Gå til innhold

Han er over den vanlige alderene men......

Anbefalte innlegg

Flott å høre at andre er så sikkre på hva de ville ha gjort der vi nøler litt. Da får vi jo bekreftet at våre tanker ikke er så dumme alikvel når andre som deg sier at de ikke ville ha nølt med å sette bleie på han.

Vi får sørge for at han får en masse nærkontakt og berøring nå da, ta oss god tid ved stellene og virkelig gjøre de til en kosestund både for han og oss.

Nå skal vi la han være den "babyen" vi har savnet i mange år, gi blaffen i andre som måtte mene noe, og la han få oppleve å være litt baby slik han også ønsker... mmm, det skal vi det *nikker bestemt*

Han trenger at dere stoler på ham også.. noe som kan gjøre at han prøver seg fram med flere ting. Flaske å smokk er nok bare lurt å legge fram å så kan han liksom velge det selv om han vil. ikke bare si at han skal ha det. om du forstår. Føl dere fram, gi han litt forsprang på hva han vil uten at han vet det selv, for det er nok noe han ikke gjør bevisst.Dere har jo mange timer om dagen å føle dere fram på div.gjøremål.Noe kan han jo synes er komisk andre ting vil han ta til seg som noe veldig kjærkomment. Jeg ville tenke at trusebleier er best selv om de andre er lettere å skifte , da han nok ikke har behov for "babystell"ala smøring å pudring.At han gjør på seg er nok noe han gjør fordi han ikke orker å fokusere på den biten i den ellers så kaotiske nye tilværelsen. Kaos , men ikke bevisst da.Tenk språkforståelse osv.

Han ser melk hører dere sier melk . lærer at det er melk. f eks.Når han får besøk av andre barn vil han snappe opp både det ene å det andre som de foretar seg , som ikke er "vanlig" for hans alder , men der får dere mange innputt på hva han kan ønske seg av tilværelsen den dagen , å noe helt annet en annen dag.

Så vil jeg også si Gratulere med en så fin sønn.Lykke til , det kommer til å gå så bra.

Fortsetter under...

Gjest litchi

Akkurat slik vi har tenkt, at i en overgansfase nå så vil det at han bruker bleier gjøre at man kan fokusere mer på andre områder.

Høres ut som om dere er fornuftige foreldre - stol på magefølelesen, den er sikkert riktig!

Gratulerer med gutten, forresten! Glemte rent å skrive det første gang jeg svarte!

Flott, da skal jeg ta en kikk når jeg skal på butikken om en liten stund. Han har tisset i sengen i natt igjen, så vi har bestemt oss for å sette han i bleier igjen en periode.

Den størrelsen du never bør nok passe han ja, så sant de klarer å holde tett om natten da. Tror kanskje jeg vil velge vanlige bleier først jeg, siden det er den varianten som kanskje vil gi størst kos ved stellene. Så kan vi heller bruke trusebleier når han igjen skal begynne å gå på do etter at ting har roet seg litt. Eller hva tror du?

Jeg heller mot å bruke trusebleier jeg. Han er såpass stor at det kan være tvil om han skal bruke bleier i det hele tatt. Trusebleier blir kanskje mer naturlig for han tenker jeg. Dessuten synes jeg det ser ut som at trusebleier er bedre å ha på seg. Mer elastikk.

Selv om det er viktig med kos nå så synes jeg at kosen burde komme inn på andre områder enn ved bleieskift. Dette er tross alt en overgangsperiode og hva når dere tar fra han bleiene igjen? Da opplever han å miste den kosen. Bruk heller kos i situasjoner som skal vare over lengre tid. Han trenger sikkert mer kos enn andre 4-åringer og kanskje på et litt barnsligere plan. Som å sitte på fanget og vugge og synge f.eks.

Kos masse med han, men husk at barn trenger grenser uansett og at han er såpass stor at han lett kan la seg skjemme bort.

Dere kjenner gutten best og kan se hva som fungerer best. Dette var bare noen tanker fra meg :-)

Lykke til med ny sønn og kos dere masse sammen!

trk1365380645

Flott, da skal jeg ta en kikk når jeg skal på butikken om en liten stund. Han har tisset i sengen i natt igjen, så vi har bestemt oss for å sette han i bleier igjen en periode.

