Gå til innhold

Min datter på 6 år ble slått av en annen forelder på SFO, hva gjør vi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hele historien virker merkelig.

Hvorfor lot SFO mannen få gi barna godteri? Hvorfor lot de han få ta med ungene inn i bilen?

At han slo er sjokkerende nok i seg selv, men det er flere ting som merkelig her.

Om man hadde stått og sett på disse tingene hver for seg, utenom slåingen, ville hver enkelt ting kanskje vært litt merkelig, men kanskje ikke så merkelig at man ropte et stort varsko.

Kanskje man ville forholdt seg litt aventende, undrende og en smule perpleks. Prøvd å se hvilken rettning dette tok. Omtrent som når man følger med unger som krangler for å se om de klarer å ordne opp i tingene selv.

Ikke før man sitter med fasiten, at mannen faktisk var så ute av balanse at han kunne lappe til en unge for en bagatell, blir de andre tingene veldig merkelige man sammtidig mer forklarbare.

Mine spekulasjoner...

mvh

• Svar 100
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

17

• frosken

6

• bugge -jenta

6

• Dorthe

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Om man hadde stått og sett på disse tingene hver for seg, utenom slåingen, ville hver enkelt ting kanskje vært litt merkelig, men kanskje ikke så merkelig at man ropte et stort varsko.

Kanskje man ville forholdt seg litt aventende, undrende og en smule perpleks. Prøvd å se hvilken rettning dette tok. Omtrent som når man følger med unger som krangler for å se om de klarer å ordne opp i tingene selv.

Ikke før man sitter med fasiten, at mannen faktisk var så ute av balanse at han kunne lappe til en unge for en bagatell, blir de andre tingene veldig merkelige man sammtidig mer forklarbare.

Mine spekulasjoner...

mvh

"Kanskje man ville forholdt seg litt aventende, undrende og en smule perpleks. Prøvd å se hvilken rettning dette tok. Omtrent som når man følger med unger som krangler for å se om de klarer å ordne opp i tingene selv"

Jeg er ikke enig med deg.

Hvis man ser en mann ta med en et barn inn i bilen, står man ikke å ser på hva slags retning det tar.

Man reagerer momentant, løper etter og spør mannen hva han skal for noe.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg synes ikke dere skal verken gå til avisen eller anmelde dette til politiet i utgangspunktet. Derimot bør skolen/sfo kunne ta initiativ til et møte mellom dere og mannen hvor situasjonen drøftes.

Dersom skolen forøvrig finner mannens atferd i forhold til barna spesiell, bør de sørge for å få fortalt ham det. Det er en selvfølge at man ikke bør dele ut godterier til andres barn på den måten, og dette kan forklares til mannen på et generelt grunnlag. Det kan enkelt begrunnes med at de fleste barn læres opp til ikke å ta i mot godterier av fremmede, samt at foreldre flest ønsker begrensning av mengden godterier.

I forhold til jenta di så hadde jeg forsøkt å ikke dramatisere episoden unødvendig. Det mannen gjorde var galt, men han har bedt henne om undskyldning og kommer ikke til å gjøre det flere ganger.

"Det mannen gjorde var galt, men han har bedt henne om undskyldning og kommer ikke til å gjøre det flere ganger"

Det vet jeg ikke om jeg hadde turt og stole på.

Gjest mirakel*2
Skrevet

jeg vet ikke hva jeg hadde gjort, men når han kan slå et annet barn så lett, gjør han det nok helt sikkert mot sitt eget barn ellers.

Gjest svigum
Skrevet

He he, intelligent!!!

Barn bør hedes i påkommende tilfelle.

En kjeftdask er jo bare som fortjent når de ikke oppfører seg.

Gjest sol etter regn
Skrevet

Jeg henger meg for det første på innlegget til PieLill, mye fornuftig der.

Dernest; nå har ikke jeg SFO - men barnehage, og hadde dette vært hos meg hadde jeg vært helt klar på hva jeg hadde gjort.

1 - innkalt vedkommende til møte

2 - gjort det klart at dette på alle måter er HELT uakseptabel oppførsel

3 - anmeldt vedkommende, og forklart hvorfor jeg hadde gjort det

Jeg er litt usikker på hva jeg hadde gjort overfor assistenten, for jeg har forståelse for at vedkommende kan ha blitt så perpleks at h*n ikke klarte å verken si eller gjøre noe overfor denne mannen. Det krever litt mer tyngde for å gjøre det...

Men; jeg hadde ikke akseptert at noen voksen f.eks hadde delt ut godteri til barna - det er en uting, og ikke noe vi gjør, uansett alder.

