Gjest neofix Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Foreldrenes valg, men barnas tap. Hvis vi utenforstående kan gjøre noe med dette (uten at det går ut over oss selv eller egne barn) så mener jeg vi har et moralsk ansvar til å gjøre nettopp det. For alt jeg vet, så har du gjort det. Jeg har prøvd. Vi lot ting skure og gå et par års tid, før vi begynte å stramme inn. Vi prøvde å megle og veilede og tenkte at det var bedre ungene var hos oss hvor vi kunne følge med, enn ute på gata hvor "den sterkeste" rådde. Men jeg har gitt opp. Jeg har tatt feil. Når foreldrene ikke engasjerer seg kan jeg ikke gjøre noen forskjell. Annet enn at mine barn blir skadelidende. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/227801-utelek-uten-voksne/page/5/#findComment-1718023 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nanna Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Håper jeg slipper noen sånne voksne som deg i nabolaget- det er jo dere som ødelegger og er "gribbete" og ikke barna!!!!!!!!!!! Eh, hallo? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/227801-utelek-uten-voksne/page/5/#findComment-1718026 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariamamma Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Jeg har ikke tenkt å kaste meg inn i debatten, jeg ville bare si at mitt hjem er omtrent som deres, og dermed også erfaringene. Dere får ufortjent mye pepper i denne tråden, jeg skjønner hvorfor dere har gjort som dere har gjort - selv om det kanskje ikke er det mest ideelle sånn rent politisk... Ja det kan du si. Tror nok det er fåtallet blandt mødrene her inne som har opplevd å ha det sånn, dessverre. Derfor så krasse uttalelser. Hva som er politisk og pedagogisk korrekt her inne begynner å "sveve" litt for meg, hvertfall. Sukker oppgitt ;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/227801-utelek-uten-voksne/page/5/#findComment-1718035 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariamamma Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Nå tror jeg du skal roe deg ned littegranne. Driter jeg i hennes unger? Hvordan kom du frem til den slutningen? Fordi jeg reagerer på uttalelser om at h*n "driter i hvordan de andre ungene har det"? Og jeg vet meget godt hvordan det er å være avlastningshjem. Meget godt. Når foreldrene svikter er det en moralsk *plikt* vi har til å gjøre det vi kan. Barna skal ikke lide for foreldrenes dumskap. Selvsagt ska man beskytte egne barn, det går an å ha to tanker i hodet samtidig. OK sorry! Jeg tolket "drite i" feil. unskyld den. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/227801-utelek-uten-voksne/page/5/#findComment-1718040 Del på andre sider Flere delingsvalg…
puppola Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 He, he. Neida. Jeg mener at barna skal lære å hevde seg selv. Lære å oppføre seg. Og lære å takle motgang og problemer. Men ved å tillate hele nabolaget å "flytte inn" i hagen og på terrassen vår så fratar jeg mine barn et fristed. Da får de ingen steder som er deres og hvor de får ha tingene i fred. For meg er det viktig at ungene lærer å takle andre. I utgangspunktet skal man være snill og grei og dele, men man MÅ da ikke dele alt man har. Når jeg setter meg ut med et glass brus og ei god bok, så føler jeg ingen forpliktelse til å invitere naboen inn og la henne få både boka og glasset mitt. Tror igrunnen du bare er ute etter å provosere så jeg trekker meg ut av debatten- er iallefall glad for at jeg ikke har sånne naboer som deg! Tenk på hvordan unger du får ved å selv ha en så trangsynt væremåte- huttemeg tu og det skal vi andre måtte forholde oss til i samfunnet? Ikke rart det finnes mye uro rundt omkring med slike holdninger; ekskludering og utestenging av små barn- du kan ikke være vel bevart! Takk for nå- håper aldri vi får en som deg til nabo!!!!