Gå til innhold

Er alle med i barselgruppe?

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra

Selv hadde jeg en del fordommer mot barselgrupper da jeg fikk førstemann. Ble likevel med første gangen, og angreet aldri på det. Hadde mye glede av gruppen, og har fremdeles en viss kontakt med de andre mødrene, fem år etter.

Med nr. 2 følte jeg ikke behov for barselgruppe, hadde dessuten permisjon samtidig med venninner.

Fortsetter under...

Jeg gikk på noen få barseltreff før jeg gikk ut i jobb, men jeg trivdes ikke spesielt godt. Alle var over tredve, utenom en som var noen år eldre enn meg, men fra en helt annen kultur. Hun var godt gift slik som de andre, eide hus og bil og hele pakken. Tre av de var på andre barnet.

I tillegg orket jeg ikke reaksjonene deres på at jeg skulle ut i jobb når han var tre måneder og pappaen skulle være hjemme. Det er bare så mange ganger man kan høre: "Nei, vet du, det hadde ikke jeg klart!". Og hvor mange ganger man orker å svare: "Noen ganger så bare må man, da...".

Jeg er med i barselgruppe for ett av tre barn. Vi har 10-årsjubileum nå i år :-)

I gruppa vår fant vi tonen veldig godt. Vi er i utgangspunktet ganske forskjellige, men det er bare spennende synes jeg. Jeg hadde sikkert ikke blitt kjent med disse damene på annen måte.

Vi har aldri vært spesielt opphengt i "babystuff" i denne gruppen, men snakker om løst og fast slik venner gjør. Det er fint ha bekjente med barn på samme alder, noen problemstillinger er det greit å lufte med andre foreldre.

Jeg fikk tilbud om barselguppe første gang, andre gang satte helsesøster meg opp på ei gruppe uten å spørre meg først. Jeg valgte det bort begge ganger, har andre å snakke barn med. Dessuten regna jeg med at jeg var mye eldre enn de andre, og det er ikke så kjekt.

Jeg syns det var kjempekoselig å bli kjent med andre i samme situasjon, og er i dag nesten bestevenninne med ei av de andre fra barselgruppa. I løpet av året har vi sikkert vært sammen over halvparten av alle dager, og har gått mange og lange turer, pratet om babyer og alt annet, babyene har hatt stor glede av hverandre, og ingen av oss har vært på jobb når den andre er lysten på en trilletur.

Selve opplegget på helsestasjonen hvor man skulle prate litt og sånn var vel så som så, men all informasjonen vi fikk der og det at vi ble kjent med andre i nærheten som var i samme situasjonen var gull verdt for meg.

Jeg ble spurt på 6-ukerskontrollen om jeg var interesert i å få en invitasjon til barseltreff på helsestasjonen. Tviler på at jeg gidder en eventuell neste gang, men skal jo aldri si aldri. ;)

Gjest sandex

Jeg syns det var kjempekoselig å bli kjent med andre i samme situasjon, og er i dag nesten bestevenninne med ei av de andre fra barselgruppa. I løpet av året har vi sikkert vært sammen over halvparten av alle dager, og har gått mange og lange turer, pratet om babyer og alt annet, babyene har hatt stor glede av hverandre, og ingen av oss har vært på jobb når den andre er lysten på en trilletur.

Selve opplegget på helsestasjonen hvor man skulle prate litt og sånn var vel så som så, men all informasjonen vi fikk der og det at vi ble kjent med andre i nærheten som var i samme situasjonen var gull verdt for meg.

Jeg ble spurt på 6-ukerskontrollen om jeg var interesert i å få en invitasjon til barseltreff på helsestasjonen. Tviler på at jeg gidder en eventuell neste gang, men skal jo aldri si aldri. ;)

Huff.. høres slitsomt ut :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...