Den størrelsen du never bør nok passe han ja, så sant de klarer å holde tett om natten da. Tror kanskje jeg vil velge vanlige bleier først jeg, siden det er den varianten som kanskje vil gi størst kos ved stellene. Så kan vi heller bruke trusebleier når han igjen skal begynne å gå på do etter at ting har roet seg litt. Eller hva tror du?

Du har vel vært og kjøpt bleiene? Hadde egentlig tenkt å si at jeg tenker som du, og ville valgt vanlige bleier, og brukt mye tid på stell, kost, og lekt, gjort fingerregler, kileleker og benyttet stellet som en kjærkommen anledning til kroppskontakt og stimulering. Og selvfølgelig benevnelse av alt du gjør, kroppsdeler og klesplagg og alt ellers som måtte passe!

Og så må jeg bare få si at jeg nylig har lest en bok som heter "Hvis du ikke tar på meg så dør jeg" av Ylva Ellneby, og jeg vil tro at den kan gi noen tips, den ga meg mange nye tanker!

Lykke til videre, Sunami, vil gjerne høre hvordan det går med dere etterhvert!

Hjertelig hilsen

Mmm, mmm det har du nok rett i ja. Syns jeg daglig ser endringer hos han som tenderer i retning av å være liten. Han vil ha hjelp til mer og mer, som i da tidlig da han insisterte på at jeg skulle kle på han. Som regel har han gjort det meste selv og kun fått litt hjelp av oss. Så kanskje bør vi legge mer opp til å hjelpe han med det meste, legge opp til at han skal være "liten" og ha nødvendig utstyr tilgjengelig om han ønsker å bruke dette.

Mange har jo sagt til oss at vi på en måte er heldige som henter ett såpass stort barn slik at de klarer masse selv. Og det kan jo i mange tilfeller være korrekt, men kanskje har vi fokusert litt for mye på dette selv også. Vi får se når vi viser han bleiene han skal få på, kanskje det også automatisk medfører at han "reverserer" litt på andre områder også?

La ham være så liten han vil.

Ta det som en ypperlig anledning til å være mere fysik nær og få fortgang på tilknytningen.Det er viktig for ham OG for dere.

Syns han gjør helt rett i å ønske mere og tettere nærhet fra dere nå. Ta det positivt.

Annonse

Gjest Sunami

Han trenger at dere stoler på ham også.. noe som kan gjøre at han prøver seg fram med flere ting. Flaske å smokk er nok bare lurt å legge fram å så kan han liksom velge det selv om han vil. ikke bare si at han skal ha det. om du forstår. Føl dere fram, gi han litt forsprang på hva han vil uten at han vet det selv, for det er nok noe han ikke gjør bevisst.Dere har jo mange timer om dagen å føle dere fram på div.gjøremål.Noe kan han jo synes er komisk andre ting vil han ta til seg som noe veldig kjærkomment. Jeg ville tenke at trusebleier er best selv om de andre er lettere å skifte , da han nok ikke har behov for "babystell"ala smøring å pudring.At han gjør på seg er nok noe han gjør fordi han ikke orker å fokusere på den biten i den ellers så kaotiske nye tilværelsen. Kaos , men ikke bevisst da.Tenk språkforståelse osv.

Han ser melk hører dere sier melk . lærer at det er melk. f eks.Når han får besøk av andre barn vil han snappe opp både det ene å det andre som de foretar seg , som ikke er "vanlig" for hans alder , men der får dere mange innputt på hva han kan ønske seg av tilværelsen den dagen , å noe helt annet en annen dag.

Så vil jeg også si Gratulere med en så fin sønn.Lykke til , det kommer til å gå så bra.

Jeg har foreløpig ikke kjøpt hverken smokk eller tåteflask til han, tenkte jeg skulle se det hele ann litt på hvordan han regarer nå som han er tilbake i bleier igjen. Se om det gjør at han regresserer enda mer på andre områder også eller om det blir på samme nivå som i dag liksom.

