Gå til innhold

Overføring fra frivillig til tvungen observasjon?


Gjest personen

Anbefalte innlegg

Gjest personen

Det er mulig det er flisespikkeri, men det er det i så fall ikke fra min side. Dette er utenfor min kontroll og jeg gir ikke uttrykk for mine egne meninger om denne problemstillingen. Uansett hva du eller jeg mener har det ikke noe å si for det er ikke vi som bestemmer verken loven eller hvordan loven skal tolkes.

Slik jeg ser det holder de seg til loven. Sykehuset har ikke lov til å tvangsinnlegge mennesker. Derfor lar de det være opp til utenforstående leger. Det er slik jeg ser det, og hvorvidt jeg er enig i denne loven/praksisen er uvesentlig.

Kall det gjerne flisespikkeri, men det er ikke jeg som spikker.

Vel, jeg ble overført fra frivillig paragraf til tvungen observasjon uten at det var noen faresituasjon.

Sorry for at jeg flisespikker eller kall det whatever du vil.

Den overføringen som skjedde med meg, medførte enorm protest fra min side. Uten noen advokat selvsagt. Og i ettertid så er det ingen som har sagt at det var et lovbrudd.

Men jeg ble altså overført fra frivillig paragraf til tvungen observasjon uten at det var noen faresituasjon. Selvsagt med ekstern tutor. Men det gjør ikke saken noe bedre.

Dette skjedde i 1999. Men konverteringsforbudet skulle vel gjelde da også.

Etter sju år ser det faktisk ut til at det har skjedd et lovbrudd den gang.

Men - jeg ser ikke helt forksjellen. For hvis man kan skrive ut folk på frivillig - vel hvorfor man ikke også gjøre det når behandlingskriteriet eller observasjonskriteriet er oppfylt, Man kan jo gjøre en slik ikke-reell utskrivelse da også. Og så har man jo ikke brutt loven da heller.....

Skjønner du hva jeg mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest personen

Vel, jeg ble overført fra frivillig paragraf til tvungen observasjon uten at det var noen faresituasjon.

Sorry for at jeg flisespikker eller kall det whatever du vil.

Den overføringen som skjedde med meg, medførte enorm protest fra min side. Uten noen advokat selvsagt. Og i ettertid så er det ingen som har sagt at det var et lovbrudd.

Men jeg ble altså overført fra frivillig paragraf til tvungen observasjon uten at det var noen faresituasjon. Selvsagt med ekstern tutor. Men det gjør ikke saken noe bedre.

Dette skjedde i 1999. Men konverteringsforbudet skulle vel gjelde da også.

Etter sju år ser det faktisk ut til at det har skjedd et lovbrudd den gang.

Men - jeg ser ikke helt forksjellen. For hvis man kan skrive ut folk på frivillig - vel hvorfor man ikke også gjøre det når behandlingskriteriet eller observasjonskriteriet er oppfylt, Man kan jo gjøre en slik ikke-reell utskrivelse da også. Og så har man jo ikke brutt loven da heller.....

Skjønner du hva jeg mener?

Altså det jeg mener - er at utskrivningen er ikke reell, når pasienten ikke har mulighet til å rømme.

Og hvordan kan jeg vite at man kun gjør dette i nødrettstilfeller? Hvorfor står det at man har lov til det da, og aldri ellers?

Man kan jo likegjerne gjør det med en hypoman ikke-farlig pasient som ikke vil skjermes eller ikke vil ta medisiner, altså ikke vil følge opplegget til punkt og prikke, så skriver man ham ut.... slik man gjorde med meg.... vel det er jo ikke ulovlig å skrive ut... og så skriver man meg inn i samme sekund nærmest, etter en tutorerklæring.... til tvungen observajson... for kriteriet er jo oppfylt...

Ser du hva jeg er ute etter å forstå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg ble overført fra frivillig paragraf til tvungen observasjon uten at det var noen faresituasjon.

Sorry for at jeg flisespikker eller kall det whatever du vil.

Den overføringen som skjedde med meg, medførte enorm protest fra min side. Uten noen advokat selvsagt. Og i ettertid så er det ingen som har sagt at det var et lovbrudd.

Men jeg ble altså overført fra frivillig paragraf til tvungen observasjon uten at det var noen faresituasjon. Selvsagt med ekstern tutor. Men det gjør ikke saken noe bedre.

Dette skjedde i 1999. Men konverteringsforbudet skulle vel gjelde da også.

Etter sju år ser det faktisk ut til at det har skjedd et lovbrudd den gang.

Men - jeg ser ikke helt forksjellen. For hvis man kan skrive ut folk på frivillig - vel hvorfor man ikke også gjøre det når behandlingskriteriet eller observasjonskriteriet er oppfylt, Man kan jo gjøre en slik ikke-reell utskrivelse da også. Og så har man jo ikke brutt loven da heller.....

Skjønner du hva jeg mener?

Det er ikke alltid at man liker måten ting gjøres på. Det vil alltid være noen som er uenige.

Jeg har svart på det som du opprinnelig spurte om og gidder ikke diskutere hvorvidt dette er riktig å gjøre.

