Gå til innhold

Min datter på 6 år ble slått av en annen forelder på SFO, hva gjør vi?

Anbefalte innlegg

Jeg ville i alle fall ikke latt dette gå upåaktet hen, for situasjonen er absolutt uakseptabel. Det at datteren din ikke vil snakke om det, men snakker det bort, tyder på at hun har tatt seg mer nær av hendelsen enn hva som er bra, og hun bør få tryggheten i at slikt ikke vil skje igjen.

Mannen trenger virkelig å få kontroll på oppførselen sin, for når han presterer å slå til datteren din - som for han er en ukjent i så måte - hvordan er han da når han blir sint på sønnen sin hjemme? En gang er en gang for mye, og det bør han ta konsekvensene av.

Jeg ville anmeldt mannen, holdt meg kald og fortalt akkurat hvordan det var, og hvordan datteren din reagerte og har reagert i ettertid.

Å gå til avisen ser jeg ingen nytteverdi i, hvorfor skulle det være et alternativ? Ikke alltid det er bra å henge ut folk på den måten, samme hvor frustrert man er selv. Så lenge det ikke er noen fare for gjentakelse (skulle man tro...), så får vel mannen en støkk nok i livet dersom han får en politianmeldelse i posten, og må ta kontakt med politiet...

Men for all del - få datteren din til å snakke om dette, lirk det ut av henne om så, så det slipper å bli et traumatisk minne for henne som vil plage henne i ettertid (også i voksen alder). Det som blir fortrengt, kommer gjerne igjen med dobbel kraft ved en annen anledning...

Fortsetter under...

• Svar 100
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

17

• frosken

6

• bugge -jenta

6

• Dorthe

3

Mest aktive i denne tråden

amerikafareren

Hold media lengst mulig unna saken. Gå til skolen og ta et møte med SFO-leder og SFO-ansvarlig i ledelsen (som vanligvis er inspektør eller assisterende rektor). Diskuter hendelsen med dem, men jeg ville vurdert å politianmelde mannen. Ikke ha han med på de møtene. Dette er ikke noen meklingssak. Det kan hende at det er enklere for dere som foreldre å anmelde enn for skolen siden han også er foreldre der, men jeg ville drøftet fremgangsmåten med de jeg nevnte.

Stå på. Jeg har ingen problemer med å forstå at dette er vanskelig for dere, men det blir også vanskelig å ikke foreta seg noe.

Gjest snoopys

For en ufattelig mølje å havne opp i. Forstår godt om både dere og skolens personale er i villrede.

Jeg fikk inntrykk av at du allerede har slått fra deg de dumme forslagene du nevnte du hadde fått om å gå til avisene?

Om noe slikt hadde skjedd på vår skole/SFO ville det gått sporen streks til rektor eller inspektør i rektors fravær. Om ikke barnet hadde hatt akutt behov for at vi kom, ville det vært rektor som kontaktet oss.

Ut fra det du skriver får jeg inntrykk av at skolen opptrer usikkert og nølende og forsøker å skyve mest mulig av ansvaret over på dere. Det er ikke så merkelig. Kan hende føler de seg enda mer hjelpeløse enn dere.

Ikke la skolens ledelse løpe fra ansvaret sitt! Som jentas foreldre har dere en soleklar _rett_ til å ta denne saken opp med alle relevante organer, innkludert politi, barnevern, skolesjef etc.

Siden denne hendelsen skjedde mens skolen ved SFO hadde ansvaret for barnet har skolen en _plikt_ til å ta tak i det. Ikke bare i forhold til dere, men i forhold til alle skolens elever. Skolen må med all mulig tydelighet vise at de vet å håndtere og rydde opp i dette.

At den som tramper over er far til et av barna på skolen gjør åpenbart saken ennå mer intrikat, men samtidig ennå viktigere å rydde opp i på en ordentlig måte. Hvis ikke kan det bli en verkebyll i skolemiljøet i år framover.

Om skolen ikke tydelig og ryddig håndterer dette vil de være kjemisk renset for troverdighet hver gang de skal konfrontere et barn med at det har slått et annet.

Før dere bestemmer dere for hva dere skal gjøre kunne det kanskje være greit å få et møte med rektor og evt. leder for SFO og høre hvordan de har tenkt å håndtere saken. Har de kontaktet sine overordnede for å få veiledning? Et slikt møte ville jeg forlagt å få neste virkedag.

Dette er ikke primært en sak mellom dere og den uberegnelige faren, men en sak mellom denne mannen og skolen. For skolens vedkommende gjorde han det mot et av skolens/SFOs barn. For meg ville skolens holdning og tiltak blitt avgjørende for hva jeg gjorde videre.

