Gå til innhold

Antall elever i 1. klasse pr kontaktlærer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Av forskjellige grunner er jeg veldig opptatt av antall elever pr kontaktlærer i 1. klasse. Jeg ser at det på Østlandet er gjennomsnittelig noenogtyve elever pr kontaktlærer. Her jeg bor er det rundt 16-17. Hvor mange er det der dere bor?

Skrevet

15 tror jeg. Hvis de fremdeles har 5 kontaktlærere på trinnet så.

Skrevet

OBS - statistiken kan lyve mye!

Hvis en klasse har 27 funksjonsfriske elever + en med multihandikap som trenger 2 lærere eller lærer + assistent, ser det ut som det der 12-15 elever pr kontaktlærer, når det egentlig i virkeligheten er 27.

Særlig i små kommuner kan slike tilfeller påvirke statistikken, og det er ikke helt uvanlig at det er elever i klassen som krever en egen lærer.

Skrevet

OBS - statistiken kan lyve mye!

Hvis en klasse har 27 funksjonsfriske elever + en med multihandikap som trenger 2 lærere eller lærer + assistent, ser det ut som det der 12-15 elever pr kontaktlærer, når det egentlig i virkeligheten er 27.

Særlig i små kommuner kan slike tilfeller påvirke statistikken, og det er ikke helt uvanlig at det er elever i klassen som krever en egen lærer.

Jeg har tenkt litt over dette, og jeg får ikke tak i hvor mange lærereressurser det egentlig er. Men gruppen har jo en kontaktlærer, i tillegg har de ekstraressurs som hele klassen har noe glede av. Men jeg skvetter når jeg ser diverse klasser på 20 til 25 med en kontaktlærer. Det sies jo ingen ting om ekstraressurser, men det ser jeg jo bort fra, ettersom jeg har funksjonsfriske barn som vil forholde seg primært til kontaktlærer. Det virker veldig ulikt hvor mange lærere en klasse har, uavhengig av ekstraressuerser. Mulig jeg tar feil.

Skrevet

I hver første klasse hos oss er de 19 elever. Det er 1 kontaktlærer i hver klasse, men 4-5 andre personer (lærere) som veksler på å være med i undervisningen.

Skrevet

Hei

Det er ingen regler for hvor mange elever hver kontaktlærer kan ha, disse reglene ble fjernet av den forrige statsråden/regjeringen.

Derimot er det regler for hvor mange elever det kan være i hvert klasserom. Det skal nemlig være minimum 2 kvadratmeter pr elev. Dvs at et vanlig klasserom som er ca 60 m2 kan ha 30 elever.

Ny statsråd/regjering ønsker å innføre maks 15 elever pr kontaktlærer, men det var et Soria Moria løfte - så det er vel bare et eventyr... Og ikke er det nok lærere til det heller - sukk!

Mer om dette finner du på www.utdanningsdirektoratet.no

Hilsen

Skrevet

Hos oss er de 16 på hver gruppe, dvs 32 på trinnet. De har tilsammen to kontaktlærere og en assistent

Skrevet

Her er de 19 barn med samme kontaktlærer. Da kommer ekstra personell grunnet spes.ped etc i tillegg i timene.

Skrevet

En kontaktlærer pr trinn, dvs 20-30 elever pr trinn. Blir det større kull vet jeg ikke hva de gjør, men det må jo være en smertegrense et sted.

Skrevet

Hei

Det er ingen regler for hvor mange elever hver kontaktlærer kan ha, disse reglene ble fjernet av den forrige statsråden/regjeringen.

Derimot er det regler for hvor mange elever det kan være i hvert klasserom. Det skal nemlig være minimum 2 kvadratmeter pr elev. Dvs at et vanlig klasserom som er ca 60 m2 kan ha 30 elever.

Ny statsråd/regjering ønsker å innføre maks 15 elever pr kontaktlærer, men det var et Soria Moria løfte - så det er vel bare et eventyr... Og ikke er det nok lærere til det heller - sukk!

Mer om dette finner du på www.utdanningsdirektoratet.no

Hilsen

Vi får heie på den nye regjeringen mht dette løftet, altså...!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...