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/227801-utelek-uten-voksne/page/5/#findComment-1718085 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariamamma Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Tror igrunnen du bare er ute etter å provosere så jeg trekker meg ut av debatten- er iallefall glad for at jeg ikke har sånne naboer som deg! Tenk på hvordan unger du får ved å selv ha en så trangsynt væremåte- huttemeg tu og det skal vi andre måtte forholde oss til i samfunnet? Ikke rart det finnes mye uro rundt omkring med slike holdninger; ekskludering og utestenging av små barn- du kan ikke være vel bevart! Takk for nå- håper aldri vi får en som deg til nabo!!!!!! unskyld at jeg bryr meg. jeg bare lurer på èn ting: Hvordan bor du? har du hage? Har du huset fullt av andres unger til enhver tid? Unger som ødelegger for og plager dine egne unger? tar du isåfall mer hensyn til disse barna enn dine egne? Eller uttaler du deg uten å egentlig ha noen erfaring i det hele tatt? bare lurer ;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/227801-utelek-uten-voksne/page/5/#findComment-1718098 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nanna Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 OK sorry! Jeg tolket "drite i" feil. unskyld den. Det går bra. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/227801-utelek-uten-voksne/page/5/#findComment-1718109 Del på andre sider Flere delingsvalg…
puppola Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 unskyld at jeg bryr meg. jeg bare lurer på èn ting: Hvordan bor du? har du hage? Har du huset fullt av andres unger til enhver tid? Unger som ødelegger for og plager dine egne unger? tar du isåfall mer hensyn til disse barna enn dine egne? Eller uttaler du deg uten å egentlig ha noen erfaring i det hele tatt? bare lurer ;o) regner med at den var til meg- joda jeg har tre barn, vi lar de som vil komme på besøk- vi ekskluderer ingen- om noen gjør noe vi ikke liker i vårt hjem eller i vår hage får de beskjed om å la være og de må gå hvis de ikke oppfører seg men jeg står ikke som en annen dørvakt i porten og nekter noen adgang! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/227801-utelek-uten-voksne/page/5/#findComment-1718111 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariamamma Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 regner med at den var til meg- joda jeg har tre barn, vi lar de som vil komme på besøk- vi ekskluderer ingen- om noen gjør noe vi ikke liker i vårt hjem eller i vår hage får de beskjed om å la være og de må gå hvis de ikke oppfører seg men jeg står ikke som en annen dørvakt i porten og nekter noen adgang! Sånn er det her også. Men da det sto på som "værst " her, så vi tydelig hvem som kom for å besøke jenta vår og hvem som konsekvent ødela leken, var frekke og lite hyggelige mot vårt barn. Hvorfor var de her da? Vi snakket, tilrettela og prøvde alt. stadig ny sjangs. Men det hjalp ikke. Nå har vi ikke hage så ungene som besøker oss leker da inne. Vi har også vært det eneste "åpne" huset i nabolaget. Ungene her kan være ute i timesvis uten at foreldrene har meldt noen som helst interresse overhodet, og er glade bare de slipper å ha ungene sine hjemme hos seg selv. vel der er vi forskjellige. Men jeg forstår neonfix' frustrasjon og jeg har forstått på henne at hun virkelig har prøvd i det lengste. Og det synes jeg det står respekt av jeg. Er tydelig ikke mange foreldre som åpner døren for andres unger der hun og jeg bor hvertfall, ellers hadde det jo ikke vært så mange unger, til en hver tid, hos noen av oss? Om man blir litt overrilt i denne tråden, som megselv, er det fordi man blir så oppgitt. Og dessto mer oppgitt over reaksjoner man får her inne når man i årevis har sagt -velkommen barn, for så å se at ens egne barn blir skadelidende når mamma skal ta seg av alle andres unger. Og så atpåtil få pepper fordi man prøver å skåne sin egen unge - og det i ens eget hus. Hva om det er 10 unger i hagen hver dag? Hvor mange fikser det? og hvertfall ikke når unger ødelegger leker, er stygge mot ungene hennes. Det er da hennes hage, hennes unger og deres leker. Da får heller ungene komme når de kan oppføre seg. man skal da ikke belønne dårlig oppførsel. Eller er dette blitt en ny trend? Du sier jo selv at du har sendt unger hjem ved dårlig oppførsel, så hvorfor dette angrepet? tror du ikke hun har latt det skure og gå lenge før hun tok den avgjørelsen? Vi leser jo tråd opp og tråd ned om hvordan vi skal beskytte ungene vår, om andre barn som slår osv. Skal hun ikke få lov å markere hvor grensen går i sitt eget hjem? nekter hun ungene å være sammen med dette barnet når de er ute og leker? Og hadde hun vært så grusom som mange antyder, hadde hun vel ikke hatt så mange unger i hagen sin heller? PS er ikke irritert nå, jeg bare lurer