Men er ikke SFO inngjerdet? Hvordan kom barnet ditt seg til bilen hans?

Uansett - dette er en sak jeg hadde FORVENTET at skolen tok tak i.

Lykke til, håper dere får ordnet opp i dette - og det ville vært interessant å vite hva som skjer videre her, så hold oss gjerne oppdatert!

"Men er ikke SFO inngjerdet? Hvordan kom barnet ditt seg til bilen hans?"

Nei, sfo er vanligvis ikke inngjerdet. Ei heller skoler... Sfo er jo en del av skolen. Lett tilgjengelig for den som måtte komme forbi. Mulig dette er et lite sted også - mye friere der enn i byer feks..

Alle kjenner alle; "om hun satt seg inni bilen var ikke DET så farlig, vi "vet jo" hvem han er". Det _antas_ ofte at alle er der (ved skolen) i beste mening. Har selv bodd på et pittelite sted selv, det er stoooor forskjell på by og (mini)bygd..!!

I byen blir de fleste som henger rundt skoler slik som han her mistenkeliggjort... Ekkel tanke om det skal være "lettere" å komme til i bygdene enn på større, mer uoversiktlige steder.

Skrevet

"Kanskje man ville forholdt seg litt aventende, undrende og en smule perpleks. Prøvd å se hvilken rettning dette tok. Omtrent som når man følger med unger som krangler for å se om de klarer å ordne opp i tingene selv"

Hvis man ser en mann ta med en et barn inn i bilen, står man ikke å ser på hva slags retning det tar.

"Man reagerer momentant, løper etter og spør mannen hva han skal for noe."

Ikke nødvendigvis. Denne mannen var far til en klassekompis av jenta. Det var ikke en fremmed, skummel mann. Historien forteller ikke om hvor vidt mannens eget barn også befant seg i bilen eller like i nærheten. Den forteller heller ikke om mannen tok jenta med til bilen eller om hun selv fant på å gå å sette seg der.

Om noen av mine barns klassekompiser kom å satte seg i forsetet for å slå av en prat, ville jeg ikke sporenstreks kastet de ut. Men jeg ville tatt en liten sjekk for å vite at de befant seg et sted den/de som hadde ansvaret for dem visste om og godkjente. Dette er skolebarn, ikke barnehagebarn.

Jeg ville ikke sett på det som merkelig om et av mine barn hoppet inn bilen til pappaen til en klassekompis og satt der å snakket mens de ventet på kompisen. Koselig det.

Jeg kan i det hele tatt forestille meg mange situasjoner der jeg ikke ville funnet en noe slikt speielt alarmerende selv om jeg kanskje hadde stusset. Tenker jeg tilbake til min grønne ungdom, så var jeg virkelig grønn, og ville sannsynligvis ikke kommet på noen av de iblant nyttige og iblant lettere paranoide tankemønstrene man erverver seg med årene.

Hva som konkret skjedde i denne konkrete situasjonen, vet jeg jo lite om.

Men jeg har få problemer med og på generelt grunnlag forestille meg settinger der jeg ikke ville reagert så mye på enkettingene, uten om da ha slo selvfølgelig. Eller settinger der man må akseptere at særlig et ungt menneske ville blitt veldig rådvill.

mvh

Gjest svigum
Skrevet

Hehe - du fikk noe å tenke på?

Du har rett, her blir det bare verre og verre.

Dere leter etter noe å kakle om.

Skrevet

jeg vet ikke hva jeg hadde gjort, men når han kan slå et annet barn så lett, gjør han det nok helt sikkert mot sitt eget barn ellers.

Kjerringer og frekke barn bør oppdras av menn.

Gjest sol etter regn
Skrevet

"Hvis man ser en mann ta med en et barn inn i bilen, står man ikke å ser på hva slags retning det tar.

Man reagerer momentant, løper etter og spør mannen hva han skal for noe."

Det kommer jo an på hvor i landet man bor. Det er ganske mye rart som blir godtatt og sett på som helt vanlig på små steder. Opplevde mange "rare" ting da jeg bodde på et veldig lite sted i gokk - ting som der var normalt og akseptert, ville det blitt ramaskrik om her i Oslo.

Personalet på sfo kjenner jo til mannen, han har selv barn der/på skolen. Om dette er et lite sted, kjenner trolig alle hverandre, og det å hoppe inn i bilen blir ikke sett på som spes. farlig - da de "vet hvem han er". Om du følger tankene mine.

På større steder ville man jo reagert umiddelbart som du sier.. Om ikke, ville jeg begynt å lure på personalet... Syns forøvrig det høres rimelig sløvt ut av dem å tillate/ikke begrense denne oppførselen i det hele tatt, men som sagt - på små steder kan de merkeligste "skikker" og tradisjoner utfolde seg..

