Gå til innhold

Leke ute uten voksne i barnehagen?

Anbefalte innlegg

Gjest Lurerlitt pådet

Maxibarna i barnehagen forbereder seg til å begynne på skolen. De får skrive bokstaver og kle på seg selv.

Bør de også få lov til å leke ute alene, mens de voksne er inne sammen med de små barna?

Og hva sier reglementet/ loven om bemanning og tilsyn av barn i barnehagen?

I grunnskolen er det påbud om et visst antall lærere ute pr barn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/228244-leke-ute-uten-voksne-i-barnehagen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Persille

Nei, det er ikke lov - de skal være under tilsyn hele tiden.

Det betyr ikke at man må sitte og se på dem hele tiden, men man kan heller ikke overlate dem til seg selv.

Om noe skjer klarer de kanskje ikke varsle så de får hjelp selv, blant annet.

Har vært en bonus for de eldste barna i vår barnehage i mange år. Vi har ingen problemer med å skrive under på at det er greit for våre barn.

Uteområdet passer til det.

Her hjemme er de jo også ute uten at vi har full kontroll hele tiden. Barna trenger den friheten og selvstendigheten.

mvh

Det hender av og til hos oss også, at noen få av de eldste barna får være ute alene. Nå skal det sies at de ikke har sjangs til å få opp grindene (selv jeg har tildels store problemer med de helvetes låsene!!!) og stikke av i alle fall.

Jeg stusset litt første gangen jeg hørte om det, men jeg sender jo selv mine to ut uten oppsyn hjemme.

I barnehagen til jenta vår får "avgangsbarna" gå ut i forveien alene. Men de får bare leke på ett sted slik at de kan sees av voksne fra vinduene.

Dette fungerer fint. Barna respekterer reglene og det er veldig stas.

Nå er området veldig trygt og oversiktelig, så jeg har ingen betenkeligheter med at mitt barn er litt ute uten tilsyn.

Det gjør hun jo hjemme også.

Barn vokser jo også på at vi gir tillitt og de lærer å ta ansvar.

Syns det er greit de får dette lille privilegie det siste året, som også er det eneste året de faktisk er størst i barnehagen!

Hvor vidt det er lov eller ikke er jeg ikke så opptatt av på akkurat det punktet. Vi har hvertfall gitt vår godkjenning som foreldre.

Annonse

Gjest Persille

Har vært en bonus for de eldste barna i vår barnehage i mange år. Vi har ingen problemer med å skrive under på at det er greit for våre barn.

Uteområdet passer til det.

Her hjemme er de jo også ute uten at vi har full kontroll hele tiden. Barna trenger den friheten og selvstendigheten.

mvh

Men jeg antar at de har et visst oppsyn likevel?

At de følger med, men ikke er "står over" dem, om du skjønner hva jeg mener?

Gjest Persille

I barnehagen til jenta vår får "avgangsbarna" gå ut i forveien alene. Men de får bare leke på ett sted slik at de kan sees av voksne fra vinduene.

Dette fungerer fint. Barna respekterer reglene og det er veldig stas.

Nå er området veldig trygt og oversiktelig, så jeg har ingen betenkeligheter med at mitt barn er litt ute uten tilsyn.

Det gjør hun jo hjemme også.

Barn vokser jo også på at vi gir tillitt og de lærer å ta ansvar.

Syns det er greit de får dette lille privilegie det siste året, som også er det eneste året de faktisk er størst i barnehagen!

Hvor vidt det er lov eller ikke er jeg ikke så opptatt av på akkurat det punktet. Vi har hvertfall gitt vår godkjenning som foreldre.

"Men de får bare leke på ett sted slik at de kan sees av voksne fra vinduene."

Det er lov, da er de under tilsyn slik at de voksne kan gripe inn om noe skjer.

Nei, det er ikke lov - de skal være under tilsyn hele tiden.

Det betyr ikke at man må sitte og se på dem hele tiden, men man kan heller ikke overlate dem til seg selv.

Om noe skjer klarer de kanskje ikke varsle så de får hjelp selv, blant annet.

Det er vel lov dersom de ber om tillatelser fra foreldrene først?

Men jeg antar at de har et visst oppsyn likevel?

At de følger med, men ikke er "står over" dem, om du skjønner hva jeg mener?

Det er ingen ute sammen med dem. Men de kikker vel ut vinduet inne i mellom. Skulle det skje noe vil et av barna uansett komme hylende inn.

De ulykkene våre barn har hatt har forresten alltid skjedd med voksne til stedet.... ;-)

De eldste ungene er fornøyde fordi de får være store og ta litt selvstendig ansvar. De yngre ungene er fornøyde fordi det blir litt romsligere, roligere og mindre folksomt inne. Presonalet er fordøyd fordi de får imøtekommet mange behov på en god og effektiv måte. Jeg er fornøyd fordi ungene er minst like trygge som de er her hjemme når de er ute.

En utmerket ordning.

mvh

Det hender av og til hos oss også, at noen få av de eldste barna får være ute alene. Nå skal det sies at de ikke har sjangs til å få opp grindene (selv jeg har tildels store problemer med de helvetes låsene!!!) og stikke av i alle fall.

Jeg stusset litt første gangen jeg hørte om det, men jeg sender jo selv mine to ut uten oppsyn hjemme.

Og hjemme hos oss er det i hvert fall ikke vanskelig å stikke av...

;-)

mvh

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...