Jeg kjøpte vanlige bleier jeg da, tenkte at de kanskje ville gjøre det til mer hyggestunder for begge parter, enn bare en nødvendig stellesituasjon. Mulig jeg har vært en smule egoistisk i tankegangen her, og at han ikke trenger dette som du sier. At han bare trenger å slippe å konsentrere seg om å rekke doen i tide. Finnes jo alltids en mulighet for at vi kan kjøpe trusebleier også da, også bruke de andre som nattbleier kanskje.

Det med språkforståelse tenker vi mye på faktisk, Vi holder opp ting og gjenter ordet både 2 og 3 ganger, slik at han skal få muligheten til å kjenne de igjen.

Foreløpig har han ikke vært i kontakt med andre barn, men det er nok smart det du sier om at han vil snappe opp ting de gjør, selv om det er barn som ikke er helt på hans alder. Har ikke tenkt på dette før, og skal passe på å være bevisst på hvorfor han gjør de tingen han gjør etter at vi har vært i kontakt med andre barn. Det vil jo rett og slett gi oss forklaringen på hvorfor han gjør tingene. Smart.

Gjest Sunami

Jeg heller mot å bruke trusebleier jeg. Han er såpass stor at det kan være tvil om han skal bruke bleier i det hele tatt. Trusebleier blir kanskje mer naturlig for han tenker jeg. Dessuten synes jeg det ser ut som at trusebleier er bedre å ha på seg. Mer elastikk.

Selv om det er viktig med kos nå så synes jeg at kosen burde komme inn på andre områder enn ved bleieskift. Dette er tross alt en overgangsperiode og hva når dere tar fra han bleiene igjen? Da opplever han å miste den kosen. Bruk heller kos i situasjoner som skal vare over lengre tid. Han trenger sikkert mer kos enn andre 4-åringer og kanskje på et litt barnsligere plan. Som å sitte på fanget og vugge og synge f.eks.

Kos masse med han, men husk at barn trenger grenser uansett og at han er såpass stor at han lett kan la seg skjemme bort.

Dere kjenner gutten best og kan se hva som fungerer best. Dette var bare noen tanker fra meg :-)

Lykke til med ny sønn og kos dere masse sammen!

Jeg kjøpte vanlige bleier jeg da, men ser helt klart at det kanskje mer ble gjort fordi jeg på en måte ønsker at bleieskiftene skal bli mer en hyggestund for oss alle, enn bare et rent rutineskift liksom. Men jeg ser poenget med at han jo er nokså stor og at trusebleier muligens vil føles mer riktig for han, jeg kjøpe det argumentet. Mulig vi vil gå over til trusebleier etterhvert.

Jeg her helt enig med deg at han bør få kos i andre situasjoner enn ved bleieskift altså, og det får han jo også. Frem til nå har han jo vært uten bleier og han har fått rikelig med kos for det. Så det vil han fortsette å få. Var mer i settingen at han kanskje har behov for å være baby at jeg tenkte at ekstra kos og lek i forbindelse med stell ville bidra ekstra.

Akkurat det med grenser syns jeg er fryktelig vanskelig nå. Har tenkt masse på det tidligere om hvordan jeg har ønsket å oppdra mine barn om jeg fikk noen, men da likesom fra starten av når de var nyfødte. Nå har vi jo plutselig et barn her som har opplevde saker og ting og som også er påvirket av andre. Og aller mest har vi jo nå lett for å tenke at det er synd på han på måte, og da kan vi nok fort falle i den fellen at vi skjemmer han bort for mye.

Gjest Sunami

Du har vel vært og kjøpt bleiene? Hadde egentlig tenkt å si at jeg tenker som du, og ville valgt vanlige bleier, og brukt mye tid på stell, kost, og lekt, gjort fingerregler, kileleker og benyttet stellet som en kjærkommen anledning til kroppskontakt og stimulering. Og selvfølgelig benevnelse av alt du gjør, kroppsdeler og klesplagg og alt ellers som måtte passe!

Og så må jeg bare få si at jeg nylig har lest en bok som heter "Hvis du ikke tar på meg så dør jeg" av Ylva Ellneby, og jeg vil tro at den kan gi noen tips, den ga meg mange nye tanker!

Lykke til videre, Sunami, vil gjerne høre hvordan det går med dere etterhvert!