Jeg ville synes det var urimelig om jeg skulle sitte i et meglingsmøte med denne mannen. Hva er det å megle om? Det er skolen som må fortelle ham hvor skapet skal stå, ikke bare av hensyn til det barnet det gikk ut over, men alle ungene.

Ut fra det du skriver blir jeg usikker på om denne mannen kom for å be om unnskyldning, eller bare om godt vær. Ber man oppriktig om unnskyldning står man ikke å bortforklarer og bagatelliserer. Da tar man ansvar for _hele_ sin handling uten om og men og beklager dypt. Om man ikke er lei seg for det man har gjort, bare konsekvensene det kan få for en selv, er man derimot full av unnskyldninger og bagatelliseringer.

Om jeg var det minste i tvil om denne mannen hadde tatt inn over seg hva han hadde gjort, og hvor fullstendig inadekvat handlingen var, ville jeg selv sørget for at saken gikk et godt stykke videre om ikke skolen gjorde det.

Støtter froskens forslag om å avdramatisere hendelsen mest mulig overfor barnet. Samtidig må hun ikke føle at det bagatelliseres til et punkt der det ikke får noen koneskvenser for den voksne, eller at hun føler hun ikke er tatt på alvor.

Dette ble mange og lange tanker fra meg.

Håper dere finner en god løsning og at helgen blir en fin en, tross alt.

mvh

Du må huske alderen på denne mannen og det at han bagatelliserer litt er vel ganske normalt for en som er vant til at barn kan taes med makt hvis det ikke gjør som det skal.

Jeg bagatelliserer ikke denne saken altså det er ikke det jeg mener hvis du skjønner.

Er enig i mye av det du skriver.

Men ut fra hovedinnlegget er jeg usikker på om mannen har bedt om unnskyldning for det han faktisk har gjort. Dvs. lagt seg flat og bedt om unnskyldning fordi han gikk laaangt over streken.

Eller om han har bortforklart og bagatellisert 95% og bedt om unnskyldning for kun de siste 5%.

Det siste synes jeg er verre enn ingen ting. Og jeg ville gått videre med saken til barnevernet eller politiet, men for all del _ikke_ til pressen. Dette har en privatperson gjort mot en annen privatperson.

mvh

Jeg ser det som en selvfølge at skolen/sfo orienterer politiet dersom de finner mannens atferd bekymringsverdig i forhold til barn generelt.

I forhold til jenta ville jeg ha fremhevet at han hadde bedt om undskyldning, enten jeg trodde han primært ønsket å bortforklare eller ikke. Hvor dramatisk en slik episode totalt sett blir for jenta, vil være avhengig av hvordan omgivelsene reagerer, og for henne er det viktig å ikke tape tillit til mennesker som følge av episoden. Å fremheve at han har bedt om undskyldning, vil hjelpe henne til å ikke overfokusere på det inntrufne.

Gjest snoopys

Helt uakseptabelt det som skjedde.

Synes det er rart at ikke assistenten som hadde sett hendelsen ikke grep inn før jenta di satte seg i bilen hans!?

Du bør forhøre deg med skoleledelsen om hvordan du bør/kan ta tak i dette men det er du som bestemmer hva du til slutt gjør med saken.

Lykke til!

den opprinnelige m&m

Det lukter pedofil lang vei, og han kan sikkert ha godt av å bli sett litt etter i sømmene. Hvis han slår kone og barn også er det en fordel for kona om det kommer anmeldelser på ham. Synes du skal ta opp med skolen hva de vil gjøre for å hindre ham i å kontakte andre barn og selge godteri mot kjærtegn. Jeg mener også han bør anmeldes, men vet ikke om det er best at dere gjør det, eller om skolen skal gjøre det.

Annonse

bugge -jenta

Du må huske alderen på denne mannen og det at han bagatelliserer litt er vel ganske normalt for en som er vant til at barn kan taes med makt hvis det ikke gjør som det skal.

Jeg bagatelliserer ikke denne saken altså det er ikke det jeg mener hvis du skjønner.

Jeg synes eventuelle formildende omstendigheter, hvis de finnes, ikke er noe en trenger forholde seg til på dette tidspunktet. Hvis dette er en såkalt "kulturting" rundt en manns opplevelse av ulydighet, forandrer det ikke på noe, selv om det kanskje forklarer noe. Tvert i mot.

Det finnes ingen unnskyldning for å slå et barn.

I tillegg til å ta det opp med skolen ( mannen bør jo uansett bort fra skoleplassen), så går det kanskje an å ta saken opp med politiet uten anmeldelse i første omgang. Skjønt, jeg tror jeg ville ha anmeldt saken.

