Gå til innhold

Nye ammesannheter - igjen.

Anbefalte innlegg

WHO innrømmer ammerådsfeil.

Ammende kvinner verden over har i 40 år fått råd som kan være skadelige, innrømmer Verdens helseorganisasjon (WHO) som nå utarbeider nye anbefalinger.

http://www.aftenposten.no/helse/article1290953.ece

MORAL:

Stol på deg selv. Stol på deg selv. Stol på deg selv.

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/227905-nye-ammesannheter-igjen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sofies mamma

Dette har heldigvis mange i helsenorge vært obs på lenge. Jeg fikk veldig riktig veiledning da vårt barn la på seg lite i fht tabellene.

Bra at Norge er et av landene som skal bidra til ny kunnskap. Vi har mange med god kunnskap om amming og et glimrende nasjonalt ammesenter.

Dette har heldigvis mange i helsenorge vært obs på lenge. Jeg fikk veldig riktig veiledning da vårt barn la på seg lite i fht tabellene.

Bra at Norge er et av landene som skal bidra til ny kunnskap. Vi har mange med god kunnskap om amming og et glimrende nasjonalt ammesenter.

Flott du fikk gode råd.

Håper ikke Norge har belemret så alt for mange land med det ammehysteriske opplegget jeg opplevde på barsel og helsestasjonen. Det virket for øvrig stikk mot sin hensikt, men var rett ut av læreboka til guru Nylander, som har utformet rettningslinjene for norsk ammepoliti.

mvh

Flott du fikk gode råd.

Håper ikke Norge har belemret så alt for mange land med det ammehysteriske opplegget jeg opplevde på barsel og helsestasjonen. Det virket for øvrig stikk mot sin hensikt, men var rett ut av læreboka til guru Nylander, som har utformet rettningslinjene for norsk ammepoliti.

mvh

Jeg kan holde foredrag om hvordan man _ikke_ skal behandle ferske mødre, etter kun tre dager på barsel. Ammepresset gjorde at jeg fikk helt avsmak for det, selv om jeg var _veldig_ positiv da jeg var gravid og rett etter fødselen.

Annonse

Sofies mamma

Flott du fikk gode råd.

mvh

Jeg synes Norge har en meget god ammepolitikk, men hysteri tjener jo ingen på.

Jeg kan holde foredrag om hvordan man _ikke_ skal behandle ferske mødre, etter kun tre dager på barsel. Ammepresset gjorde at jeg fikk helt avsmak for det, selv om jeg var _veldig_ positiv da jeg var gravid og rett etter fødselen.

Ingen er mer interessert i å gi barnet det aller beste enn en nybakt mor.

Jeg lurer på hvor mye forskning som må til for at spesialistene skal oppdage det en hver nybakt mor vet; Den beste omsorgen for babyen og ammingen gis indirekte gjennom god omsorg for og respektfull behandling av moren.

Lurer også på hva som skal til for at norske helsestasjoner skal oppdage at barn er så forskjellige at de ikke kan ta seg bryet med å følge alskens vekstkurver.

mvh

Ingen er mer interessert i å gi barnet det aller beste enn en nybakt mor.

Jeg lurer på hvor mye forskning som må til for at spesialistene skal oppdage det en hver nybakt mor vet; Den beste omsorgen for babyen og ammingen gis indirekte gjennom god omsorg for og respektfull behandling av moren.

Lurer også på hva som skal til for at norske helsestasjoner skal oppdage at barn er så forskjellige at de ikke kan ta seg bryet med å følge alskens vekstkurver.

mvh

Ja, hadde noen brydd seg det minste om hvordan jeg hadde det, så hadde ammingen kanskje fungert. Faktisk brydde de seg lite om babyen også. Han ville faktisk ikke spise hver tredje time, slik de insisterte på. Aller helst ville han sove, akkurat slik som mammaen sin ;)

Det burde være mye mindre fokus på vekstkurver på helsestasjonen. Man burde heller snakke mer om hvordan babyen og mammaen har det. Det gir bedre indikasjon på det meste enn hva tall og diagrammer kan.

Min erfaring også!

Sett den, ja. Man er nok ulikt innstilt til amming og.

Jeg er svært positiv til amming. Var rene ammestjernen når det gjaldt. Og tenker med stor glede på perioden jeg ammet. Jeg synes også det er utrolig viktig at det legges best mulig til rette for at mødre skal kunne amme sine barn.

Det er derfor jeg har så mye i mot den norske ammepropagandaen og ammeterroren. Den virker stikk mot sin hensikt.

Det mest grunnleggende for god amming og god tilknytning mellom mor og barn er at man tar vare på og yter god omsorg overfor moren _som_person_. Ikke som amme- og omsorgsmaskin.

Målet med omsorgen skal ikke være amming, eller bleieskift eller hva det nå måtte være. Målet for omsorgen skal være morens ve og vel uavhengig av dette. Mor må kjenne at hun har et egenverd ut over sin nye omsorgsrolle. Dette har større ammeeffekt enn alle overformynderiske, bebreidende lange pekefingre i hele verden. Noe norsk ammemafia ennå ikke har tatt inn over seg. Det rent praktiske og tenkniske ved ammingen trenger man ikke mange minuttene på å lære.

Det er nettopp fordi jeg er slik fan av amming at jeg har den norske ammepolitikken langt oppe i halsen.

mvh

Annonse

Sofies mamma

Jeg er svært positiv til amming. Var rene ammestjernen når det gjaldt. Og tenker med stor glede på perioden jeg ammet. Jeg synes også det er utrolig viktig at det legges best mulig til rette for at mødre skal kunne amme sine barn.

Det er derfor jeg har så mye i mot den norske ammepropagandaen og ammeterroren. Den virker stikk mot sin hensikt.

Det mest grunnleggende for god amming og god tilknytning mellom mor og barn er at man tar vare på og yter god omsorg overfor moren _som_person_. Ikke som amme- og omsorgsmaskin.

Målet med omsorgen skal ikke være amming, eller bleieskift eller hva det nå måtte være. Målet for omsorgen skal være morens ve og vel uavhengig av dette. Mor må kjenne at hun har et egenverd ut over sin nye omsorgsrolle. Dette har større ammeeffekt enn alle overformynderiske, bebreidende lange pekefingre i hele verden. Noe norsk ammemafia ennå ikke har tatt inn over seg. Det rent praktiske og tenkniske ved ammingen trenger man ikke mange minuttene på å lære.

Det er nettopp fordi jeg er slik fan av amming at jeg har den norske ammepolitikken langt oppe i halsen.

mvh

Det kan ta måender, år og flere barn å lære det praktiske og tekniske ved amming.

Kjenner ikke igjen dette med ammemafaia og ammepoliti fra Norge.

Det kan ta måender, år og flere barn å lære det praktiske og tekniske ved amming.

Kjenner ikke igjen dette med ammemafaia og ammepoliti fra Norge.

Det går selvsagt an å gjøre amming til noe langt mer komplisert enn det det er. Og noen kan av ulike grunner ha det vanskeligere enn andre og ha behov for ekstra hjelp.

Du er heldig som har sluppet unna både ammepoliti og ammemafiaen. Tro meg ikke alle er like heldige.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...