Snørosa Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Hei Noen som vet om noe sted hvor jeg kan finne mer info om mat/mating av underernærte barn? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/228195-mat-underern%C3%A6rte-barn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest morentilfire Skrevet 26. april 2006 Del Skrevet 26. april 2006 Jeg vet ikke om du mener underernærte eller feilernærte barn. Hvis du søker på nettet på 'barn and feilernæring' ser du eks. på kosthold som kan gi varige skader hos barn. Mange av barna er svært små og svake ved ankomsten til Norge og det finnes så utrolig mange solskinnshistorier om sterke friske barn når det er gått en tid. Helsestasjonen pleier å anbefale å tenke vanlig sunt kosthold; grovt brød, frukt og grønnsaker, rent kjøtt og fisk. Proteinrik og vitaminrik framfor kaloririk mat. I helsekostbutikker og på nettet finnes naturprodukter for den som vil prøve det. Noen barn kan ha problemer med magen og med allergier, men det et eget tema. Antar at du har vært til legen.Hva slags råd har du fått? Mange nybakte foreldre er interessert i ditt spørsmål. Fortell gjerne hva du finner ut av ! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/228195-mat-underern%C3%A6rte-barn/#findComment-1721795 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snørosa Skrevet 26. april 2006 Forfatter Del Skrevet 26. april 2006 Jeg vet ikke om du mener underernærte eller feilernærte barn. Hvis du søker på nettet på 'barn and feilernæring' ser du eks. på kosthold som kan gi varige skader hos barn. Mange av barna er svært små og svake ved ankomsten til Norge og det finnes så utrolig mange solskinnshistorier om sterke friske barn når det er gått en tid. Helsestasjonen pleier å anbefale å tenke vanlig sunt kosthold; grovt brød, frukt og grønnsaker, rent kjøtt og fisk. Proteinrik og vitaminrik framfor kaloririk mat. I helsekostbutikker og på nettet finnes naturprodukter for den som vil prøve det. Noen barn kan ha problemer med magen og med allergier, men det et eget tema. Antar at du har vært til legen.Hva slags råd har du fått? Mange nybakte foreldre er interessert i ditt spørsmål. Fortell gjerne hva du finner ut av ! Jeg har vært i kontakt med fastlege og helsestasjon, men har ikke fått noen andre råd enn vanlig "norsk sunn mat". Det tror jeg er et godt råd, men jeg ønsker meg noen konkrete råd i forhold til "den norske sunne maten". Helsestasjonen anbefaler energidrikker, men dette mener jeg er ment mer for de som er kortvarig underernærte (feks syke), ikke de som har hatt langvarig underernæring. Har bedt om henvisning til barnelege. Kunne godt ha tenkt meg en time til en ernæringsfysiolog også. Noen som vet om dette krever henvisning av fastlege? Noen råd? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/228195-mat-underern%C3%A6rte-barn/#findComment-1721889 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Refiloe Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Jeg har vært i kontakt med fastlege og helsestasjon, men har ikke fått noen andre råd enn vanlig "norsk sunn mat". Det tror jeg er et godt råd, men jeg ønsker meg noen konkrete råd i forhold til "den norske sunne maten". Helsestasjonen anbefaler energidrikker, men dette mener jeg er ment mer for de som er kortvarig underernærte (feks syke), ikke de som har hatt langvarig underernæring. Har bedt om henvisning til barnelege. Kunne godt ha tenkt meg en time til en ernæringsfysiolog også. Noen som vet om dette krever henvisning av fastlege? Noen råd? Synd at dere ikke får noe god hjelp ! Synes helsestasjon svikter for det er der de skal bidra. Forlang ei henvisning til nærmeste barnelege og til ernæringsfysolog. Er det tatt blodprøver ? Har barnet fått "diagnose" underernært ? Er det misforhold mellom vekt og høydekurve ? Vet at helsestasjon ikke er så opptatt av vekt , så lenge barnet vokser i høyden er det ikke å betrakte som underernært.Men kanskje det har vært feilernært ? Næringstilskudd (flytende fra apotek)er meget bra, finnes i utrolig mange smaksvarianter og da er man sikker på at barnet får i seg de nødvendige stoffene. Men enig med deg at dette ikke er noe permanent løsning men kan være et veldig godt supplement for å få "barnet på beina igjen". Lykke til ! Hilsen ei mor som har lang erfaring med spiseprob.barn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/228195-mat-underern%C3%A6rte-barn/#findComment-1722251 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lite barn? Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Du skriver ikke hvor gammelt ditt barn er, men hvis det er rundt et år så ville jeg ha brukt grøtene som er for babyer på markedet fra nestle en stund. De inneholder det meste av det som veldig små barn trenge. Dessuten så er middagsglassene veldig fine med både grønnsaker i og kjøtt/fisk. Det går også ann å supplere med et melkemåltid fra nan. