slippe unna bråk. Ikke la skolen få slippe unna. Og det er som sagt skolens ansvar hva som skjer der. Det er naturlig at de anmelder mannen synes jeg. Det kan de gjøre så stille som de ønsker. Det er verre for dere som vil få mange spørsmål, og dette skal ikke være en sak mellom dere og mannen. Hvis du ser det litt utenfra har han gått over streken mot et av skolens barn. Derav skolens ansvar, og ingen mekling.

Jaja, noen tanker fra meg. Er lærer, og litt spesialpedagog, selv om jeg ikke har vært i jobb på en stund.

vennlig hilsen

flott innlegg!

Ja, dette ville jeg uten tvil ha anmeldt! Hvis mannens terskel for å utøve vold mot barn (og barn som ikke en gang er hans eget - selv om det ikke er mer akeptabelt så slå egne barn) er så lav som dette, tør jeg ikke tenke på hva han er i stand til å gjøre mot andre barn. Når dere til og med har noe så sjeldent som vitner til at et barn er blitt mishandlet, så kan dere ikke annet enn å anmelde!

bugge -jenta

SFO personalet gjør ikke jobben sin godt nok her, og kan kanskje vegre seg til å gjøre det til en sak. For eksempe ikke gå til rektor med det. Det må inn til rektor, og forhåpentligvis slipper dere å ta kontakt med rektor. Forhåpentligvis ringer rektor dere. Pass på at rektor vet om dette. Hvis dere ikke hører noe fra rektor, må dere ta kontakt med ham/henne.

Er enig i mye av det du skriver.

Men ut fra hovedinnlegget er jeg usikker på om mannen har bedt om unnskyldning for det han faktisk har gjort. Dvs. lagt seg flat og bedt om unnskyldning fordi han gikk laaangt over streken.

Eller om han har bortforklart og bagatellisert 95% og bedt om unnskyldning for kun de siste 5%.

Det siste synes jeg er verre enn ingen ting. Og jeg ville gått videre med saken til barnevernet eller politiet, men for all del _ikke_ til pressen. Dette har en privatperson gjort mot en annen privatperson.

mvh

bugge -jenta

Er enig i mye av det du skriver.

Men ut fra hovedinnlegget er jeg usikker på om mannen har bedt om unnskyldning for det han faktisk har gjort. Dvs. lagt seg flat og bedt om unnskyldning fordi han gikk laaangt over streken.

Eller om han har bortforklart og bagatellisert 95% og bedt om unnskyldning for kun de siste 5%.

Det siste synes jeg er verre enn ingen ting. Og jeg ville gått videre med saken til barnevernet eller politiet, men for all del _ikke_ til pressen. Dette har en privatperson gjort mot en annen privatperson.

mvh

Det hører ikke hjemme i pressen.

Men; Først og fremst er det en voksen mann som har gjort en ulovlig handling mot et barn på skolens område og tid.

For en ufattelig mølje å havne opp i. Forstår godt om både dere og skolens personale er i villrede.

Jeg fikk inntrykk av at du allerede har slått fra deg de dumme forslagene du nevnte du hadde fått om å gå til avisene?

Om noe slikt hadde skjedd på vår skole/SFO ville det gått sporen streks til rektor eller inspektør i rektors fravær. Om ikke barnet hadde hatt akutt behov for at vi kom, ville det vært rektor som kontaktet oss.

Ut fra det du skriver får jeg inntrykk av at skolen opptrer usikkert og nølende og forsøker å skyve mest mulig av ansvaret over på dere. Det er ikke så merkelig. Kan hende føler de seg enda mer hjelpeløse enn dere.

Ikke la skolens ledelse løpe fra ansvaret sitt! Som jentas foreldre har dere en soleklar _rett_ til å ta denne saken opp med alle relevante organer, innkludert politi, barnevern, skolesjef etc.

Siden denne hendelsen skjedde mens skolen ved SFO hadde ansvaret for barnet har skolen en _plikt_ til å ta tak i det. Ikke bare i forhold til dere, men i forhold til alle skolens elever. Skolen må med all mulig tydelighet vise at de vet å håndtere og rydde opp i dette.

At den som tramper over er far til et av barna på skolen gjør åpenbart saken ennå mer intrikat, men samtidig ennå viktigere å rydde opp i på en ordentlig måte. Hvis ikke kan det bli en verkebyll i skolemiljøet i år framover.

Om skolen ikke tydelig og ryddig håndterer dette vil de være kjemisk renset for troverdighet hver gang de skal konfrontere et barn med at det har slått et annet.

Før dere bestemmer dere for hva dere skal gjøre kunne det kanskje være greit å få et møte med rektor og evt. leder for SFO og høre hvordan de har tenkt å håndtere saken. Har de kontaktet sine overordnede for å få veiledning? Et slikt møte ville jeg forlagt å få neste virkedag.

Dette er ikke primært en sak mellom dere og den uberegnelige faren, men en sak mellom denne mannen og skolen. For skolens vedkommende gjorde han det mot et av skolens/SFOs barn. For meg ville skolens holdning og tiltak blitt avgjørende for hva jeg gjorde videre.

Jeg ville synes det var urimelig om jeg skulle sitte i et meglingsmøte med denne mannen. Hva er det å megle om? Det er skolen som må fortelle ham hvor skapet skal stå, ikke bare av hensyn til det barnet det gikk ut over, men alle ungene.

Ut fra det du skriver blir jeg usikker på om denne mannen kom for å be om unnskyldning, eller bare om godt vær. Ber man oppriktig om unnskyldning står man ikke å bortforklarer og bagatelliserer. Da tar man ansvar for _hele_ sin handling uten om og men og beklager dypt. Om man ikke er lei seg for det man har gjort, bare konsekvensene det kan få for en selv, er man derimot full av unnskyldninger og bagatelliseringer.

Om jeg var det minste i tvil om denne mannen hadde tatt inn over seg hva han hadde gjort, og hvor fullstendig inadekvat handlingen var, ville jeg selv sørget for at saken gikk et godt stykke videre om ikke skolen gjorde det.

Støtter froskens forslag om å avdramatisere hendelsen mest mulig overfor barnet. Samtidig må hun ikke føle at det bagatelliseres til et punkt der det ikke får noen koneskvenser for den voksne, eller at hun føler hun ikke er tatt på alvor.

Dette ble mange og lange tanker fra meg.

Håper dere finner en god løsning og at helgen blir en fin en, tross alt.

mvh

Huff!! For et sjokk det må ha vært for dere også. Jeg kjente sinnet komme da jeg leste innlegget. Du har fått mange gode råd. Håper det ordner seg! Mannen burde nektes adgang til skolen spør du meg....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...