Gå til innhold

Erfaring med barnehagestart i lav alder (under/ca 1år)?

Anbefalte innlegg

Gjest vilikkejobbe

Sønnen min må begynne i barnehage 10 mnd gammel..blir max 60% da..Jeg kjenner at jeg får vondt inni meg av å tenke på det..vil helst vente et halvt år til med det går ikke pga økonomien vår..

Noen med erfaring som kan gi meg litt trøst? Hvordan gikk det?

Fortsetter under...

Snuppa mi var 11 1/2 mnd da hun begynte og det gikk over all forventning. Nå hjalp det selvfølgelig at storebroren var på samme avdeling fra før, men hun fant seg utrolig raskt tilrette. Hun lærte ikke å gå før til jul og hele den høsten satt hun stort sett på en eller annens arm når jeg hentet henne og storkoste seg. Hun var hele avdelingens lille maskot! :o)

De prøvde seg forsiktig fram med søvn på dagtid (2 lurer i begynnelsen) og var veldig åpne mot oss foreldre om hvordan vi ville at hun skulle ha det i barnehagen.

Våre barn går i studentbarnehage, og der er det ikke uvanlig med små barn. Minste jeg har opplevd som begynte der var 5 mnd. Det tilpasses disse små, og de går aldri fulle dager/uker. Denne barnehagen er en liten rolig barnehage der de minste skjermes godt.

Min eldste begynte når hun var 11 mnd., og hadde ikke problemer med å løsrive seg fra mor! Hun hadde halv plass da.

Det kommer nok an på barnehagen hvor slitsomt det blir for barnet, og om det får den omsorgen det trenger. De minste trenger ekstra tid og omsorg, og det er viktig at det er rom for dette.

Minstemann var 14 mnd da han startet i barnehagen, og det gikk veldig bra. Jeg tror faktisk at det er "lettere" for så små unger - de sover fremdeles dupp og dagene blir ikke så lange som de kan bli for en to-treåring som nettopp har sluttet med dagsoving.

Han gikk ikke selv de første månedene noe som gjør at de får ekstra mye oppmerksomhet fra de voksne.

Annonse

Min datter begynte da hun var akkurat ett år (dagen etter ettårsdagen)

Det gikk kjempefint.

Om morgenen var det viktigere å få grøt enn å si hadet, og om ettermiddagen var hun fornøyd da jeg kom tilbake. Hun sov jo opptil 4 av de timene hun var der (fordelt på 2 lurer), så det var egentlig ikke så lenge.

Nå er hun 4 år og storkoser seg i bhg sin...

Gjest M.Angelica

De små har faktisk (som oftest) lettere for å tilpasse seg barnehagehverdagen enn de som er eldre. De har ofte stor glede av barenhagen. Du skulle bare ha sett hvordan vennskapet er mellom de små *s*

Mange får også en raskere utvikling både når det gjelder språk, motorisk og selvstendighet. (Gjelder selvsagt ikke alle :)

Tror det vil gå kjempebra med ungen din. Så sant det er en "skikkelig" barnehage =)

Gjest Ansatt

Jeg jobber på en småbarnsavdeling og har bare positive erfaringer med de minste. Overgangen går ofte lettere for de små fordi, som noen nevner her, barna sover gjerne litt mer og forstår nok ikke helt hva som skjer til å begynne med.

Men jeg kan love deg at de minste ofte får - dessverre mener noen - størst oppmerksomhet. De krever mer av oss rett og slett, i form av bleieskift, mating - dette med å lære å gå osv.

Jeg tror nok du kan slappe av med at de ansatte vil bli glade i barnet ditt og yte maksimal omsorg. Man blir så innmari glad i disse små hjelpeløse...

Men jeg forstår at du som mor får vondt inni deg - sånn er det nok for alle foreldre til å begynne med.

Jeg har stikk motsatt erfaring med tilvenning av de som har passert året og nærmer seg halvannet. De forstår hva som skjer og noen av disse trenger lang tid på tilvenning.

Tror derfor du sparer deg for mange bekymringer om du begynner allerede nå. Slapp av, dette går helt fint! :o)

Jeg kan gi deg noen fordeler:

- Det er fint å starte på deltid, da får han en langsom overgang mellom å bare være hjemme hos dere og å gå i barnehagen

- De minste lager sjelden noen avskjedsscener, bl.a. fordi de forstår mindre av hva som skjer enn de som er litt større

- Barn som sover i løpet av barnehagedagen, blir mindre slitne, og dagen virker ikke så lang

- Han kommer ikke til å huske noe annet enn at han "alltid" har vært i barnehagen, og sikkert trives godt der når han blir litt større

Noe av dette høres kanskje litt kynisk ut, jeg mener det ikke sånn at han nå er liten nok til at du kan "lure" ham eller noe sånt. Men forutsatt at det er en god barnehage, har faktisk barna det veldig bra der. Det er ingen grunn til å framstille det som noen tragedie at de skal være der.

Da jeg fikk min eldste, var det ikke permisjon med fødselspenger i et år. Hun begynte hos dagmamma da hun var ca. 8 mnd. Det gikk helt fint.

Lillebroren gikk 60% i barnehagen fra han var 14 mnd, full tid fra han var 17 mnd og elsket det. Og det var ikke noen småbarnsavdeling engang, men med barn på 1 - 6 år sammen.

Lykke til!

Gjest Masahiro

Hei, du....

Kjenner igjen tankene du har.... I fjor måtte jeg sende minstejenta i barnehagen 11 mnd. gammel - jeg likte det ikke! Skulle veldig gjerne ha vært hjemme litt lenger med henne slik jeg var med nr. 1, men denne gangen hadde jeg ikke mulighet til det av ulike årsaker. Men - det gikk innmari fint!!! Hun trivdes i barnehagen fra første stund! Og for meg med alle de digre sommerfuglene i magen gikk det også bra etter den første uken med innkjøring. Når man ser at ungen har det fint er det enklere å slippe bekymringene vi evnt. måtte ha. Klart unger er forskjellige, men sannsynligheten for at dette kommer til å løse seg fint er ganske så stor!!! Lykke til,da! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...