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/228195-mat-underern%C3%A6rte-barn/#findComment-1722316 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cool Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Du skriver ikke hvor gammelt ditt barn er, men hvis det er rundt et år så ville jeg ha brukt grøtene som er for babyer på markedet fra nestle en stund. De inneholder det meste av det som veldig små barn trenge. Dessuten så er middagsglassene veldig fine med både grønnsaker i og kjøtt/fisk. Det går også ann å supplere med et melkemåltid fra nan. Det er mye bedre om du lager maten til barnet ditt fra grunnen av. Den ferdiglagde kjøpe-barnematen inneholder mye tilsetningsstoffer + mye salt (i middagene)/sukker (i grøtene). Når dere lager mat til familien ellers kan dere jo bare mose/kneppe/kutte opp passe størrelse i fht. barnets alder. Det er lurt å lage noen ekstra porsjoner som kan brukes når familien kanskje har mat som ikke egner seg så godt til de minste barna. Legg maten i små plastbokser i fryseren så de er klare til å varme opp. En variasjon av kjøtt, fisk, grønnsaker, frukt, brød med pålegg, grøt etc. gir nok næring hvis barnet spiser nok mat. En kan selvfølgelig heller bruke H-melk og mat med høy fettinnhold fremfor lett-produkter. Litt rotete svart sikkert. Begynte på innlegget og ble avbrutt i ca. 1 time! Uansett - God appetitt! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/228195-mat-underern%C3%A6rte-barn/#findComment-1723144 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lite barn? Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Det er mye bedre om du lager maten til barnet ditt fra grunnen av. Den ferdiglagde kjøpe-barnematen inneholder mye tilsetningsstoffer + mye salt (i middagene)/sukker (i grøtene). Når dere lager mat til familien ellers kan dere jo bare mose/kneppe/kutte opp passe størrelse i fht. barnets alder. Det er lurt å lage noen ekstra porsjoner som kan brukes når familien kanskje har mat som ikke egner seg så godt til de minste barna. Legg maten i små plastbokser i fryseren så de er klare til å varme opp. En variasjon av kjøtt, fisk, grønnsaker, frukt, brød med pålegg, grøt etc. gir nok næring hvis barnet spiser nok mat. En kan selvfølgelig heller bruke H-melk og mat med høy fettinnhold fremfor lett-produkter. Litt rotete svart sikkert. Begynte på innlegget og ble avbrutt i ca. 1 time! Uansett - God appetitt! Hvis du hadde fulgt litt med så hadde du sett at noen av middagsglassene er kommet uten salt. Er ellers enig i at hjemmelaget mat er best. Men hvem har tid til å lage det bestandig når man er i full jobb? Å stå en søndag og lage store middager i alle varianter for nedfrysing hadde ikke vi prioritert. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/228195-mat-underern%C3%A6rte-barn/#findComment-1724018 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sugarpop Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Hvis du hadde fulgt litt med så hadde du sett at noen av middagsglassene er kommet uten salt. Er ellers enig i at hjemmelaget mat er best. Men hvem har tid til å lage det bestandig når man er i full jobb? Å stå en søndag og lage store middager i alle varianter for nedfrysing hadde ikke vi prioritert. Hvis du ikke har tid til å lage mat til barnet ditt, burde du kanskje ikke hatt barn? Jeg spør ikke for å være frekk, men du ser vel det absurde i det du sier? Du har vel tid til å lage mat til deg selv? Hva med å kjøpe drittmat til deg og lage ordentlig mat til barnet, det må jo være riktig prioritering? Ellers er det utrolig, men sant: Barn kan spise samme mat som voksne. Hvis barnet er lite, handler det bare om å la være å krydre og å ha i remedier man vet eller tror kan knyttes til allergier. Du trenger altså ikke koke og brase og fryse noe helt fantastisk til ære for barnet alene, men servere det samme resten av familien spiser. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/228195-mat-underern%C3%A6rte-barn/#findComment-1724044 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest soeln :O) Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Synd at dere ikke får noe god hjelp ! Synes helsestasjon svikter for det er der de skal bidra. Forlang ei henvisning til nærmeste barnelege og til ernæringsfysolog. Er det tatt blodprøver ? Har barnet fått "diagnose" underernært ? Er det misforhold mellom vekt og høydekurve ? Vet at helsestasjon ikke er så opptatt av vekt , så lenge barnet vokser i høyden er det ikke å betrakte som underernært.Men kanskje det har vært feilernært ? Næringstilskudd (flytende fra apotek)er meget bra, finnes i utrolig mange smaksvarianter og da er man sikker på at barnet får i seg de nødvendige stoffene. Men enig med deg at dette ikke er noe permanent løsning men kan være et veldig godt supplement for å få "barnet på beina igjen". Lykke til ! Hilsen ei mor som har lang erfaring med spiseprob.barn. Hallo da vi adopterte var ungen våres undeernært Vi gå han sun HJEMELAGET MAT. Han kom fort opp i vekt. Husk å ikke har så mye krydder og salt i maten. Bruk mye grønnsaker i og gi ungen mue grønnsaker og frukt. Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/228195-mat-underern%C3%A6rte-barn/#findComment-1724159 Del på andre sider Flere delingsvalg…
