Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en oppfatning blandt mange at SFO priser øker pga. lavere barnehagesatser. Men ER det slik?

Har noen av dere sett budsjettene til SFO, sett utgiftene de har til lønn etc. og sett grunnlaget for HVORFOR de setter akkurat den prisen, eller snakket med politikere som bekrefter det dere sier, at SFO budsjettet er basert på at kommunen må ta inn igjen de de taper?

Jeg har oppfattet det slik at SFO skal være selvfinansierende, og når barnehageprisene settes ned, så får de økt støtte fra staten for å kompendere tapet?

Er det noen som VET at man faktisk setter opp SFO priser for å finansiere lavere barnehageinntekter, eller er det bare noe "alle" sier?

Dette innlegget er skrevet, rett og slett fordi jeg er nysgjerring på om det faktisk ER slik, eller om det bare er "rykter"...

Det må da være snakk om helt forskjellige budsjetter innad i kommunen?

Skrevet

Fra 2003 har det ikke lenger vært noe øremerket statstilskudd til SFO, men det skal visstnok være lagt inn et tilsvarende beløp i de ordinære rammeoverføringene til kommunene. Dette har jeg lest i rapporter fra skole / SFO.

Men mange kommuner må bruke disse overføringene til andre ting, og dermed går SFO-prisene opp. Sånn er det alltid i kommuneøkonomien - statstilskuddet må være merket i absolutt alle ørene for at pengene skal gå dit de er ment. Ellers havner de der den aktuelle kommunen er mest presset.

Hvis det stemmer at det før 2003 var øremerket statlig SFO-tilskudd og det nå er fjernet, synes jeg nok vi har lov til å se en viss sammenheng med innføringen av makspris. Og jeg har ingen grunn til å tro at man lyver i økonomiavsnittene i årsmeldinger fra skoler og SFO.

Men altså, jeg sitter ikke i noe organ som VET.

Skrevet

Fra 2003 har det ikke lenger vært noe øremerket statstilskudd til SFO, men det skal visstnok være lagt inn et tilsvarende beløp i de ordinære rammeoverføringene til kommunene. Dette har jeg lest i rapporter fra skole / SFO.

Men mange kommuner må bruke disse overføringene til andre ting, og dermed går SFO-prisene opp. Sånn er det alltid i kommuneøkonomien - statstilskuddet må være merket i absolutt alle ørene for at pengene skal gå dit de er ment. Ellers havner de der den aktuelle kommunen er mest presset.

Hvis det stemmer at det før 2003 var øremerket statlig SFO-tilskudd og det nå er fjernet, synes jeg nok vi har lov til å se en viss sammenheng med innføringen av makspris. Og jeg har ingen grunn til å tro at man lyver i økonomiavsnittene i årsmeldinger fra skoler og SFO.

Men altså, jeg sitter ikke i noe organ som VET.

Ja, vi ser sammenhenger og trekker våre konklusjoner, det gjør jeg også.

Men likevel VET jeg ikke om det er riktig.

Er det ikke noen lokalpolitikere her på DOL som har vært i budsjettforhandlinger om SFO priser...? :)

Skrevet

Jeg vet bare, siden jeg kjenner en privat SFO, at det ikke er statlig driftstilskudd å få til SFO, i motsetning til barnehager. Det betyr at kommunen bruker av egne midler de har gjennom rammetilskuddet for å finansiere SFO i tillegg til foreldrebetalingen. Jeg har ingen tro på at kun foreldrebetalingen dekker det SFO koster, så kommunen bidrar nok med ganske mye selv.

Men hvor mye som opprinnelig var lagt inn som øremerket tilskudd, det vet jeg ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...