litt ;o) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/227801-utelek-uten-voksne/page/5/#findComment-1718225 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mom33 Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Mener du virkelig det? La meg bruke et eksemplel. Det bor en familie i gata vår som har to barn, ei jente på 5 og en gutt på 2. Jenta er mye ute, og får stort sett alltid gjøre som hun vil. Jeg VET at foreldrene mener at hun "må få prøve seg selv" og at hun skal lære "å ordne opp selv". Jeg VET at jenta går rundt og prøver å "kjøpe seg venner" ved å lokke med kjeks, saft og is. Da plukker hun ut noen utvalgte, gjerne slik at hun bryter opp en kjempemorsom lek mellom 5-6 barn, ved å invitere 2 hjem til seg. Når foreldrene mener at barna skal finne ut av ting på egenhånd, er det da min rett og plikt å blande meg inn og oppdra jenta? Når denne jenta ekskluderer andre barn støtt og stadig, er det ikke da bare en del av den samme lærdommen som foreldrene vil gi henne, at hun noen ganger må være den som står utenfor? Hvorfor skal de framfusne barna få lov til å dominere? Hvorfor skal hun stå på sin terrasse og rope til seg 2 andre som skal få komme og få saft og leke på trampolina i hagen, mens de andre ikke får komme? Hvis jeg skal oppdra henne i min hage, så vil jeg også ha rett til å oppdra henne i en hvilken som helst annen hage. Mener du virkelig at det er min jobb å oppdra andres barn? Bare lurer på en liten ting: Hvordan VET du at foreldrene mener slik og sånn når de aldri er ute? Og du ikke vil snakke med dem? Og det denne jenta gjør synes jeg vitner mye om at hun opplever ensomhet, og dermed må kjøpe seg venner. Kjøpe seg selskap. Hun er jo ikke så veldig gammel, så hun kan neppe ha vært den store terroristen i de "par årene" du har prøvd å holde åpent hus. Synes det er bare trist det du forteller, jeg. Skjønner at man skal beskytte sine egne unger, men som en eller annen sa, det må gå an å ha to tanker i hodet samtidig. Og en liten ting til: Man VET ikke hvordan ens egne unger oppfører seg når man selv ikke er i nærheten... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/227801-utelek-uten-voksne/page/5/#findComment-1718297 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nanna Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Bare lurer på en liten ting: Hvordan VET du at foreldrene mener slik og sånn når de aldri er ute? Og du ikke vil snakke med dem? Og det denne jenta gjør synes jeg vitner mye om at hun opplever ensomhet, og dermed må kjøpe seg venner. Kjøpe seg selskap. Hun er jo ikke så veldig gammel, så hun kan neppe ha vært den store terroristen i de "par årene" du har prøvd å holde åpent hus. Synes det er bare trist det du forteller, jeg. Skjønner at man skal beskytte sine egne unger, men som en eller annen sa, det må gå an å ha to tanker i hodet samtidig. Og en liten ting til: Man VET ikke hvordan ens egne unger oppfører seg når man selv ikke er i nærheten... Det var meg, det var meg! *vifter med hånden* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/227801-utelek-uten-voksne/page/5/#findComment-1718306 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mom33 Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Det var meg, det var meg! *vifter med hånden* Det var det, ja. To tanker i hodet samtidig = nanna. Gjentas 100 ganger - skriftlig! ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/227801-utelek-uten-voksne/page/5/#findComment-1718312 Del på andre sider Flere delingsvalg…
nanna Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Det var det, ja. To tanker i hodet samtidig = nanna. Gjentas 100 ganger - skriftlig! ;-) Hehehe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/227801-utelek-uten-voksne/page/5/#findComment-1718326 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mom33 Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Sånn er det her også. Men da det sto på som "værst " her, så vi tydelig hvem som kom for å besøke jenta vår og hvem som konsekvent ødela leken, var frekke og lite hyggelige mot vårt barn. Hvorfor var de her da? Vi snakket, tilrettela og prøvde alt. stadig ny sjangs. Men det hjalp ikke. Nå har vi ikke hage så ungene som besøker oss leker da inne. Vi har også vært det eneste "åpne" huset i nabolaget. Ungene her kan være ute i timesvis uten at foreldrene