Gå til innhold

Trenger vi sfo tro?

Anbefalte innlegg

Gjest er i tvil nå!
Skrevet

Så du vil ha h*n i SFO fordi du får mindre fritid når han begynner på skolen? H*n kan ikke komme hjem kl 11 to ganger i uka?? Huff, er det virkelig mulig!! Jeg hadde vært så overlykkelig hvis jeg hadde hatt mulighet til å være hjemme for å ta imot barna mine etter skolen hver dag!!

I utgangspunktet kunne jeg ønske at jeg og sønnen min ikke kunne fått nok av hverandre, men det får vi altså, tro det eller jeg!

Og han blir nok mer lei av meg enn omvendt da, sånn hadde kanskje du også sett på det om dere hadde vært sammen med alle ettermiddager, helger, ferier non stop, og både mor og barn er utpreget sosiale!

Sikkert ikke husrent å si, men ja, jeg trenger faktisk litt fritid fra sønnen min av og til, og han fra meg!

Gjør det meg til en dårlig mor?

Gjest vi er normale :)
Skrevet

I utgangspunktet kunne jeg ønske at jeg og sønnen min ikke kunne fått nok av hverandre, men det får vi altså, tro det eller jeg!

Og han blir nok mer lei av meg enn omvendt da, sånn hadde kanskje du også sett på det om dere hadde vært sammen med alle ettermiddager, helger, ferier non stop, og både mor og barn er utpreget sosiale!

Sikkert ikke husrent å si, men ja, jeg trenger faktisk litt fritid fra sønnen min av og til, og han fra meg!

Nei det gjør deg IKKE til en dårlig mor :), du er en helt oppegående normal mor.

De som ikke er enig med deg lyver, det er jeg sikker på.

Skrevet

Hva med å bare melde ham på. Ingen ting i veien for å si opp plassen siden.

mvh

Skrevet

Nei, synes ikke det gjør deg til en dårlig mor. Jeg er nok en dårligere mor enn deg, som IKKE har anledning til å møte datteren min etter skolen hver dag. Og jeg har fått litt perspektiv på saken, og beklager at jeg var såpass krass i svaret til deg. Det var nok min dårlige samvittighet du traff rett på, og da kom klørne mine ut med en gang. Jeg skjønner at folk kan ha andre meninger om dette, og kanskje hadde jeg hatt det selv hvis situasjonen hadde vært tilsvarende hos meg:-)

Skrevet

Min datter sa til meg en dag :"Mamma, det er synd på de som ikke går på sfo, for de blir så ensomme..."

Hva med halv plass?

Ensomme?

Ingen har mine har gått på SFO, og de er langt fra ensomme. Det har vel heller blitt slik at flere barna som går på SFO ber om å få bli med barna mine hjem. Her er det besøk omtrent hver dag...

Men barna mine er populære og vennene deres er hjertelig velkomne her (og liker seg godt her). Mye avgjøres av hvordan man legger ting til rette....

Skrevet

Mine har ikke gått på SFO, unntatt enkelte ganger ( kjøper timer) De fleste i klassen går på SFO, men vanligvis er det noen som blir med hjem uansett.

I tillegg så har særlig sønnen min behov for alenetid.

Nå jobber jeg og det er svigermor som møter dem etter skoletid, forer dem ogsender dem ut på nye eventyr. De dagene jeg har fri, koser vi oss, med eller uten gjester.

Skrevet

Vi hadde i utgangspunktet ikke behov for SFO mer enn 2-3 dager i uka, men valgte allikevel å ha full plass i SFO for vår 1.klassing. Hadde i utg. punktet tenkt at jeg kunne hente ham tidligere de dagene jeg kunne.

-vel, det har jeg prøvd. Problemet er bare at gutten ikke vil hjem! Alle vennene er på SFO, de driver med morsomme saker og ting der, og ungene storkoser seg!

Store deler av ungenes sosiale liv er på SFO, nesten ingen er hjemme rett etter skolen. Det ville ikke være noe hyggelig å hente en motvillig gutt hjem i 13-14-tida for så å få tida til å gå hjemme uten noen å leike med.

Gjest sfo arbeider
Skrevet

Det er nok ikke behøvelig med sfo hvis du er hjemme.

Jeg kjenner ingen som går på sfo som likevel ikke trenger det.

Det kan jo selvfølgelig være ting som gjør at du bør ha denne fritiden grunnet f.eks uførhet e.l.

I skolen så er timeantallet fordelt forskjellig fra skole til skole men alle førsteklassinger skal ha 20,5 timer pr uke (tror jeg det er)

Hos oss er det 3 dager i uka 12.15 1 dag 13.15 og 1 dag 14.

Gjest sfo arbeider
Skrevet

Be om å få timeplanen fra skolen først, det er individuelt fra skole til skole om hvordan skoledagene blir.

Vi skal ikke ha SFO på morgenen, men noen timer etter skoletid, så vi vil komme innenfor den minste satsen her.

I vår kommune er SFO-tidene delt opp i tre trinn, opptil 14 timer i uken, opptil 20 timer i uken og full plass.

Den ordningen var fin!

her er det enten 10 timer eller full plass.

Gjest sfo arbeider
Skrevet

Hva med å bare melde ham på. Ingen ting i veien for å si opp plassen siden.

mvh

Ikke alle steder det er bare å si opp plassen.

I vår kommune er det en regel om at plassen må sies opp før jul ellers må hele året betales.

En meget god grunn(søknad)blir som oftest innvilget.

Skrevet

Ikke alle steder det er bare å si opp plassen.

I vår kommune er det en regel om at plassen må sies opp før jul ellers må hele året betales.

En meget god grunn(søknad)blir som oftest innvilget.

Det er jo en husmannskontrakt. Og viss prisene øker etter jul? Ting kan forandre seg.

Her må man si opp før mai, eller betale ut skoleåret. For øvrig vanlig en mnds oppsigelse.

mvh

Skrevet

Hvis han selv ønsker å gå på SFO, vennene skal gå der og du har råd til det, synes jeg du skal la han begynne der jeg.

Han behøver jo ikke å bli til det stenger heller. det er jo også mulig med deltidplass vil jeg tro? Da jeg jobbet på SFO hadde flere barn 50% plass, så det går også an å undersøke.

Da er han der annenhver dag eller hva dere blir enige om med SFO.

Dersom dere begge har best av at han går på SFO, hadde jeg ikke vært i tvil. Bedre å ha kortere men gode ettermiddager sammen, enn at han kjeder seg og savner vennene sine, ikke har det bra, og at du blir sliten. Det gjør jo ingen av dere godt? Du skal ikke ha dårlig samvittighet, du ønsker jo å gjøre det som bra for barnet ditt, g der kan samvittigheten spille oss foreldre mange puss tror jeg.

Vi kommer ikke til å benytte SFO, men det er også fordi det så få barn her som går der og vi har mulighet til å være hjemme når skolen er ferdig, + vi kommer til å trenge de pengene.

Lykke til med valget!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...