Gå til innhold

Nesten pålegg om slanking av toåring...

Anbefalte innlegg

Var på toårskontroll på helsestasjonen i går med minstemor. Hun er godt i holdet, som en sier, med stor god mage - som alle mine tre har hatt de første årene.

Når helsesøster og jeg kikket på kurvene, så jeg at høyden var på gjennomsnittet (87 cm) men at vekt i forhold til høyde lå OVER den øverste percentilen (Veier 14,3 kg).

Ja, ja, tenkte jeg først. Det går litt opp og ned, og akkurat nå har hun lagt på seg i en periode. Hun er aktiv og løper det nok av seg igjen.

Men da sa helsesøster at jeg måtte passe på hva hun spiser, og ikke la henne spise så mye feite kaker og søte ting...

Greit nok at en skal gi barna et godt kosthold helt fra begynnelsesn av, men var ikke det litt overdrevent å nesten fokusere på slanking på en toåring?

Hun har god apetitt, men spiser ikke mer enn 1-2 skiver til brødmåltidene. Middag spiser hun godt av og hun er glad i frukt og grønnsaker. Godteri er det bare på lørdag, og brus har vi veldig sjelden. Vi drikker en del hjemmelaget saft.

Ble litt småirritert, jeg!!!

Fortsetter under...

• Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

14

• laban

6

• jubalong70

5

• frosken

2

Mest aktive i denne tråden

Jeg vil tro helsesøster mente det godt. Hun vet jo ikke hva dere spiser. Andre gir kanskje barna sine boller, saft, brus, kjeks, sjokolade osv. nesten hver dag. Da er det jo på sin plass å påpeke at det ikke er bra. Og en 2-åring som er i veldig godt hold er det jo greit å holde et øye med. Ikke at man skal slanke dem - absolutt ikke - men det er jo greit at de ikke fortsetter å ligger over øverste streken.

Du vet at dine barn har vært gode og lubne de første årene, og så blitt slankere. Dette vet kanskje ikke helsesøster?

Jeg synes heller ikke hun ga deg dårlige råd. HAdde hun bedt deg om å gi barnet mindre mat hadde jeg reagert. Man slanker aldri et barn.

Men man kan tenke litt over hva barnet spiser.

Jeg vil tro helsesøster mente det godt. Hun vet jo ikke hva dere spiser. Andre gir kanskje barna sine boller, saft, brus, kjeks, sjokolade osv. nesten hver dag. Da er det jo på sin plass å påpeke at det ikke er bra. Og en 2-åring som er i veldig godt hold er det jo greit å holde et øye med. Ikke at man skal slanke dem - absolutt ikke - men det er jo greit at de ikke fortsetter å ligger over øverste streken.

Du vet at dine barn har vært gode og lubne de første årene, og så blitt slankere. Dette vet kanskje ikke helsesøster?

Jeg synes heller ikke hun ga deg dårlige råd. HAdde hun bedt deg om å gi barnet mindre mat hadde jeg reagert. Man slanker aldri et barn.

Du har jo rett - det samme sa både min søster og min venninne da jeg fortalte det i går. MEN - helsesøster kjenner de to andre barna også, og jeg tror hun kjenner meg såpass at hun vet jeg er ganske fornuftig.

Ble bare litt irritert. På samme måte som da minstemor var ett døgn gammel og barnelegen sa at hun var et typisk barn der mødrene hadde drukket masse brus i graviditeten... Og han ble dødelig fornærmet da sykepleieren sa at blodsukkeret til babyen var helt normalt....

Alle mine tre har veid over 4 kilo (nr 2 nesten 5 kilo), uten at jeg drakk noe særlig brus i svangerskapet.

Løvemamma, er det ikke det det heter? :-)

Dette ble sagt om mellomste vår også på 2 års kontrollen. Jeg satt igjen med et inntrykk av at helsesøster trodde jenten levde på vafler og boller... Jeg også ble veldig irritert etter den kontrollen. :)

Men vi hadde som dere ett sunt kosthold, og jenten spiste sunt og så godt ut.

Da vi var tilbake på 4 års kontrollen, lå hun på samme kurve som tidligere, men denne gangen hadde helsesøster en annen oppfatning. Tung beinbygning, konkluderte hun med da. Og hun kommenterte at jenten så veldig bra ut.

Fortsett med det vanlige kostholdet, du. :)

Dette ble sagt om mellomste vår også på 2 års kontrollen. Jeg satt igjen med et inntrykk av at helsesøster trodde jenten levde på vafler og boller... Jeg også ble veldig irritert etter den kontrollen. :)

Men vi hadde som dere ett sunt kosthold, og jenten spiste sunt og så godt ut.

Da vi var tilbake på 4 års kontrollen, lå hun på samme kurve som tidligere, men denne gangen hadde helsesøster en annen oppfatning. Tung beinbygning, konkluderte hun med da. Og hun kommenterte at jenten så veldig bra ut.

