Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Lille på 6 mnd har bare økt fra 7240 til 7460gr på 1 mnd, så på målekurven sin så går det ganske nedover (gjelder høyde også). Noen som har opplevd det samme?

Hun har vært mye forkjølet og syk i den siste måneden og kanskje ikke hatt den helt store apetitten til tider så det kan være endel av årsaken.

Ammer stort sett, litt grøt om formiddagen og litt om kvelden. De anbefalte å gi henne mer mat i fast føde.

Ville dere begynt med middag eller økt grøtmengden (gir ca 50-75 ml nå)? noen andre tips?

Man blir jo så bekymret for disse småtassene:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/228166-vektreduksjon-6-mnd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, hei. har opplevd det samme stort sett med alle tre barna. De legger ikke like mye på seg etter de er 6 mnd, og apetitten har gått opp og ned. Mye forkjølelse og sykdom er sikkert en av årsakene, så du skal ikke bekymre deg.

Helsestasjonene er jevnt over veldige til å henge seg opp i kurver og sånn, det skal sies....det er ikke alltid positivt, dessverre. Som oftest er veksten til barna helt naturlig og normal, selv om den ikke skulle matche med kurven akkurat da. Ikke vei og mål så mye, det er barnets utvikling, allmentilstand, søvn og apetitt, livsglede og lek som sier det aller meste om barnet ditt er friskt.

Vi har utenom det vanlige spedlemmete og tynne barn, som alle har lagt mer eller mindre dårlig på seg de første leveårene.Med de to første var det bare stress med helsestasjonen, med nr. 3 har vi ikke veid og målt mer enn en gang:-) Gidder ikke mer.

Mulig din helsestasjon gir god hjelp, men ikke heng dere opp så mye i kurvene. Etter min mening er morsmelken så verdifull for barna, tynne og tykke:-), at de bør få så mye som mulig av det det første leveåret, så sant det lar seg gjøre. Det er naturlig å øke mengden fast føde litt etter litt etter 6 mnd alder, men jeg ville ikke økt så radikalt at ammingen ble veldig redusert, nei. Ta det i normalt tempo.

Hva med å tilsette litt ekstra fett i maten (feks. kaldpresset raps eller maisolje), det kan være gunstig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/228166-vektreduksjon-6-mnd/#findComment-1721313
Del på andre sider

Hei, hei. har opplevd det samme stort sett med alle tre barna. De legger ikke like mye på seg etter de er 6 mnd, og apetitten har gått opp og ned. Mye forkjølelse og sykdom er sikkert en av årsakene, så du skal ikke bekymre deg.

Helsestasjonene er jevnt over veldige til å henge seg opp i kurver og sånn, det skal sies....det er ikke alltid positivt, dessverre. Som oftest er veksten til barna helt naturlig og normal, selv om den ikke skulle matche med kurven akkurat da. Ikke vei og mål så mye, det er barnets utvikling, allmentilstand, søvn og apetitt, livsglede og lek som sier det aller meste om barnet ditt er friskt.

Vi har utenom det vanlige spedlemmete og tynne barn, som alle har lagt mer eller mindre dårlig på seg de første leveårene.Med de to første var det bare stress med helsestasjonen, med nr. 3 har vi ikke veid og målt mer enn en gang:-) Gidder ikke mer.

Mulig din helsestasjon gir god hjelp, men ikke heng dere opp så mye i kurvene. Etter min mening er morsmelken så verdifull for barna, tynne og tykke:-), at de bør få så mye som mulig av det det første leveåret, så sant det lar seg gjøre. Det er naturlig å øke mengden fast føde litt etter litt etter 6 mnd alder, men jeg ville ikke økt så radikalt at ammingen ble veldig redusert, nei. Ta det i normalt tempo.

Hva med å tilsette litt ekstra fett i maten (feks. kaldpresset raps eller maisolje), det kan være gunstig.

Tusen takk for kloke og beroligende ord, slappet litt mer av når jeg leste innlegget ditt:)

Hun er ei blid og fornøyd lita tulle som sover stort sett bra så det er ingenting i veien der.

Helsestasjonen sa igrunnen ikke så mye på det - bare at jeg kunne øke litt i mat til henne, behøvde ikke begynne idag, men litt etterhvert.. så det er nok jeg som "blusser" dette opp litt for meg selv, men ble litt bekymret jeg når jeg så kurven som gikk brått nedover, derfor var det godt å høre andres erfaring.

Takk skal du ha:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/228166-vektreduksjon-6-mnd/#findComment-1721508
Del på andre sider

Da vesla var syk sa de at de først og fremst førte vektkurver fordi det var en måte å se om de var syke på, altså var det veldig vanlig med fall i kurvene hvis barnet ble sykt.

Siden sykdom ikke alltid er like synlig hos så små barn kan det være veldig nyttig, vesla hadde f.eks en ørebetennelse kroppen ikke klarte ta seg av selv - dette slo ut på kurven. Hun hadde da ikke feber og ørene var fulle av voks så det var vanskelig å se inn i dem.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/228166-vektreduksjon-6-mnd/#findComment-1721569
Del på andre sider

Frøkna mi gikk ned i vekt fra 6 til 8 mnd, altså antall gram ble MINDRE, ikke bare lavere på kurven.

Hverken jeg eller HS var bekymret, for hun var blid, fornøyd og frisk, og da trenger man ikke å veie så mye mer enn 6-7 kg som 8 mndling.

Jeg ville bare fortsatt med mye pupp og bittelitt mat som du gjør nå, og hvis hun blir generelt mye sutrete, lei, sover dårlig eller noe, prøv å få i henne mer fast føde.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/228166-vektreduksjon-6-mnd/#findComment-1721689
Del på andre sider

Annonse

Har hun begynt å krabbe i det siste? Begge mine fikk en solid knekkk i kurven da de begynte å krabbe. Rett og slett fordi de fikk et høyere energiforbruk. De var begge ganske tykke før de begynte å krabbe. Ved ett års alder lå de på gjennomsnittet.

Men jeg ville skrevet mesteparten av det på kontoen for sykdom. Se det an og vei igjen om en måneds tid, du. Og jeg tror hun har mer godt av morsmelk enn fast føde når hun har vært syk. (Dvs ikke forsere tilvenningen av fast føde.)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/228166-vektreduksjon-6-mnd/#findComment-1721714
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...