har meldt noen som helst interresse overhodet, og er glade bare de slipper å ha ungene sine hjemme hos seg selv. vel der er vi forskjellige. Men jeg forstår neonfix' frustrasjon og jeg har forstått på henne at hun virkelig har prøvd i det lengste. Og det synes jeg det står respekt av jeg. Er tydelig ikke mange foreldre som åpner døren for andres unger der hun og jeg bor hvertfall, ellers hadde det jo ikke vært så mange unger, til en hver tid, hos noen av oss? Om man blir litt overrilt i denne tråden, som megselv, er det fordi man blir så oppgitt. Og dessto mer oppgitt over reaksjoner man får her inne når man i årevis har sagt -velkommen barn, for så å se at ens egne barn blir skadelidende når mamma skal ta seg av alle andres unger. Og så atpåtil få pepper fordi man prøver å skåne sin egen unge - og det i ens eget hus. Hva om det er 10 unger i hagen hver dag? Hvor mange fikser det? og hvertfall ikke når unger ødelegger leker, er stygge mot ungene hennes. Det er da hennes hage, hennes unger og deres leker. Da får heller ungene komme når de kan oppføre seg. man skal da ikke belønne dårlig oppførsel. Eller er dette blitt en ny trend? Du sier jo selv at du har sendt unger hjem ved dårlig oppførsel, så hvorfor dette angrepet? tror du ikke hun har latt det skure og gå lenge før hun tok den avgjørelsen? Vi leser jo tråd opp og tråd ned om hvordan vi skal beskytte ungene vår, om andre barn som slår osv. Skal hun ikke få lov å markere hvor grensen går i sitt eget hjem? nekter hun ungene å være sammen med dette barnet når de er ute og leker? Og hadde hun vært så grusom som mange antyder, hadde hun vel ikke hatt så mange unger i hagen sin heller? PS er ikke irritert nå, jeg bare lurer litt ;o) Nå er ikke jeg puppola, da, men jeg svarer allikevel. Jeg er veldig enig i mye av det du og neofix mener, bl.a. at ingen unger skal få terrorisere og drive med pøbelstreker og bare være ufine. Men jeg er ikke enig i måten dere som voksne takler det på. Vi bor også i enebolig og har stor hage som er full av unger fra morgen til kveld. Ungene går mellom vår og naboens hage, og det er unger fra hele gata. VI bestemmer reglene, og de som ikke oppfører seg får først advarsel og blir så hjemsendt om de ikke hører etter. Alle leker ikke med alle til enhver tid, og de som kun kommer for å være gribber lærer fort at det ikke er lønnsomt. Mulig vi bare har vært heldige med nabolaget og dets unger, men jeg er i alle fall veldig glad for at vi har det slik vi har det! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/227801-utelek-uten-voksne/page/5/#findComment-1718394 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariamamma Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Nå er ikke jeg puppola, da, men jeg svarer allikevel. Jeg er veldig enig i mye av det du og neofix mener, bl.a. at ingen unger skal få terrorisere og drive med pøbelstreker og bare være ufine. Men jeg er ikke enig i måten dere som voksne takler det på. Vi bor også i enebolig og har stor hage som er full av unger fra morgen til kveld. Ungene går mellom vår og naboens hage, og det er unger fra hele gata. VI bestemmer reglene, og de som ikke oppfører seg får først advarsel og blir så hjemsendt om de ikke hører etter. Alle leker ikke med alle til enhver tid, og de som kun kommer for å være gribber lærer fort at det ikke er lønnsomt. Mulig vi bare har vært heldige med nabolaget og dets unger, men jeg er i alle fall veldig glad for at vi har det slik vi har det! Jammen da er jo vi enige! Sånn er det her også. Nå har ikke jeg lest absolutt alle innleggene heller. Når jeg snakker utifra meg selv gjelder det mine regler i mitt hus. og her har vi rimelig stor takhøyde. Vi har erfart at de fleste barna respekterer oss nå og stort sett er det fredlige stunder hos oss. Barna liker grenser og rutiner og jeg tror mange føler seg trygge hos oss, for de vet hvor grensen går - og de får masse klemmer og kos. Her får de være barn, noe mange tydelig ikke opplever hjemme. Hva barna gjør ute eller hjemme blander jeg meg ikke oppi. Mitt barn velger selv å si nei noen ganger og da må hun også tåle at andre sier nei til henne. Vennskap og lek går i bølger. men jeg prøver å være litt forsiktig når jeg snakker til barna. Det er ikke nødvendigvis hva man sier til barna som får dem til å forstå - det er måten man sier det på. Nå prøver vi å være vennlige mot alle, voksne som barn og selv om det finnes mange sløve foreldre her vi bor, vet barna å vise at de setter stor pris på oss. De voksne likeså. Men det har vært slitsomt å føle at man har stått alene om å ta seg av alle ungene i nabolaget. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/227801-utelek-uten-voksne/page/5/#findComment-1718488 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sandex Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Mitt sanne jeg? :-) Det var nå voldsomt. Jeg har forsøkt å inkludere, å åpne hus, hjem og hage. Jeg har forsøkt å ta kontakt med andre foreldre, og med barna deres. Og med omlag halvparten er det helt i orden. Mens den andre halvparten er foreldre som aldri viser seg utafor døra, som stirrer i bakken når de går forbi oss, og som har de mest ufordragelige ungene man kan forestille seg. Det er disse, de som aldri er ute, som har unger som ekskluderer og leder etter "splitt og hersk". Det er de ungene som kjøper seg venner med godterier, og som ternger seg på hos andre. De er umulige å snakke til for "de får lov av mamma" hele tiden og "mamma sier jeg må få prøve meg". Disse foreldrene bryr seg døyten om verken egne eller andres barn. Hvorfor skulle jeg bry meg? Ja, jeg bidrar til å ekskludere ufyselige unger. For jeg syns ikke de skal få lov til å kjøre sitt terror-regime og herske over de andre barna. Jeg syns ikke de skal få lov å true til seg de andres lørdagsgodteri, eller lure mindre barn til å hente boller og kaker til dem. Så ja, derfor driter jeg i hvordan disse barna har det. Jeg driter i hvorfor foreldrene ikke bryr seg om sine egne barn. Jeg har nok med meg og mine egne, og alle de som er positive for oss å omgi oss med. Destruktive og ufyselige unger står ikke på lista mi over personer jeg gidder bruke tid og energi på. Og hvorfor? Ikke fordi jeg er en gal person som vil såre søte små barn. Men fordi det er den eneste måten jeg kan beskytte mine egne barn på. Barna mine har det ikke godt, når de utsettes for "gribbene" som tar fra dem leker, herper rundt med det og slenger det i fra seg i en grøft. De har det ikke bra når de ikke tør ha fine leker i stua en gang, av frykt for at "gribbene" skal vandre inn og forsyne seg hvis terrassedøra står åpen. Jeg må beskytte mine barn, mitt hjem, min familie. Og i noen tilfeller betyr det at jeg må ekskludere andre. Og tro meg - sånne som meg finnes i ditt nabolag også. Akkurat som at sånne som deg finnes i mitt nabolag. Og jeg har en mistanke om hvilken type du er også. Ja - og jeg er glad for at jeg ikke har slike som deg i nabolaget! - jeg driter ikke i andre sine unger, og heldigvis gjør ikke andre her det heller! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/227801-utelek-uten-voksne/page/5/#findComment-1718559 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sandex Skrevet 24. april 2006 Del Skrevet 24. april 2006 Nei, jeg var visst ikke så enig med deg allikevel ser jeg. Nå må du da jommen meg dempe deg litt ;o) Mener du at det er HUN som ekskluderer? Hun som har hagen full av unger? Som har hatt døren åpen for alle, men etter mange breduljer satt ned foten? Når ble det galt å ta hensyn til sin egen unge? Håper ikke jeg får deg til nabo hvertfall, hvis du mener ungen din skal kunne ture frem som h*n vil uten at du gidder å følge med på hva som skjer og overlate ungen din til naboene. Men nå har du lite trolig hverken hage eller hus fullt av unger som foreldrene ikke bryr seg det døyt om hvor er eller gjør. Det har jeg og vet veldig godt hva hun snakker om. Eller kanskje jeg tar helt feil og du bare har lyst å krangle litt? Pms? Fysjameg. Se hva hun svarte meg da.. Hun driter i andres unger?! - sånne folk har jeg ikke sympati for! Selv om foreldren er utålelige, så skal det vel ikke gå ut over ungene.