guttas Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Hei! Jeg er ny på denne siden. Jeg lurer på noe. Jeg har hørt og lest om at personer med ADHD, som ikke er regulert med medisiner, ikke har anledning til å ta førerkort. En av mine gutter, snart 15 år holder på å ta førerkort for moped. Dette er svært viktig for han.Han har ADHD og er svært urolig, aktiv og impulsstyrt.Han er en sprudlende kilde av godt humør og er ikke aggressiv på noen som helst måte. Han er ikke medisinert. Han har prøvd ut flere typer medisiner, men dessverre har disse hatt svært dårlig effekt på han. Riktignok ble han veldig rolig av det, men også svært deprimert og manglende lyst til å leve. Den glade gutten vår forsvant. Har etter første forsøk prøvd to andre typer medisiner. Den ene ble han svært hissig og tildels aggressiv av. Den andre fikk han mareritt og hallusinasjoner av. Vi vil ikke prøve flere medisiner. Det som engster meg nå er om han kan bli nektet førerkort for moped. Kan han det? Han er allerede godt i gang med opplæringa, og ingen på kjøreskolen har sagt noe om det.Når vil han i såfall bli stoppet? Hvis det går greit å få mopedførerkortet, kan han da få førerkort for bil når tiden blir moden for det? Gutten selv er helt ubekymret. Bare ler når jeg sier at han muligens kan bli nektet førerkort. Vet noen hvordan dette forholder seg? Gutten har 2 kamerater med ADHD som tok mopedlappen i fjor, den ene er ikke medisinert. Det kom aldri opp noe spørsmål om ADHD diagnose og han hadde ingen problemer med å få lappen. Vær så snill å svar meg hvis du vet noe om hvordan dette forholder seg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/228405-adhd-og-f%C3%B8rerkort/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
guttas Skrevet 28. april 2006 Forfatter Del Skrevet 28. april 2006 Gutten er 15 år, blir snart 16 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/228405-adhd-og-f%C3%B8rerkort/#findComment-1723790 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mamma'n hans Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Gutten er 15 år, blir snart 16 Min eksmann har adhd, er ikke medisinert - og han er den kjappeste, dyktigste sjåføren jeg vet om. Han er konsentrert når han kjører bil og ser trafikkbildet bedre enn noen annen. Ikke sjelden har han reddet situasjonen med sine raske reaksjoner! Jeg vet ikke hvordan dette er med adhd og sertifikat, men har vondt for å tro at de kan nektes det. Ville i tilfelle fått fatt i attest fra lege eller psykolog som kan noe om adhd som kan bekrefte det jeg sier - at folk med adhd faktisk kan være bedre sjåfører enn andre fordi når de først er konsentrert om noe...tenk bare på dem med adhd og dataspill - så konsentrert som de er. Derimot har jeg faktisk hørt at folk med adhd har måttet gi fra seg sertifikater for anleggsmaskiner på grunn av medisinering for adhd. Jeg synes faktisk det også høres søkt ut. Tross alt, om det ikke er lov til å bruke astmamedisin i toppidrett dersom man ikke har astma, men lov dersom man har astma - må det jo være lov til å bruke medisiner for adhd når man har adhd, men ikke amfetamin når man ikke har adhd? Er min logikk... Lykke til i hvert fall! Og dersom du får avslag i første omgang, får vi se hvordan vi får til dette, for jeg har også barn som skal ha sertifikater etterhvert! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/228405-adhd-og-f%C3%B8rerkort/#findComment-1725771 Del på andre sider Flere delingsvalg…
UndrendePåDetMeste Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Jeg vet kun hvordan dette er med førerkort klasse B, altså bil... Enten man er medisinert eller ikke... Man får attest fra lege som sier at man er i stand til å kjøre bil, og så har man førerkortet på prøve i to år. Har man ingen ulykker på de to årene, så får man førerkort som varer like lenge som standard. Dersom man blir diagnosert i voksen alder, er det ingenting å si ifra om dersom man har kjørt skadefritt i to år eller lenger. For yrkessjåfører og/eller andre typer førerkort kan jeg tenke meg det det er andre regler. Bare å ta kontakt med det lokale biltilsynet og høre 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/228405-adhd-og-f%C3%B8rerkort/#findComment-2085026 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sammfunnskritiker Skrevet 7. januar 2007 Del Skrevet 7. januar 2007 Heisann. Jeg har fulgt opp barn og ungdom i ririkohjem. Dvs de barna som er i risiko for å have på "skråplan". Gjennom årenes løp, har jeg jobbet tett på en del adhd barn, og har aldri hørt at de skal ha problemer med å få førerkort. Men mange av de sliter jo, men å gjennomføre opplæringen, men det er jo en annen side av saken. Mange har fått tilpasset undervisning, bl.a med muntlige prøver. Jeg er litt mer usikker på, bilkjøring og medisinering. Nå er det jo slik at medikamentene det her er snakk om, kan påvirke evnen til å kjøre bil. Men jeg tror legen vurdere hvert enkelt tilfelle. MEdikamentene virker jo annerledes på de som får det utskrevet for epilepsi enn hos de som får det utsrevet for hyperkinetisk atferdsforstyrrelse... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/228405-adhd-og-f%C3%B8rerkort/#findComment-2085040 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.