Gjest Mom33 Skrevet 24. april 2006 Skrevet 24. april 2006 Så flott at pappan kunne være hjemme så lenge. Det var nok godt tenker jeg, ja det er kanskje noe å tenke på for oss... spare noen ukers ferie til da kanskje. For jeg var veldig sliten da jeg kom hjem fra barsel etter denne fødselen, og orker ikke tenke på hvordan det hadde vært å da skulle ta seg av en 1,5 åring i tillegg... Glemte en liten ting, da. Det med hvor slitsomt den første perioden blir avhenger jo også av hvordan den eldste er som person, Vår eldste har alltid vær veldig forstandig og veslevoksen. Hun har alltid - og gjør faktisk enda (er 5) - tatt nei for et nei, aldri klatret i bokhyller, på benker og slikt, aldri funnet på noe tull. Det gjør det selvsagt enklere, da. Også var hun veldig motorisk flink, jeg løp ikke etter henne og løftet henne opp fordi hun datt eller veltet eller slikt. Men det du skriver om at far kanskje skal spare litt ferie er nok ingen dårlig idè, særlig når du vet hvordan du ble etter forrige fødsel. Hos oss tok far ut både ferie og all avspasering han hadde til gode, og da ble det tilsammen 2 måneder. Lykke til! 0 Siter
solstreif Skrevet 24. april 2006 Skrevet 24. april 2006 Takk for svar! Du har rett, jeg kan jo være heldig å få en som sover hele natta ja, og jeg tror nok og det vil bli viktig å innarbeide rutiner! Mine to eldste er det 20 mndr mellom. Det går greit, men forbered deg på "samlebånd"- rutinen. Jeg tenkte alltid nr.1 var høyre og nr 2 var venstre - like matfat og kopper - gir ingen krangel - bleieskift/mat/soving samtidig. Stå opp når barna våkner og ikke bli liggende og syns synd på deg selv - ta det som en vanlig arbeidsdag der du er daglig leder. Enda i dag - mine to eldste er 18. og 19 - kaller de meg daglig leder. Jeg var hjemmearbeidende da og de hadde ikke barnehage park før eldste var 3,5. Nr. 2 beg rett i barnehage da han var 2. Forbered deg også på joggebuksetid og litt lengre utpå dagen før du kan ta en dusj. Glem nå kafe og stasj for en stund. Tiden går sååå fort - nyt slitet også - jeg var så trøtt noen ganger at jeg hadde "tannpine" i armer og ben. Og, det er lov å sove litt på formiddagen for mor også. Lykke til og for all del ikke ta sorgene på forskudd. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 25. april 2006 Skrevet 25. april 2006 Takk for svar. Jeg bestiller herved en som sover hele natta fra 2 mnd!! Kan i allefall håpe på en med sovehjerte.... Kan dessverre ikke gi deg noe råd om rett bestillingsmåte... Vi har bestilt det hver gang (i hvert fall de to siste gangene), men har ikke fått sovebarn... Men vi ville jo ikke byttet dem bort da!!! Lykke til med svangerskapet og med to små skatter :-) 0 Siter
jubalong70 Skrevet 25. april 2006 Skrevet 25. april 2006 Gratulerer så mye med graviditeten. Her i huset er det 14,5 mnd mellom nr. 1 og nr.2, det var heller ikke planlagt. Det ble jenter begge to. Det var et slit i begynnelsen. Storesøster var hjemme sammen med oss hele tiden, og jeg kan ikke si jeg sov så veldig mye den første tiden. Men- alt ordner seg. Tror lillesøster var rundt 4 mnd når jeg fikk dem til å ta formiddagslur samtidig - det var herlig!!! Stort sett sov jeg selv også da. Rutinene kom man seg fort inn i. Jeg hadde 2 vinterbarn, så når vi skulle ut kledde jeg på minsten først - for hun lå stille(!), og så størsten. Så plasserte jeg dem i tvillingvogna og så var det ut på tur! Ofte gikk jeg tur sammen med naboen som hadde 1 barn like gammelt som mitt yngste, og oftest var jeg først ferdig med å ordne mine 2 før hun var ferdig med å ordne sin ene! Cluet for meg var å ha veldig faste rutiner. Og så fort jeg kunne etablere rutiner på lillesøster så ble de etablert. Storesøster fant tidlig ut at når jeg ammet så var det ikke så lett for meg å "gjete" henne. Det førte til at jeg brukte lekegrinda endel til storesøster mens jeg ammet. Heldigvis stortrivdes hun der! (Hadde kjøpt den noen mnd før lillesøster ble født så hun var vant til den.) Dusjing foregikk mest på ettermiddagen/kvelden når pappa'n var hjemme. Handle gjorde jeg mens jeg var på tur. Eller pappa'n gjorde det. Eller jeg stakk ut en tur på ettermiddagen - alene!! Storesøster sov på eget rom, og vi hadde ikke noen problemer med at de vekket hverandre. (Storesøster var en mestersover!) Det ble litt trøbbel en liten uke etter at de flyttet inn på samme rom, men det gikk det også. Da jeg fant ut at jeg var gravid med nr. 2 ble jeg faktisk veldig trist. Jeg tenkte på den skjønne babyen min som skulle bli storesøster så alt for tidlig. Men nå som jentene er 5 og 6 år gamle synes jeg det er helt flott å ha dem så tett. De begynte å leke skikkelig sammen når lillesøster var ca. 1 år, og det har de fortsatt med. (Selv om det er endel krangling nå for tiden...) Dette kommer til å gå så bra så. Ikke vær redd for å be om hjelp eller ta i mot hjelp. Det er flott om noen kan ta med barna ut for å trille så du får sovet litt. Hvis noen har lyst til å vaske et gulv for deg, så si takk!!! Og etter noen mnd synes du det hele er kjempekoselig! 0 Siter