Gjest sol etter regn
Skrevet

Du har rett, her blir det bare verre og verre.

Dere leter etter noe å kakle om.

Fint at du bidrar til kaklingen da! :)

Skrevet

Jeg ville kontaktet rektor og sørget for at skolen gir mannen en skikkelig alvorsprat. Mannen har gjort noe veldig alvorlig. Når han har så lav terskel for å klappe til andre barn kan en vel bare gjette seg til hvordan han er mot sine egne.

Det som skjer i skoletiden er skolens ansvar. Men jeg må si jeg reagerer på at skolens ansatte har latt mannen holde slik på med barna. Å dele ut snop til barna i skoletiden høres da veldig merkelig ut. At mannen i tillegg skal ha klemmer fra barna gjør det bare mer sprøtt. Det samme med at barnet har fått følge mannen til bilen - og ikke minst fått sette seg inn i bilen. Det er jo tydelig at en ansatt har sett dette, men ikke gjort noe..!

Min mening er at de ansatte også har et ansvar her. Kan hvem som helst komme å gjøre hva som helst med barna.. Her er det noe som skurrer..

Gjest Persille
Skrevet

"Men er ikke SFO inngjerdet? Hvordan kom barnet ditt seg til bilen hans?"

Nei, sfo er vanligvis ikke inngjerdet. Ei heller skoler... Sfo er jo en del av skolen. Lett tilgjengelig for den som måtte komme forbi. Mulig dette er et lite sted også - mye friere der enn i byer feks..

Alle kjenner alle; "om hun satt seg inni bilen var ikke DET så farlig, vi "vet jo" hvem han er". Det _antas_ ofte at alle er der (ved skolen) i beste mening. Har selv bodd på et pittelite sted selv, det er stoooor forskjell på by og (mini)bygd..!!

I byen blir de fleste som henger rundt skoler slik som han her mistenkeliggjort... Ekkel tanke om det skal være "lettere" å komme til i bygdene enn på større, mer uoversiktlige steder.

Ok, hos oss er alle skolene inngjerdet - det er ikke mulig å kjøre noe sted der...

Skrevet

Ok, hos oss er alle skolene inngjerdet - det er ikke mulig å kjøre noe sted der...

På vår skole/SFO er terrenget rundt omkring slik at man ikke alltid nødvendigvis har full oversikt over hvert eneste barn til en hver tid. De har tilstrekkelig oversikt til å kunne gripe inn raskt om noe skulle skje. For meg er det greit nok. Jeg fotfølger ikke ungene hjemme heller.

mvh

Gjest sol etter regn
Skrevet

Når jeg tenker meg om så vet jeg om skoler i Oslo som er innegjerdet. Men det er gjerne skoler like i nærheten av (trafikkert) vei. Sønnen min sin skole er ikke det, selv om fotballbanen grenser mot en vei og t-banen ligger rett nedenfor den igjen.. Går så fint at. =)

Skrevet

Det at han slo ditt barn er en svæert alvorlig sak, men jeg må nok innrømme at jeg synes det at han kommer til skolen, deler ut godteri & vil ha klemmer er enda mer nifst.

Menn flest vet at slik atferd kan skape uro. Menn med vanlige sosiale antenner går derfor ikke til skoler & deler ut godteri & krever klemmer. Denne mannen forstår ikke hvilke signaler han gir & bør kalles inn til rektor bare av den grunn.

(En lærer slo til mitt eldste barn en gang. Jeg valgte å godta en unnskyldning gitt først personlig til barnet mitt & så offentlig i klassen, selv om jeg kunne ha anmeldt ham. Han var veldig klar over at han hadde gjort noe forferdelig galt og det holdt for meg.)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

"Man reagerer momentant, løper etter og spør mannen hva han skal for noe."

Ikke nødvendigvis. Denne mannen var far til en klassekompis av jenta. Det var ikke en fremmed, skummel mann. Historien forteller ikke om hvor vidt mannens eget barn også befant seg i bilen eller like i nærheten. Den forteller heller ikke om mannen tok jenta med til bilen eller om hun selv fant på å gå å sette seg der.

Om noen av mine barns klassekompiser kom å satte seg i forsetet for å slå av en prat, ville jeg ikke sporenstreks kastet de ut. Men jeg ville tatt en liten sjekk for å vite at de befant seg et sted den/de som hadde ansvaret for dem visste om og godkjente. Dette er skolebarn, ikke barnehagebarn.

Jeg ville ikke sett på det som merkelig om et av mine barn hoppet inn bilen til pappaen til en klassekompis og satt der å snakket mens de ventet på kompisen. Koselig det.