Gjest snoopys

Jeg synes eventuelle formildende omstendigheter, hvis de finnes, ikke er noe en trenger forholde seg til på dette tidspunktet. Hvis dette er en såkalt "kulturting" rundt en manns opplevelse av ulydighet, forandrer det ikke på noe, selv om det kanskje forklarer noe. Tvert i mot.

Skjønte at du kom til å mistolke meg ja.

bugge -jenta

Skjønte at du kom til å mistolke meg ja.

Er det noen spesiell grunn for at akkurat jeg skulle mistolke deg?

Hva var poenget ditt da? Forandrer noe av det du skriver på situasjonens tilstand?

Det finnes alltid noe som 1) forklarer, 2)muligens formilder,eller som 3) en kan "skylde på".

Irrelevant på dette stadiet spør du meg.

Jeg ser det som en selvfølge at skolen/sfo orienterer politiet dersom de finner mannens atferd bekymringsverdig i forhold til barn generelt.

I forhold til jenta ville jeg ha fremhevet at han hadde bedt om undskyldning, enten jeg trodde han primært ønsket å bortforklare eller ikke. Hvor dramatisk en slik episode totalt sett blir for jenta, vil være avhengig av hvordan omgivelsene reagerer, og for henne er det viktig å ikke tape tillit til mennesker som følge av episoden. Å fremheve at han har bedt om undskyldning, vil hjelpe henne til å ikke overfokusere på det inntrufne.

Jeg er til dels enig med deg. Man skal avdramatisere overfor jenta.

Men om unnskyldningen var så hul at jenta ser tvers gjennom den gjør man vondt verre ved å late som den er god fisk. Jeg har noen her i huset som gjennomskuer det absolutt meste. ;-) Og jeg har ved noen få anledninger opplevd at voksne på ulike måter har krenket barna mine grovt. (Nei, ikke seksuelt.)

Med mine har jeg erfart at det da er bedre å gi ungene rene (ikke dramatiserende) ord for pengene. Å si med forståelige ord for ungene at det var kun en tidels unnskyldning og at jeg også ser det. Ved å gi barnet rett i sin opplevelse av situasjonen, vil barnet på mange måter få den oppreisningen de trenger fra meg.

Barn blir forvirret av en slik sitasjon og trenger desperat en bekreftelse på sin opplevelse og hjelp til å sette ord på det. De er helt avhengig av at en trygg voksen tydelig setter skapet tilbake på plass. Eller vet de ikke lengre hvor det skal være.

Jeg har vidre grundig forklart min strategi for barna. F.eks. at dette brude xxx ikke gjort. Men vi kommer ikke til å klare å få xxx til å forstå dette noe mer. Så da få heller vi tilgi og ikke bruke mer av kreftene våre på det.

I det tilfellet som denne tråden tar utgangspunkt i ville jeg kanskje sagt noe slikt som at det var ingen på skolen som syntes det yyy gjorde var greit og noen kommer til å snakke alvorlig med ham om det. Altså omtrent det samme som jeg ville sagt om det var et barn som hadde gått langt over streken.

Poenget er at det må etableres rettferdighet og sadfestes hva som er rett og galt både med barnets verbale og barnets symbolspråk.

Men man skal ikke gjøre det større og verre enn det barnet har oppfattet. Og man balanserer på slakk line.

mvh

Mine barns besteforeldre er eldre enn denne mannen, og de ville så definitivt hatt samme syn på dette som meg. Det trenger jeg ikke sjekke med noen av dem.

Jeg regner også med at de vil ha seg frabedt å få et slikt ignorantstempel på seg basert på alder. Tror faktisk ditt innlegg ville provosert dem om de leste det.

Denne mannens reaksjon var fullstendig inadekvat. Det finnes situasjoner der barn provoserer noe så nitidig og infamsk at jeg nesten er forundret over at ingen slår dem flate.

Dette var ingen provokasjon. Det var bare et klassisk småirriterende tilfelle av en unge som er litt treig til å høre etter. Og hva hadde han nå den jenta med seg inn i bilen sin for i utgangspunktet?

Det fantes et titall enklere og bedre måter for ham å løse dette på. Og så valgte han i stedet den dårligste som til og med var ulovlig.

Jeg tror svært få av de på 60+ vil være seg bekjent av en slik mangel på vett, forstand og selvbeherskelse. Dette handler om noe helt annet enn alder og kultur.

