Gå til innhold

nå blir jeg snart sprø!!!!

Anbefalte innlegg

Gjest blir så sliten

Har en 3-åring som er en tålmodighetsprøve uten sammenlikning! -og jeg har ikke lenger så lang strikk når det gjelder denne tålmodigheten.

For det første er hun usedvanlig sutrete; snakker med "sutrestemme" nesten hele tiden (=slitsomt!). Hun gråter så fort den minste ting går imot henne. F.eks ikke får spise eple rett før vi skal spise middag, ikke får gå ut rett før hun skal legge seg, ikke får ta fra lillesøster leken. For å nevne noe jeg kom på i farta.

Poenget er at hun hyler fordi hun ikke får det som hun vil minst 50 ganger om dagen! Og jeg holder på å bli SPRØ!!! Og i tillegg blir hun veldig sårt lei seg hvis hun blir lei seg for noe. Dét blir hun også mange ganger pr dag. OG hun slår seg utallige ganger pr dag -og da gråter hun seg også fordervet.

Hva er det vi gjør galt???? Vi har fått verdens største sutreunge!!!!!!!!! (som er veldig søt og snill og blid også)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/228210-n%C3%A5-blir-jeg-snart-spr%C3%B8/
Del på andre sider

Fortsetter under...

På sutrete språk/stemme sier vi bare at vi ikke orker: "****, sånn snakker vi ikke, du får spørre(f.eks.) på en ordentlig måte"

Og på hyling/sutring når ting ikke går hans vei overser/hører vi det for det meste. Ett bestemt nei, noen ganger med NOK EN forklaring på hvorfor ikke (eple før middag idag heller), og så overse/høre. (Plystring fungerer bra da:-D

SOM REGEL fungerer det; han gidder rett-og-slett ikke.

Sutringen har han så godt som sluttet med.

Men kanskje er han ikke så utholdene som god-jenta deres ;-)

Lykke til.

Min erfaring er at man bør prøve å være i forkant for de vanligste krisesituasjonene. I perioder har vi vært nødt til å prioritere det å lese en bok eller sette henne i gang med tegning el.l før vi starter med middagen, eller at vi legger opp til at barnet får hjelpe til med å lage middag: Skjære agurk, pølsebiter, skrelle gulrot osv.

Det handler litt om å bli sett, tror jeg. Vi har det gjerne så travelt med middag og baby osv at barnet i perioder føler at det ikke blir sett.

På sutrete språk/stemme sier vi bare at vi ikke orker: "****, sånn snakker vi ikke, du får spørre(f.eks.) på en ordentlig måte"

Og på hyling/sutring når ting ikke går hans vei overser/hører vi det for det meste. Ett bestemt nei, noen ganger med NOK EN forklaring på hvorfor ikke (eple før middag idag heller), og så overse/høre. (Plystring fungerer bra da:-D

SOM REGEL fungerer det; han gidder rett-og-slett ikke.

Sutringen har han så godt som sluttet med.

Men kanskje er han ikke så utholdene som god-jenta deres ;-)

Lykke til.

" Men kanskje er han ikke så utholdene som god-jenta deres ;-) "

*flirer*

Nydelig avrunding av innlegget ditt!

Gjest blir så sliten

Min erfaring er at man bør prøve å være i forkant for de vanligste krisesituasjonene. I perioder har vi vært nødt til å prioritere det å lese en bok eller sette henne i gang med tegning el.l før vi starter med middagen, eller at vi legger opp til at barnet får hjelpe til med å lage middag: Skjære agurk, pølsebiter, skrelle gulrot osv.

Det handler litt om å bli sett, tror jeg. Vi har det gjerne så travelt med middag og baby osv at barnet i perioder føler at det ikke blir sett.

Jo, er sikkert tilfelle det, men hun her krever oppmerksomhet HELE tiden. Hadde f.eks besøk innom tidligere i dag og hun hylte eller gjorde ting for å få oppmerksomhet under hele besøket. Blir en dårlig sirkel fordi jeg blir så lei og da får hun sikkert enda mindre oppmerksomhet. Blir fort mye kjefting fordi hun er så sutrete etc.

Annonse

Samme erfaring har jeg også med min 3-åring. Hun er jo verdens skjønneste når hun blir hørt, sett og får være med å hjelpe til.

Jo, er sikkert tilfelle det, men hun her krever oppmerksomhet HELE tiden. Hadde f.eks besøk innom tidligere i dag og hun hylte eller gjorde ting for å få oppmerksomhet under hele besøket. Blir en dårlig sirkel fordi jeg blir så lei og da får hun sikkert enda mindre oppmerksomhet. Blir fort mye kjefting fordi hun er så sutrete etc.

Har vært gjennom det samme. Og når jeg blir irritert og kjftete så blir det bare værre.

Det som hjalp var å møte barnet med forståelse. F.eks når hun vil ha eple før middag, si at jeg forstår at du har lyst på eple, men...

Prøv først å ikke henge på et "men" Det kan være nok at hun føler at du forstår henne, så roer hun seg. Da har hun fått oppmerksomheten som hun så gjerne vil ha.

Det å innvolvere henne i matlagingen er også lurt.

Det hele handler om at hun vil ha oppmerksomhet.

Hva gjør dere når hun oppfører seg slik da? Får hun oppmerksomhet (positiv eller negativ)?

Vedr. sutrestemme så har jeg sagt til mine at jeg ikke hører hva de sier før de snakker vanlig.

Surving pga eple før middag osv. hadde jeg glatt overhørt. Hadde sagt at det ikke blir noe eple fordi vi skal ha middag, og så lukket ørene som best jeg kunne.

Gi minst mulig oppmerksomhet når hun gjør slikt du ikke orker å høre på. Når hun snakker normalt og gjør ting du liker, så kommenterer du det på en veldig hyggelig måte.

Prøv å være positiv til hennes ønsker også når hun får nei.

F.eks om hun vil ha et eple like før middag så kan det være lurt å svare med:"Ja, det kan du få etter middag." i stedet for å si:"Nei, det kan du ikke få nå, for nå skal vi ha middag."

Og bruk mye tid sammen med henne. Det er ofte på travle dager hvor den som har en slik "umulius"-periode ikke helt føler at h?n får nok oppmerksomhet at det blir full kræsj. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...