Fortsett med det vanlige kostholdet, du. :)

Takk for innspill!

Eldstemann er 7 år, og har tydeligvis tungbeinbygning. Den store magen han hadde i 2-4 års alderen er helt borte, han er ikke så høy (120 cm), men veier 25 kilo. Han er sterk og har mye muskler, og dette har jo også innvirkning.

Mellomste på snart 5 har fremdeles den gode magen. Hun spiser ikke mye til å være en aktiv 5-åring, men veier 21 kilo og er vel ca 108 cm høy.

Vi fortsetter med det kostholdet vi har vi - men må prøve å få de to eldste til å spise mer grønnsaker... :-)

"Jeg vil tro helsesøster mente det godt. Hun vet jo ikke hva dere spiser."

Nettopp fordi hun ikke vet hva denne familien forer ungene sine med blir en slik moralpreken så utrolig malplassert. Hun går nærmest ut fra at det er noe foreldrene gjør feil, for dette barnet lever jo ikke etter de statistiske reglene.

Det er slike ting som gir meg minimal tillit til helsestasjonens kompetanse.

mvh

Annonse

Jeg fikk påpakning for vekten for en baby på 7-8 mndr. Ungen var sterk, sprek og aktiv som bare rakkern, men det ble det ikke sett på. Bare at kaprylet hadde dristet seg til å krabbe utenfor vektkurvene.

Jeg ble _veldig_ irritert.

Ungen jogget det for øvrig av seg akkurat som de andre...

mvh

De har nok fått instruks om å være litt strengere med dette, for det har vært litt klager i media osv om at "tykke" barn ikke blir fulgt opp. Vi har også hatt store barn da de var helt små, og særlig yngstejenta. Så henne passet jeg faktisk på. Det var ikke snakk om slanking, men jeg passet litt mer på hva hun puttet i seg enn jeg gjorde med de andre to. Nå er hun 5 1/2, og slank som de andre to.

Gjest Elextra

Skjønner det er irriterende der og da, men forstår også at helsestasjonen sier fra. Det har vært mye fokus på overvektige barn, og kanskje kan enkelte få seg en aha-opplevelse når de får slik beskjed av helsesøster. Og kanskje unngår en liten del av barna senere vektproblemer.

Når begynnte de å snakke om overvekt helt nedi 2-årsalderen? Og å nærmest kritisere deres kosthold uten å spørre på en forsiktig måte. Nei fysj av meg!

Hvis 1-2 brødskiver til brødmåltid er mye, har ikke helsesøster vært på avdelingen der jeg jobber (småbarn barnehage). Der spiser 2-åringene minst 2-3 skiver hver.

Utifra det du skriver spiser ungen sunt og er aktiv.

Dersom hun var i tvil om barnets kosthold kunne hun jo bare spurt om hva barnet spiser. Det gjorde vår helsesøster. Stor og flott jente hørte vi.

Hun er nå 5 år og har alltid ligget høyt på kurven mht vekt, men har aldri vært noen ekstrem storspiser. Hun har fortsatt bulemage (burde kanskje ha flatet seg ut) og er tung, men overhodet ikke tjukk. Bestevenninnen er lang og tynn, men spiser det tredoble til middag (spiser her ofte!) og veldig mye sjokoladpålegg og godteri hjemme, det får ikke jenta mi. Jenta mi er også langt mer fysisk aktiv enn venninnen, men utseendemessig skulle man tro jenta mi var den som spiste mest og var minst aktiv.

Barn er forskjellige og de har også ulik benstruktur. Min søster og jeg er nøyaktig like høye, veldig like kroppslig. Men hun har alltid ligget over meg i vekt pga tyngre benbygning.

Greit de skal være føre vàr, men man skal vokte sine ord!

Er man i tvil så spør man først - og det på en forsiktig måte. vel det er min mening.

1-2 brødskiver til måltidet? Det er jo like mye/mer enn jeg som er voksen spiser.

Spiser du bare ei halv skive til hvert måltid?

Minsten min på snart to år spiser 3-4 skiver (uten skorpe) til hvert måltid hun...men så er hun litt under snittet hva vekt angår også da.

Annonse

Du har jo rett - det samme sa både min søster og min venninne da jeg fortalte det i går. MEN - helsesøster kjenner de to andre barna også, og jeg tror hun kjenner meg såpass at hun vet jeg er ganske fornuftig.

Ble bare litt irritert. På samme måte som da minstemor var ett døgn gammel og barnelegen sa at hun var et typisk barn der mødrene hadde drukket masse brus i graviditeten... Og han ble dødelig fornærmet da sykepleieren sa at blodsukkeret til babyen var helt normalt....