Tonette Skrevet 25. april 2006 Skrevet 25. april 2006 Jeg vil bare si at det er verdt slitet! Klart det er tøft i begynnelsen, men jeg er lykkelig i dag fordi jeg valgte å få to tette. De har veldig stor glede av hverandre, og leker sammen hele tiden. 0 Siter
Gjest ikke nick akkurat nå Skrevet 25. april 2006 Skrevet 25. april 2006 Gratulerer så mye med graviditeten. Her i huset er det 14,5 mnd mellom nr. 1 og nr.2, det var heller ikke planlagt. Det ble jenter begge to. Det var et slit i begynnelsen. Storesøster var hjemme sammen med oss hele tiden, og jeg kan ikke si jeg sov så veldig mye den første tiden. Men- alt ordner seg. Tror lillesøster var rundt 4 mnd når jeg fikk dem til å ta formiddagslur samtidig - det var herlig!!! Stort sett sov jeg selv også da. Rutinene kom man seg fort inn i. Jeg hadde 2 vinterbarn, så når vi skulle ut kledde jeg på minsten først - for hun lå stille(!), og så størsten. Så plasserte jeg dem i tvillingvogna og så var det ut på tur! Ofte gikk jeg tur sammen med naboen som hadde 1 barn like gammelt som mitt yngste, og oftest var jeg først ferdig med å ordne mine 2 før hun var ferdig med å ordne sin ene! Cluet for meg var å ha veldig faste rutiner. Og så fort jeg kunne etablere rutiner på lillesøster så ble de etablert. Storesøster fant tidlig ut at når jeg ammet så var det ikke så lett for meg å "gjete" henne. Det førte til at jeg brukte lekegrinda endel til storesøster mens jeg ammet. Heldigvis stortrivdes hun der! (Hadde kjøpt den noen mnd før lillesøster ble født så hun var vant til den.) Dusjing foregikk mest på ettermiddagen/kvelden når pappa'n var hjemme. Handle gjorde jeg mens jeg var på tur. Eller pappa'n gjorde det. Eller jeg stakk ut en tur på ettermiddagen - alene!! Storesøster sov på eget rom, og vi hadde ikke noen problemer med at de vekket hverandre. (Storesøster var en mestersover!) Det ble litt trøbbel en liten uke etter at de flyttet inn på samme rom, men det gikk det også. Da jeg fant ut at jeg var gravid med nr. 2 ble jeg faktisk veldig trist. Jeg tenkte på den skjønne babyen min som skulle bli storesøster så alt for tidlig. Men nå som jentene er 5 og 6 år gamle synes jeg det er helt flott å ha dem så tett. De begynte å leke skikkelig sammen når lillesøster var ca. 1 år, og det har de fortsatt med. (Selv om det er endel krangling nå for tiden...) Dette kommer til å gå så bra så. Ikke vær redd for å be om hjelp eller ta i mot hjelp. Det er flott om noen kan ta med barna ut for å trille så du får sovet litt. Hvis noen har lyst til å vaske et gulv for deg, så si takk!!! Og etter noen mnd synes du det hele er kjempekoselig! Tusen takk for ditt svar og praktiske tips! Godt å lese sånne positive oppmuntrende svar Merker at det føles litt bedre allerede etter å ha lest alle svarene, er ikke "alene" i denne situasjonen ser jeg, mange som er/har vært i samme situasjon og det har gått fint 0 Siter
Gjest ikke nick akkurat nå Skrevet 25. april 2006 Skrevet 25. april 2006 Nå har vi ingen som er så tette, men har hatt under 2 år imellom fem ganger i vår ungeflokk og det har i hvertfall ikke bydd på noen som helst problemer. Har de fire yngste hjemme hele dagen nå mens de fire eldste er på skolen, og synes det er koslig å få bruke tid på dem hjemme mens de er små. Ungene blir så alt for fort store. Fire små hjemme?...Phu..Tar hatten av for deg jeg Takk for svar 0 Siter
Gjest ikke nick akkurat nå Skrevet 25. april 2006 Skrevet 25. april 2006 Jeg vil bare si at det er verdt slitet! Klart det er tøft i begynnelsen, men jeg er lykkelig i dag fordi jeg valgte å få to tette. De har veldig stor glede av hverandre, og leker sammen hele tiden. Takk for svar 0 Siter
Gjest ikke nick akkurat nå Skrevet 25. april 2006 Skrevet 25. april 2006 Mine to eldste er det 20 mndr mellom. Det går greit, men forbered deg på "samlebånd"- rutinen. Jeg tenkte alltid nr.1 var høyre og nr 2 var venstre - like matfat og kopper - gir ingen krangel - bleieskift/mat/soving samtidig. Stå opp når barna våkner og ikke bli liggende og syns synd på deg selv - ta det som en vanlig arbeidsdag der du er daglig leder. Enda i dag - mine to eldste er 18. og 19 - kaller de meg daglig leder. Jeg var hjemmearbeidende da og de hadde ikke barnehage park før eldste var 3,5. Nr. 2 beg rett i barnehage da han var 2. Forbered deg også på joggebuksetid og litt lengre utpå dagen før du kan ta en dusj. Glem nå kafe og stasj for en stund. Tiden går sååå fort - nyt slitet også - jeg var så trøtt noen ganger at jeg hadde "tannpine" i armer og ben. Og, det er lov å sove litt på formiddagen for mor også. Lykke til og for all del ikke ta sorgene på forskudd. Takk for godt svar Daglig leder, ja den var artig. Men er enig i at innstillingen har mye å si, ikke synes synd på seg selv men tenke at sånn er det bare og heller se det positive i situasjonen. Er glad jeg enda har 7 mnd å innstille meg på 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.