Jeg kan i det hele tatt forestille meg mange situasjoner der jeg ikke ville funnet en noe slikt speielt alarmerende selv om jeg kanskje hadde stusset. Tenker jeg tilbake til min grønne ungdom, så var jeg virkelig grønn, og ville sannsynligvis ikke kommet på noen av de iblant nyttige og iblant lettere paranoide tankemønstrene man erverver seg med årene.

Hva som konkret skjedde i denne konkrete situasjonen, vet jeg jo lite om.

Men jeg har få problemer med og på generelt grunnlag forestille meg settinger der jeg ikke ville reagert så mye på enkettingene, uten om da ha slo selvfølgelig. Eller settinger der man må akseptere at særlig et ungt menneske ville blitt veldig rådvill.

mvh

Hvis du leser historien en gang til, så sier hun at sfo tidligere har reagert på denne mannen.

Hvis hans eget barn hadde bursdag, ville jeg ikke ha reagert i det hele tatt over at han kom med godteri.

Hvis barnet hans ikke hadde bursdag, ville jeg ha blitt litt nysgjerrig, og reagert sånn:

Vært blid mot han og spurt om det var en spesiell dag i dag, som vi i sfo ikke har fått med oss.

Hvis han stadig vekk kom med godteri og klemte og lekte med barna, ville varselklokkene allerede vært tent på dette tidspunkt. Dessuten ville jeg ha sent ut et felles skriv som lød slik:

Vi vil gjøre fordrene oppmerksom på at det ikke er tillat med godteri i SFO-tiden, utenom bursdager og spesielle anledninger osv. osv.

Altså, hvis denne mannen var en hyppig gjest med godteriet sitt og klemmene sine, ville alarmklokkene være tent hos meg. Dette føler jeg meg rimelig sikker på og jeg ville ha fulgt meget godt med.

Jeg ville ha fotfulgt han, uten å bli hysterisk i første omgang.

I tillegg ville jeg nok automatisk begynne å titte litt ekstra på hans eget barn.

Virker barnet glad og harmonisk, eller er det noe unormalt og spore?

OG i det øyeblikket barnet går inn i bilen, enten helt av seg selv eller at mannen tar barnet med i bilen, ville jeg ikke stå og lure lenger nei.

Jeg hadde reagert momentant.

Bare det at han slo barnet når barnet ikke gikk ut av bilen, tyder på at mannen fikk panikk, da telefonen ringte.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

"Hvis man ser en mann ta med en et barn inn i bilen, står man ikke å ser på hva slags retning det tar.

Man reagerer momentant, løper etter og spør mannen hva han skal for noe."

Det kommer jo an på hvor i landet man bor. Det er ganske mye rart som blir godtatt og sett på som helt vanlig på små steder. Opplevde mange "rare" ting da jeg bodde på et veldig lite sted i gokk - ting som der var normalt og akseptert, ville det blitt ramaskrik om her i Oslo.

Personalet på sfo kjenner jo til mannen, han har selv barn der/på skolen. Om dette er et lite sted, kjenner trolig alle hverandre, og det å hoppe inn i bilen blir ikke sett på som spes. farlig - da de "vet hvem han er". Om du følger tankene mine.

På større steder ville man jo reagert umiddelbart som du sier.. Om ikke, ville jeg begynt å lure på personalet... Syns forøvrig det høres rimelig sløvt ut av dem å tillate/ikke begrense denne oppførselen i det hele tatt, men som sagt - på små steder kan de merkeligste "skikker" og tradisjoner utfolde seg..

Jeg er vokst opp i ei bygd, og jeg har selv barn i en by.

I en bygd er det en noen bygdetullinger, akkurat som det samlles en del rart her i Oslo også.

Men uansett hvor man bor, blir det ikke sett på som normalt at foreldre tropper opp skolen med godteri og tar med seg barna inn i bilen.

Skrevet

synes du skal ta kontakt med klasseforstander og behandle den videre veien derfra:-)

skjønner godt du er sint, men i saker som dette er man mange ganger mer tjent med og være rolig, men du skal selvsagt få lov til og bli sint.... mot mennesker som ham synes og være bør du være mer rolig enn du føler inni deg:-)

Masse lykke til, dette er sikkert fælt for deg..

Skrevet

"Det mannen gjorde var galt, men han har bedt henne om undskyldning og kommer ikke til å gjøre det flere ganger"

Det vet jeg ikke om jeg hadde turt og stole på.

Jeg har presisert tidligere at det er i forhold til 6-åringen jeg mener man skal fremholde at mannen ikke kommer til å gjøre dette flere ganger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...