Hjertelig hilsen

Ja, jeg hadde nok allerede kjøpt inne bleiene før alle rådene dukket opp omkring trusebleier :o) Men jeg tenkt mer slik du resonnerer jeg da at vanlige bleier og masse kos og lek ved stellene ville være smart. At det vil gi oss alle en ekstra spesiell nærhet som man kanskje ikke får på andre måter. At det blir en spesielle for for nærhet og kos, som ikke er lik andre situasjoner som ved å sitte på fanget og klemme osv. At stelle situasjonen liksom viser han på en annen måte at mor og far tar seg av ham, gir han kroppskontakt mot naken hud og sørger for at han har det bra og at han er ren og komfortabel selv om han gjør seg ut liksom.

Takk for tipset om boken, den skal jeg få tak i :o)

Har skrevet ett nytt innlegg om hvordan ting utviklet seg i går.

Gjest Sunami

La ham være så liten han vil.

Ta det som en ypperlig anledning til å være mere fysik nær og få fortgang på tilknytningen.Det er viktig for ham OG for dere.

Syns han gjør helt rett i å ønske mere og tettere nærhet fra dere nå. Ta det positivt.

Jeg er enig med deg, var bare ikke helt sikker på om det var riktig å sette han tilbake i tuviklingen ved å innføre bleier på en måte. Men ser jo nå at alle annbefaler at vi litt glemmer alderen hans og lar han få være så liten som han har behov for selv.

Selv har vi ingeting imot dette for vi føler jo da at også vi vil få litt av den baby/småbarnstide som man går glipp av ved å få et så stort barn som det en 4 åring er.

Jeg valgte også å kjøpe vanlige bleier og ikke trusebleier til han fordi jeg mente at det ville gi oss muligheten til en ekstra sterk tilknyttning gjennom å bruke slike bleier kontra trusebleien. At stellene får en litt annen form ved seg.

Jeg kjøpte vanlige bleier jeg da, men ser helt klart at det kanskje mer ble gjort fordi jeg på en måte ønsker at bleieskiftene skal bli mer en hyggestund for oss alle, enn bare et rent rutineskift liksom. Men jeg ser poenget med at han jo er nokså stor og at trusebleier muligens vil føles mer riktig for han, jeg kjøpe det argumentet. Mulig vi vil gå over til trusebleier etterhvert.

Jeg her helt enig med deg at han bør få kos i andre situasjoner enn ved bleieskift altså, og det får han jo også. Frem til nå har han jo vært uten bleier og han har fått rikelig med kos for det. Så det vil han fortsette å få. Var mer i settingen at han kanskje har behov for å være baby at jeg tenkte at ekstra kos og lek i forbindelse med stell ville bidra ekstra.

Akkurat det med grenser syns jeg er fryktelig vanskelig nå. Har tenkt masse på det tidligere om hvordan jeg har ønsket å oppdra mine barn om jeg fikk noen, men da likesom fra starten av når de var nyfødte. Nå har vi jo plutselig et barn her som har opplevde saker og ting og som også er påvirket av andre. Og aller mest har vi jo nå lett for å tenke at det er synd på han på måte, og da kan vi nok fort falle i den fellen at vi skjemmer han bort for mye.

Jeg tviler ikke på at han får nok kos altså! Det er jeg sikker på at han får i hauger og lass :-)

Det jeg mente med grenser er at han også trenger NOEN grenser å forholde seg til. F.eks. at det ikke er lov til å slå noen, knuse ting, spytte på gulvet osv. Jeg tenker ikke på sånne "høflighetsgrenser" som å spise pent, takke for gaver osv.

Poenget mitt er at barn blir trygge av grenser og at de selv ønsker å ha grenser å forholde seg til. Selv om dere synes synd på han så har han ikke vondt av å forholde seg til noen grunnleggende grenser.

Grenser, kos og omsorg mener jeg er viktig for alle barn. Jeg mener at han f.eks. bør lære at man skal rydde opp etter seg når man har lekt med lego, men at kravene til han senkes i forhold til andre barn. At dere står for mesteparten av ryddingen, men at han må rydde noen få klosser han også. Da lærer dere han hvilke krav som vil komme senere samtidig som kravene dere stiller nå ikke blir for harde.

I og med at dere fikk han såpass sent har han jo ganske mye å lære før han begynner på skolen om 2 år og evt litt barnehage før det.

Fortsatt lykke til :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...