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/227801-utelek-uten-voksne/page/5/#findComment-1718567 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sandex Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Nei, jeg var visst ikke så enig med deg allikevel ser jeg. Nå må du da jommen meg dempe deg litt ;o) Mener du at det er HUN som ekskluderer? Hun som har hagen full av unger? Som har hatt døren åpen for alle, men etter mange breduljer satt ned foten? Når ble det galt å ta hensyn til sin egen unge? Håper ikke jeg får deg til nabo hvertfall, hvis du mener ungen din skal kunne ture frem som h*n vil uten at du gidder å følge med på hva som skjer og overlate ungen din til naboene. Men nå har du lite trolig hverken hage eller hus fullt av unger som foreldrene ikke bryr seg det døyt om hvor er eller gjør. Det har jeg og vet veldig godt hva hun snakker om. Eller kanskje jeg tar helt feil og du bare har lyst å krangle litt? Pms? Fysjameg. Hmmm.. jeg har enebolig med hage og en DRØSS med unger i alderen 2-9 her i hagen min/og i huset Og jeg synes det er hærlig.. Men det er selvfølgelig slitsomt til tider, men jeg tar utfordringen med de barna som er vanskelige... Har kasta de ut av både hagen og av huset.. og bedt de om å komme igjen når de kan oppføre seg Har vært inne på tanken flere ganger om å gjøre som denne dama, men slo det fort fra meg.. Ungene får det bare verre og verre da... Derfor snudde jeg på flisa , og begynte å takle de positivt.. Rose de litt når de en sjelden gang gjorde noe som var bra... og irettesatte de når de slo eller plaga mine barn/og andres barn.. Nå fungerer det faktisk veldig bra, og det er et strålende nabolag. Så får det heller våge seg om ikke mine barn er velkommen i noen av husene pga. at foreldrene er noen naut.. Det skal ikke gå ut over barna.. Nå er barna (verstingene også) faktisk noenlunde greie når de er hos oss.. og leker fint med mine barn... De elsker t.o.m. å leke med min minste på 1 1/2.. Innerst inne er alle barn gode som gull, og da blir ting verre om vi gir igjen med samme mynt når de er vanskelige! Så jeg står på mitt når det gjelder denne dama, og nei - ikke PMS .. ferdig med det for en stund siden :) Men sånne folk takler jeg ikke, de er ikke et dugg bedre enn både de vanskelige foreldrene og de vanskelige barna! Så det så!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/227801-utelek-uten-voksne/page/5/#findComment-1718901 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest neofix Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 Bare lurer på en liten ting: Hvordan VET du at foreldrene mener slik og sånn når de aldri er ute? Og du ikke vil snakke med dem? Og det denne jenta gjør synes jeg vitner mye om at hun opplever ensomhet, og dermed må kjøpe seg venner. Kjøpe seg selskap. Hun er jo ikke så veldig gammel, så hun kan neppe ha vært den store terroristen i de "par årene" du har prøvd å holde åpent hus. Synes det er bare trist det du forteller, jeg. Skjønner at man skal beskytte sine egne unger, men som en eller annen sa, det må gå an å ha to tanker i hodet samtidig. Og en liten ting til: Man VET ikke hvordan ens egne unger oppfører seg når man selv ikke er i nærheten... Når det gjelder foreldrenes holdninger VET jeg i dette konkrete tilfellet fordi jeg kjenner til foreldrene fra en annen sammenheng, og har hørt hva de selv har sagt om hva de mener om oppdragelse, grensesetting, osv. Jeg kjenner dem ikke personlig. Men altså likevel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/227801-utelek-uten-voksne/page/5/#findComment-1718977 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest neofix Skrevet 25. april 2006 Del Skrevet 25. april 2006 regner med at den var til meg- joda jeg har tre barn, vi lar de som vil komme på besøk- vi ekskluderer ingen- om noen gjør noe vi ikke liker i vårt hjem eller i vår hage får de beskjed om å la være og de må gå hvis de ikke oppfører seg men jeg står ikke som en annen dørvakt i porten og nekter noen adgang! Gud bedre. Du leser som fanden leser bibelen. Jeg står ikke som portvakt og kaster folk på dør. Jeg sier at jeg lar barna mine bestemme hvem de vil ha besøk av, og at hvis situasjonen tilsier det så sier jeg i fra til barn om at de må gå hjem. Jeg sier også at jeg forlanger at barn faktisk SPØR før de tar seg tilrette i hagen vår, på terrassen vår eller rusler inn i stua og henter seg leker. Jeg har kjørt en veldig inkluderende linje, og oppdaget at resulatet ble at mine barn ble de skadelidende, fordi de ikke fikk lov til å utestenge som de fleste andre barna allerede gjorde. Derfor tillater jeg nå mine barn å utestenge og ekskludere. Men du ser ikke meg som skummel portvakt, nei. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/227801-utelek-uten-voksne/page/5/#findComment-1718984 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.