Og om den mannen, som har hatt hele 60 år til å bli vis og forstandig, ikke ser det katastrofale ved sin handlemåte, er det jammen på tide at noen tar ham i grundig skole.

mvh

Gjest glaice

Min pappa er 65 år, og han har aldri brukr fysisk straff på meg, så syns ikke denne mannen burde ha annet syn på å ta barn hardere enn yngre foreldre.

Å slå barn ble forbudt i Norge på 50-tallet.

Annonse

Huff!! For et sjokk det må ha vært for dere også. Jeg kjente sinnet komme da jeg leste innlegget. Du har fått mange gode råd. Håper det ordner seg! Mannen burde nektes adgang til skolen spør du meg....

Det ville jeg også hatt lyst til å gjøre.

Men hvor ulidelig komplisert blir ikke jusen ved å nekte en mann adgang til sitt barns skole.

Hvilke konsekvenser vil dette fått for det barnet han har på skolen, endog i samme klasse som jenta han slo? Det barnet som fort kan bli det mest skadelidende av denne saken er hans eget. Tenk hvilket mareritt for en unge: Pappa klappa til klassevenninna mi for ingen ting. Alle ble sinte på pappa.

Jeg håper inderlig skole greier å klekke ut en god plan for å ta vare på dette barnet.

mvh

Gjest *grøss*

"Det som hadde skjedd var at han kom å ga barna godterier, og ville ha en klem av barna. Han bruker også leke med barna, og vi har vel reagert litt på at denne mannen har en litt merkelig atferd"

.....kremt.... Jeg klarer ikke å la være å tenke stygge tanker... Beklager... Hvorfor skal han drive og gi dem godteri og klemme på dem? Gives me the creeps...!!! Håper de andre voksne på SFO er våkne når han er tilstede... og at "noen", dvs alle lærerne i hvertfall er veldig obs på adferden til sønnen hans. Beklager igjen, men det hørtes ekkelt ut. Kanskje trist at man tenker sånn når han kanskje bare er en snill og god mann som er glad i barn og ikke noe annet, men man hører så mye!!!

Gjest glaice

Det her må skolen ta tak i!

Han burde ikke få lov å være på skolens område etter denne episoden. Helt uakseptabelt!

Hadde han slått sitt eget barn i skolegården, hadde det blitt rapportert til barnevernet med en gang.

Syns også at det er litt merkelig at skolen ikke har tatt et oppgjør med denne mannen tidligere, for det er vel ikke riktig at en pappa skal løpe rundt i skolegården og gi ut godteri til barna.

Kan ikke være mange foreldre som er glad for at barna deres får godteri midt i uka, også på SFO, av en pappa, nei, dette burde skolen stoppet for lenge siden!

Helt uakseptabelt det som skjedde.

Synes det er rart at ikke assistenten som hadde sett hendelsen ikke grep inn før jenta di satte seg i bilen hans!?

Du bør forhøre deg med skoleledelsen om hvordan du bør/kan ta tak i dette men det er du som bestemmer hva du til slutt gjør med saken.

Lykke til!

Se for deg en SFO-assistent på f.eks. 19 snakke en pappa på 60 til rette. Se for deg en 19-åring hamle opp med noe slikt i det hele tatt.

Vi vet ikke hvor gammel denne assistenten var eller hvilken personlig autoritet hun var i besittelse av.

Selv må jeg si at hele situasjonen fra ende til annen virker så absurd at det godt kan hende at jeg ville blitt så perpleks at jeg ikke ante hva jeg burde gjort før lenge etterpå.

Den skyldige her er mannen som slo, ingen andre.

mvh

Min pappa er 65 år, og han har aldri brukr fysisk straff på meg, så syns ikke denne mannen burde ha annet syn på å ta barn hardere enn yngre foreldre.

Å slå barn ble forbudt i Norge på 50-tallet.

Det ble forbudt på slutten av 80-tallet. Jeg husker godt den diskusjonen, jeg hadde unger den gangen også :o)

Gjest Aimabel

Se for deg en SFO-assistent på f.eks. 19 snakke en pappa på 60 til rette. Se for deg en 19-åring hamle opp med noe slikt i det hele tatt.

Vi vet ikke hvor gammel denne assistenten var eller hvilken personlig autoritet hun var i besittelse av.

Selv må jeg si at hele situasjonen fra ende til annen virker så absurd at det godt kan hende at jeg ville blitt så perpleks at jeg ikke ante hva jeg burde gjort før lenge etterpå.

Den skyldige her er mannen som slo, ingen andre.

mvh

assistenten kan bidra som vitne, men dette er ikke assistenten sitt ansvar. Assistenten skal rapportere videre til rektor som igjen skal føre saken videre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...