Gå til innhold

tips for å "forvandle" skj til kj?

Anbefalte innlegg

Gjest skjempe tragisk

Rettelse: NOEN lærere retter ikke. Skjær ikke alle over en kam, er du snill. Jeg jobber i skolen, og på vår skole har mange av oss alltid jobbet bevisst med kj-lyden i forbindelse med rettskriving. Jeg får også gåsehud av Sjetil og Sjino!

Mvh

Men de nyutdannende lærerne jeg kjenner fra to ulike skoler, lærer der at de ikke lenger skal rette dette hos barna.

Fortsetter under...

Gjest Kitty Cat 82

Hmm, vanskelig det der. Ser du har fått flere gode tips!

Det irriterer meg å høre folk i reklamer uttale skj i stedet for kj. De burde jo være "forbilder" på en måte!

Sendte faktisk en mail til Opplysningskontoret for "Skjøtt" og lurte på hvor jeg kunne finne Opplysningskontoret for Kjøtt en gang! Fikk ikke noe svar...

Jeg selv måtte lære meg forskjellen ganske kjappt: Jeg har bursdag den 20, og måtte klare å si tjuende og ikke sjuende. Når først den lyden var inne, kom kj-lyden ganske lett tenker jeg!

Flott at andre også irriterer seg over disse skj-tendensene!

Hmm, vanskelig det der. Ser du har fått flere gode tips!

Det irriterer meg å høre folk i reklamer uttale skj i stedet for kj. De burde jo være "forbilder" på en måte!

Sendte faktisk en mail til Opplysningskontoret for "Skjøtt" og lurte på hvor jeg kunne finne Opplysningskontoret for Kjøtt en gang! Fikk ikke noe svar...

Jeg selv måtte lære meg forskjellen ganske kjappt: Jeg har bursdag den 20, og måtte klare å si tjuende og ikke sjuende. Når først den lyden var inne, kom kj-lyden ganske lett tenker jeg!

Flott at andre også irriterer seg over disse skj-tendensene!

"Sendte faktisk en mail til Opplysningskontoret for "Skjøtt" og lurte på hvor jeg kunne finne Opplysningskontoret for Kjøtt en gang! Fikk ikke noe svar..."

;o)!

Gjest en lærer

Men de nyutdannende lærerne jeg kjenner fra to ulike skoler, lærer der at de ikke lenger skal rette dette hos barna.

Greit nok det, men det er likevel ikke grunnlag for å skjære alle lærere over en kam. Et argument for å fortsette å rette skj/kj-uttalefeil: Så lenge vi skriver kjole med kj, bør uttalen også være kj. Ellers vanskeliggjør det rettskrivingen. Kj er jo en egen lyd, og har egne tegn. Enig i at ordene derfor må uttales kj, når de skrives med kj. Og tar jeg ikke helt feil, mener mange lærere som meg. Ihvertfall på min arbeidsplass.

Mvh

Gjest lærerer

Greit nok det, men det er likevel ikke grunnlag for å skjære alle lærere over en kam. Et argument for å fortsette å rette skj/kj-uttalefeil: Så lenge vi skriver kjole med kj, bør uttalen også være kj. Ellers vanskeliggjør det rettskrivingen. Kj er jo en egen lyd, og har egne tegn. Enig i at ordene derfor må uttales kj, når de skrives med kj. Og tar jeg ikke helt feil, mener mange lærere som meg. Ihvertfall på min arbeidsplass.

Mvh

Jeg tror de aller fleste mener at man skal uttale lyder riktig jeg. Det høres jo helt forferdelig ut når man sier feil. Men likevel er mange lærere og foreldre slappe, ellers ville ikke denne endringen ha skjedd.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...