Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Gjest midia

Ene barnet sov mye bedre på straterra enn concerta. Problemet med melatonin er at hjærnen selv slutter å produsere melatonin. Så bruk melatonin så sjeldent som mulig

Hæ? gjør melatoninen at hjernen slutter å produsere melatonin?

Det som er sagt fra legehold er at melatonin skal brukes en tid å så lærer hjernen å produsere nok selv etterhvert.

• 2 uker senere...
tobarns_fario

Hæ? gjør melatoninen at hjernen slutter å produsere melatonin?

Det som er sagt fra legehold er at melatonin skal brukes en tid å så lærer hjernen å produsere nok selv etterhvert.

Når det gjelder melatonin så er det individuelt, som det er med all annen medisin. Den ene sønnen var det et problam at det virket kjempefint de første ukene. Når vi gav han melatonin så falt han i søvn ikke noe problem men våknet opp når effenten av tabletten hadde gått ut. Siden hjærnen selv ikke produserte nok melatonin. Den ene av sønnene fikk straterra det løste problemet for han. Den andre responderte ikke på Straterra og bruker fortsatt Concerta. Så har du prøvd Straterra? Nå er det jo snart sommerferie og en god tid for å skifte.

• 2 uker senere...
tobarns_fario

Når det gjelder melatonin så er det individuelt, som det er med all annen medisin. Den ene sønnen var det et problam at det virket kjempefint de første ukene. Når vi gav han melatonin så falt han i søvn ikke noe problem men våknet opp når effenten av tabletten hadde gått ut. Siden hjærnen selv ikke produserte nok melatonin. Den ene av sønnene fikk straterra det løste problemet for han. Den andre responderte ikke på Straterra og bruker fortsatt Concerta. Så har du prøvd Straterra? Nå er det jo snart sommerferie og en god tid for å skifte.

Hva vi har gjort for at våres barn skal sove godt om natten? En ting vi fant ut det hjlper ikke å la dem sove så lenge som mulig om morgen å tyne det til det lengste så de får "sove" lengst mulig. Det gjør bare at de sovner senere om kvelden. Vi vekker dem tidlig nok så de skal ha god tid om morgen. Vekker dem bærer dem ut å senga og inn på badet. Så de blir utsatt for mest mulig lys, gjærne sterkt lys om morgenen det hjelper på produksjonen av melatonin. La barnet dusje hver morgen så føler det seg fresjere. Det kan også hjelpe bli våken for senere p bli trøttere. Ikke ha overdervet bruk av melatonin det reduserer kroppens egen produksjon. Et gammelt kjæringråd er at kveldsbad gjør barn søvdyssige. Vi har hatt kveldsbad med melatonin og i et mørkt bad. Med dusj om morgen og bad om kvelden brukte vi ikke såpe til kveldsbadet.

• 7 måneder senere...
UndrendePåDetMeste

Melatonin er ikke en sovemedisin, ei heller innsovningsmedisin.

Det er et hormon som blir produsert når lyset forsvinner, og som sier til kroppen vår "nå er det kveld". En del blinde har faktisk forstyrrelser i melatonin-nivået, siden øynene deres ikke registrerer lys/mørke..

Jeg bruker melatonin selv. Jeg merker ikke noe til det, men gjorde det i begynnelsen.

Det er fordi kroppen da blir litt "tatt på senga" av at den er trøtt, enda den ikke selv har produsert melatonin... "Oj a meg, nå var jeg visst trøtt, gitt" på en måte.

Etterhvert tar kroppen etter, og når kroppen selv begynner å produsere melatonin så vil man ikke få overraskelsesmomentet. Da kjenner man ikke lenger "oj nå ble jeg trøtt".

Siden man i utgangspunktet vet at kroppen selv ikke klarer styre dette, så kan det være greit med en veldlikeholdsdose en gang i uka e.l. Det kan man prøve seg frem til.

Like viktig er det å ha søvnfremkallende rutiner som fortsetter uten unntak både under den første medisineringstiden, og etter:

- masse lys i timene man skal være våken, demp lyset veldig i en times tid før leggetid for å stimulere kroppens egen døgnrytme.

- ingen aktiviteter som krever masse bevegelse.

- ikke TV/Tv-spill/dataspill da dette stimulerer hjernen, selv om kroppen kanskje sitter rolig.

- lesestund/tegnestund e.l. kan være en fin rutine for både store og små

Ting som disse eksemplene, og også FAST LEGGETID (!) _må_ gjennomføres likt fra dag til dag, helst også relativt likt i helger og ferier.

Det er slik jeg får best mulig effekt.

Nå bruker jeg kun melatonin en gang i uka, for å vedlikeholde rytmen min. Jeg føler meg kanskje ikke trøtt, men sovner likevel, i motsetning til ellers der jeg la meg og uansett hvor mørkt og stille det var, jeg sovnet ikke før 03.00

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...