Alle mine tre har veid over 4 kilo (nr 2 nesten 5 kilo), uten at jeg drakk noe særlig brus i svangerskapet.

Løvemamma, er det ikke det det heter? :-)

Jeg skjønner deg godt. Du vet at du gjør det beste for barna, også kommer det noen og stiller spørsmål ved det - what a nerve!!!

Vi skal være løvemammaer!

"Jeg vil tro helsesøster mente det godt. Hun vet jo ikke hva dere spiser."

Nettopp fordi hun ikke vet hva denne familien forer ungene sine med blir en slik moralpreken så utrolig malplassert. Hun går nærmest ut fra at det er noe foreldrene gjør feil, for dette barnet lever jo ikke etter de statistiske reglene.

Det er slike ting som gir meg minimal tillit til helsestasjonens kompetanse.

mvh

Joda, men jeg har bare positive opplevelser fra vår helsesøster. Derfor prøver jeg å ta det meste i beste mening.

Men det er naturligvis veldig mange fryktelig dårlige helsesøstre også- dessverre.

Gunnar Oftedal, barnelege

Jeg skjønner deg godt. Du vet at du gjør det beste for barna, også kommer det noen og stiller spørsmål ved det - what a nerve!!!

Vi skal være løvemammaer!

Jeg forstår din irritasjon, men jeg skjønner også helsesøster. Jeg arbeider selv ved en helsestasjon, og tar opp problemet vekt dersom det er en kurve som går oppover og som er over øverste normalkurve. Det er slik at 10-15 % av barna våre etterhvert er blitt overvektige når de begynner på skolen, og vi vet at mange av disse barna blir overvektige ungdommer og voksne. Jeg tror det er klokt å gjøre foreldre oppmerksom på tendensen til overvekt på et tidlig tidspunkt, for om man kommer for sent til blir det vanskelig å gjøre noe med det.

Mange mødre blir irriterte og sinte, som du ble, likevel tror jeg det er nødvendig.

Nei, jeg spiser en skive, noen ganger 1,5.

Ok, jeg tror minsta mi kanskje er litt "storspist". Det bekymrer meg ikke så lenge hun likevel ligger litt under på vektskalaen. Selv kan jeg spise fem-seks skiver i samme slengen. Så lenge vekta ikke går opp så gidder jeg ikke "skjerpe meg" ;-)

Gjest Uf f  den vekten

Jeg skjønner godt at du ble irritert, det hadde jeg blitt også.

Jenta mi har alltid vært veldig tynn, nå er hun 110 cm høy, og veier 15 kg. Derfor mener mange at "jamen hun kan da få en is til" etc. Tynne unger har ikke noe bedre av søtsaker enn de litt tyngre. Men nå skal jeg ikke kuppe tråden din ;)

Når det er sagt ser jeg at en del venninner som sliter med vekten, ofte har overført dårlige vaner til barna sine dra de var helt små. De koser seg med saft/ kaffe og kaker hver formiddag, kjeks er mellommåltid, og barna følger morens vektmønster. Da en ettåring må få bukser i størrelse fire år, og man må brette tre ganger på lengden, burde man kansje legge om kosten litt, selvsagt uten å slanke barnet.

Jeg forstår din irritasjon, men jeg skjønner også helsesøster. Jeg arbeider selv ved en helsestasjon, og tar opp problemet vekt dersom det er en kurve som går oppover og som er over øverste normalkurve. Det er slik at 10-15 % av barna våre etterhvert er blitt overvektige når de begynner på skolen, og vi vet at mange av disse barna blir overvektige ungdommer og voksne. Jeg tror det er klokt å gjøre foreldre oppmerksom på tendensen til overvekt på et tidlig tidspunkt, for om man kommer for sent til blir det vanskelig å gjøre noe med det.

Mange mødre blir irriterte og sinte, som du ble, likevel tror jeg det er nødvendig.

Hvordan får man tatt opp noe så komplisert og ømtållig som vekt på 45 sekunder?

De fleste foreldre har IQ til å se om barna veier litt mer enn de strengt talt behøver. Helsestasjonen har intet nytt og revelusjonerende å fortelle der. En mitraljøsemoralpreken fra en helsesøster gjør absolutt ingen ting fra eller til.

Skal dette tas seriøst opp kreves mer tid og kanskje at barnet ikke er til stedet i første omgang. Man må lytte til foreldrene først, i stedet for å bare gå ut fra at årsaken er at de dytter barna fulle av brus, snop og potetgull og lar dem sitte på baken hele dagen.

Overvekt er et mangefasetert problem, med høyst individuelle årsaker og løsninger. Når helsesøstre møter dette som et standardproblem, med standardårsak og standardløsning burde de heller la være å si noe.

Jeg kan ikke forestille meg hvordan noe vil forandre på noe som helst etter helsessøsters fordomsfulle moralpreken på dette området.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...