Lykke til videre med kampen mot psykiatrien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest personen

Det er ikke alltid at man liker måten ting gjøres på. Det vil alltid være noen som er uenige.

Jeg har svart på det som du opprinnelig spurte om og gidder ikke diskutere hvorvidt dette er riktig å gjøre.

Lykke til videre med kampen mot psykiatrien.

Takk. Det problematiske med å begå tvang er at det er et brudd på FN's menneskerettighetserklæring artikkel 13 om bevegelsesfrihet, og det ville gitt fengselsstraff for legene dersom psykisk helsevernloven ikke hadde vært der. Tvangsmedisering skal jeg ikke uttale meg om, det er meget mer alvorlig, men var ikke tema for denne tråden, som omhandlet tvungen observasjon.

Ja, du har svart på spørsmålet.

Men likefullt, så kan man ikke avfeie det som skjedde med meg, for det har fortsatt konsekvenser så mye som sju år senere.

Jeg ble overført fra frivillig til tvungen observasjon uten at det var noen nødrettssituasjon. Jeg hadde ingen intensjon om å skrive meg ut, hvilket jeg også viste etterpå.

Det jeg begynner å angre på nå i ettertid, er at jeg ikke nektet å forlate sykehuset slik Juklerød gjorde, før saken var blitt rent.

Men så har det selvsagt også sine positive sider også å ta kampen fra utsiden.

Takk for at du ønsket meg lykke til!

Nå har jeg forøvrig kommet inn fra en lang løpetur. Det er det som holder meg oppe faktisk. Løpingen. Tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De brukte nødparagraf, sier du. Men var du i en slik tilstand at de kunne oppfatte deg til fare for ditt eget eller andres liv reelt sett da?

Jeg var nok i fare for å skade meg selv ja. Etter at jeg ble urskrevet gikk det knapt to uker før jeg ble tvangsinnlagt, og da tok det tre uker før jeg slapp ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En pasient som er frivillig innlagt kan ikke overføres på noen som helst form for tvang.

Skal en frivillig innlagt pasient bli tvangsinnlagt må pasienten først formelt skrives ut. Så må de få en lege utenfor sykehuset til å vurdere om tvangsinnleggelse er nødvendig.

Det er det samme regler som gjaldt etter loven fra 1961. Vilkårene for tvang er også de samme. ("Overlast" er det i praksis heller ingen endring på. Begrepet ble i rettspraksis tolket så strengt at det bare omfattet tilfeller hvor pasienten var til fare for seg selv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest personen

En pasient som er frivillig innlagt kan ikke overføres på noen som helst form for tvang.

Skal en frivillig innlagt pasient bli tvangsinnlagt må pasienten først formelt skrives ut. Så må de få en lege utenfor sykehuset til å vurdere om tvangsinnleggelse er nødvendig.

Det er det samme regler som gjaldt etter loven fra 1961. Vilkårene for tvang er også de samme. ("Overlast" er det i praksis heller ingen endring på. Begrepet ble i rettspraksis tolket så strengt at det bare omfattet tilfeller hvor pasienten var til fare for seg selv.)

Med overføring så mener jeg jo selvsagt formell utskrivning pluss tutor-innskrivning.

Dette er tydeligvis fortsatt lov. Derfor er §2-3 konverteringsforbudet i praksis null verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest personen

Med overføring så mener jeg jo selvsagt formell utskrivning pluss tutor-innskrivning.

Dette er tydeligvis fortsatt lov. Derfor er §2-3 konverteringsforbudet i praksis null verdt.

Det skulle altså vært et forbud mot utskrivning fra frivillig paragraf med formål overføring via tutor til tvang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest personen

Det skulle altså vært et forbud mot utskrivning fra frivillig paragraf med formål overføring via tutor til tvang.

Man skulle måtte ventet til pasienten selv skrev seg ut, før man kunne gjort slikt.

Dersom en pasient fryktet overføring til tvang, så ville han da latt være å skrevet seg ut, og forblitt på sykehuset. Hensikten med ville vært å unnsluppet tvangsmedisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest personen

Man skulle måtte ventet til pasienten selv skrev seg ut, før man kunne gjort slikt.

Dersom en pasient fryktet overføring til tvang, så ville han da latt være å skrevet seg ut, og forblitt på sykehuset. Hensikten med ville vært å unnsluppet tvangsmedisering.

Altså - jeg tør jo ikke legge meg inn frivillig... når jeg kan risikere at sykehuset skriver meg ut, og deretter inn på tvang. Det var jo nettopp dette som skjedde i 1999, uten at det var noen nødrettssituasjon. Og det er jo selvsagt lov å skrive ut en pasient når man vil. Og når man da oppfyller kriteriene for tvungen observasjon. Vel da er det jo bare å gjøre det med loven i hånd. Men det er jo nettopp dette som er overføring. Og de utskrivelsene man her snakker om er egentlig ikke reelle. Det er jo bare en papirutskrivning. Man har jo ikke mulighet for å rømme. Og hadde man gjort det, så ville man jo blitt fanget inn, selvsagt.

Nei! Sålenge jeg ikke er sikker på å forbli på frivillig så lenge jeg selv vil, så må jeg jo holde meg borte fra dette systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...