cool Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Hvis du ikke har tid til å lage mat til barnet ditt, burde du kanskje ikke hatt barn? Jeg spør ikke for å være frekk, men du ser vel det absurde i det du sier? Du har vel tid til å lage mat til deg selv? Hva med å kjøpe drittmat til deg og lage ordentlig mat til barnet, det må jo være riktig prioritering? Ellers er det utrolig, men sant: Barn kan spise samme mat som voksne. Hvis barnet er lite, handler det bare om å la være å krydre og å ha i remedier man vet eller tror kan knyttes til allergier. Du trenger altså ikke koke og brase og fryse noe helt fantastisk til ære for barnet alene, men servere det samme resten av familien spiser. Nettopp!! Takk 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/228195-mat-underern%C3%A6rte-barn/#findComment-1724814 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest morentilfire Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Jeg har vært i kontakt med fastlege og helsestasjon, men har ikke fått noen andre råd enn vanlig "norsk sunn mat". Det tror jeg er et godt råd, men jeg ønsker meg noen konkrete råd i forhold til "den norske sunne maten". Helsestasjonen anbefaler energidrikker, men dette mener jeg er ment mer for de som er kortvarig underernærte (feks syke), ikke de som har hatt langvarig underernæring. Har bedt om henvisning til barnelege. Kunne godt ha tenkt meg en time til en ernæringsfysiolog også. Noen som vet om dette krever henvisning av fastlege? Noen råd? Hei igjen. Ja, å snakke med en lege, en spesialist i ernæringsfysiologi høres lurt ut. Jeg vet ikke hvor i landet du bor, men hvis du søker på nettet "ernæringsfyiologi" finner du en del sykehus hvor de har spesialister som du kan lese om. Du kan gå til din fastlege og kreve en rekvisisjon. Du finner også private medisinske klinikker hvor du ikke trenger rekvisisjon, som OMNIA klinikken i Oslo. De har en spesialist i ernæringsfysiologi som reklamerer med ingen ventetid. Vet ikke hvor dyrt det er. Du kunne også oppsøke en homeopat (igjen gule sider el. nettet). En homeopat kan bidra til å finne ut hvilke stoffer barnet ditt evt. mangler. Du sier ikke hvilken alder barnet har og hvilke symptomer det har. Derfor blir disse rådene litt generelle. Litt etter alderen må du jo mose maten. Det fine med egenlaget mat er at du slipper potetmelet, stivelsen, fettet, melkepulveret og holdbarhetsstoffene. Mat som koster penger i det landet barnet kommer fra, det er ofte det adoptivbarna mangler. Og her er det du selv som er nøkkelen. Lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/228195-mat-underern%C3%A6rte-barn/#findComment-1725082 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lite barn? Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 Hvis du ikke har tid til å lage mat til barnet ditt, burde du kanskje ikke hatt barn? Jeg spør ikke for å være frekk, men du ser vel det absurde i det du sier? Du har vel tid til å lage mat til deg selv? Hva med å kjøpe drittmat til deg og lage ordentlig mat til barnet, det må jo være riktig prioritering? Ellers er det utrolig, men sant: Barn kan spise samme mat som voksne. Hvis barnet er lite, handler det bare om å la være å krydre og å ha i remedier man vet eller tror kan knyttes til allergier. Du trenger altså ikke koke og brase og fryse noe helt fantastisk til ære for barnet alene, men servere det samme resten av familien spiser. Hos oss har vi barn i flere aldersgrupper og av og til har de største barna pølser, pizza eller gryteretter. Alt dette er mat som et lite barn ikke skal ha. I disse tilfellene er det godt å ha litt ferdigmat på glass. Og vi er vel ikke de eneste familier som lever litt usunt av og til? Hvis du alltid lager mat fra grunnen av hver dag hele uken så har du det fint synes jeg. For hos oss handler det av og til å få i oss litt mat i en fart etter en lang dag på jobb og barnehage. Vi vil gjerne kose oss utenom å stå over matgrytene bestandig. Og vi lager aldri så mye mat at vi kan fryse ned. Det meste vi lager forsvinner umiddelbart til middag når man er en stor familie. Og jeg prioriterer ikke å stå en søndag og lage mat til fryseren for en uke eller to. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/228195-mat-underern%C3%A6rte-barn/#findComment-1729375 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.