Gå til innhold

tips for å "forvandle" skj til kj?

Anbefalte innlegg

Gjest Debra irl

Lillebror på 4 år sier fortsatt skjede, skjole, skjosk og skjino. Og jeg prøver ikke å presse ham, men oppmuntre og lære ham til å si kj istedet.

Noen som har et tips til hvordan jeg kan få ham til å forstå hvordan han skal lage kj-lyden? Han prøver og prøver, men jeg ser han blir lei seg når han ikke får det til, så jeg prøver å være veldig forsiktig.

Storesøster hadde ikke noe problem, men fremgangsmåten jeg brukte med henne, virker ikke på ham. Så jeg trenger tips og ideer.

Eller rett og slett la være og håpe det retter seg etterhvert?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/228200-tips-for-%C3%A5-forvandle-skj-til-kj/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi øvde mye på selve "munnstillingen".

KJ = fnise / lyd med bredt smil og stramme lepper. F.eks " Det KJiler" el.

KJ lages "bak" i munnen.

Skj-lyd lages foran i munnen Skj = hysj. Sa først "hy-skj"

Vekslet så mellom lydene for å høre og skjønne forskjellen på lydene og hvordan uttale de.

Ordene vi trente på etterpå var bla."Kjole! Skjørt. Kjole! skjørt!" osv mange ganger og lagde en rytme av det. Så utvidet vi vokalbularet til å gjelde flere ord i rekken.

Nå kom jeg plutselig til å tenke på en ting.... ikke for en 4 åring men som voksen: KJ-lyden etterfølges da alltid av en lang vokal, og SKJ-lyden av en kort? Bortsett fra navn. Jaja vet ikke om det var en lyspære her jeg.

Vi har hvertfall merket at med en gang man legger til en rytme eller form for melodi i stemmen (ikke sang) går læring veldig lett. Jenta vår lærte telefonnummeret sånn da hun var liten. Tall visste hun knapt hva var, men hun kunne nummeret etter "melodisk" benevning og rytme.

Men når jeg tenker etter det med kj og skj-lyder, så er hun fortsatt ikke helt fortrolig. Som regel kommer det etterhvert, og jeg hadde absolutt ikke vært bekymret over 4-åringen din. Mitt barn er 5 år og ingen har kommentert at hun burde ha kontroll på dette. Det kommer som regel av seg selv ;o)

Vet ikke om metodene mine funker, men det var de rådene jeg kom på i farten.

Lykke til ;o)

Annonse

Vi øvde mye på selve "munnstillingen".

KJ = fnise / lyd med bredt smil og stramme lepper. F.eks " Det KJiler" el.

KJ lages "bak" i munnen.

Skj-lyd lages foran i munnen Skj = hysj. Sa først "hy-skj"

Vekslet så mellom lydene for å høre og skjønne forskjellen på lydene og hvordan uttale de.

Ordene vi trente på etterpå var bla."Kjole! Skjørt. Kjole! skjørt!" osv mange ganger og lagde en rytme av det. Så utvidet vi vokalbularet til å gjelde flere ord i rekken.

Nå kom jeg plutselig til å tenke på en ting.... ikke for en 4 åring men som voksen: KJ-lyden etterfølges da alltid av en lang vokal, og SKJ-lyden av en kort? Bortsett fra navn. Jaja vet ikke om det var en lyspære her jeg.

Vi har hvertfall merket at med en gang man legger til en rytme eller form for melodi i stemmen (ikke sang) går læring veldig lett. Jenta vår lærte telefonnummeret sånn da hun var liten. Tall visste hun knapt hva var, men hun kunne nummeret etter "melodisk" benevning og rytme.

Men når jeg tenker etter det med kj og skj-lyder, så er hun fortsatt ikke helt fortrolig. Som regel kommer det etterhvert, og jeg hadde absolutt ikke vært bekymret over 4-åringen din. Mitt barn er 5 år og ingen har kommentert at hun burde ha kontroll på dette. Det kommer som regel av seg selv ;o)

Vet ikke om metodene mine funker, men det var de rådene jeg kom på i farten.

Lykke til ;o)

En liten tilbaketrekking av lyspæra. Kj etterføles ikke av laaaaang vokal, for da kadde vi jo sagt KJØØØØØT.

Skjiiiiit også, jeg som trodde jeg hadde sett lyset ;o(

Gjest Debra irl

En liten tilbaketrekking av lyspæra. Kj etterføles ikke av laaaaang vokal, for da kadde vi jo sagt KJØØØØØT.

et bittelite lys som du blåste ut igjen? Eller var kjøtt unntaket som bekrefter regelen? kjoooole. kiiiino. kiooooooosk? :-)

men takker for tips!

Jeg skjønner ikke hvordan du får til at kj-lyden lages bak i munnen? Den lages da vitterligen like innenfor tennene?! Ikke noe lenger bak enn skj-lyden i alle fall.

Jeg skjønner ikke hvordan du får til at kj-lyden lages bak i munnen? Den lages da vitterligen like innenfor tennene?! Ikke noe lenger bak enn skj-lyden i alle fall.

Jeg lager ihvertfall kj-lyd lenger bak i munnen og lenger bak på tunga enn sj-lyden som lages nesten ved tungespissen rett bak tennene.

-kanskje det er noe annerledes i trøndelag?

Annonse

Gjest Debra irl

Er ikke det en tapt sak? Nå godtar jo "alle" skj i stedet for kj ...

I min tid var det en talefeil, eller noe bare små barn sa.

Mulig det er en tapt sak for mange. Men for meg er det ganske viktig.

Men det virker som det er øving som må til....

Gjest en lærer

Ser ut som at det er slik språket blir etterhvert. Lærere på skolen har sluttet å rette på det der. Tragisk!

Rettelse: NOEN lærere retter ikke. Skjær ikke alle over en kam, er du snill. Jeg jobber i skolen, og på vår skole har mange av oss alltid jobbet bevisst med kj-lyden i forbindelse med rettskriving. Jeg får også gåsehud av Sjetil og Sjino!

Mvh

Kjede vs skjede

Nei, det er nok ikke noe lys ifbm. lang/kort vokal og skj/kj-lyd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...