Gå til innhold

Barn i bil, nye regler

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

9

• Gemini

6

• Reg@l

6

• Speak

5

Mest aktive i denne tråden

Takk for info. Vi har flere ganger hatt med et ekstra barn uten pute på svært korte turer. Men det ser jeg at det skal bli slutt med.

Men jeg må innrømme at jeg synes det blir dumt å sette et barn på 149 cm på pute. Jeg tviler på at det er noe sikrere enn at de sitter i setet. Det er jo også på langt nær så komfortabelt ettersom disse putene ofte er svært harde å sitte på. Vesla mi på 6 klager allerede.

Takk for info. Vi har flere ganger hatt med et ekstra barn uten pute på svært korte turer. Men det ser jeg at det skal bli slutt med.

Men jeg må innrømme at jeg synes det blir dumt å sette et barn på 149 cm på pute. Jeg tviler på at det er noe sikrere enn at de sitter i setet. Det er jo også på langt nær så komfortabelt ettersom disse putene ofte er svært harde å sitte på. Vesla mi på 6 klager allerede.

Hvorfor sikre dårligere på korte turer? Det er jo statistisk sett størst sjanse for at det skal skje en ulykke nettopp på slike korte turer.

Og skadene kan bli SVÆRT store selv i lav hastighet, om man ikke er sikret forsvarlig.

Hvorfor sikre dårligere på korte turer? Det er jo statistisk sett størst sjanse for at det skal skje en ulykke nettopp på slike korte turer.

Og skadene kan bli SVÆRT store selv i lav hastighet, om man ikke er sikret forsvarlig.

Grunnen er jo at man ofte frakter skolevenninner og slikt på disse korte turene. Altså mye bry å be om å få låne sete kun for å kjøre en kilomenter.

Annonse

skorpionfisken

Jeg synes det er noe stort idioti.

Min datter på 10 år er 140 cm høy. Aldri om jeg får henne opp i en barnestol igjen, flere år etter at hun slapp ut av en.

Det finnes små barn, som aldri blir over 150 cm høy, se for deg en 17-åring i barnestol.

Jeg har en gammel tante som er i underkant av 150 cm høy og omtrent like brei. Skal jeg presse henne også inn i en barnestol når jeg kjører henne til butikken?

Hvem skal produsere og selge disse store barnestolene?

Sykt spør du meg. Det må da finnes grense for hysteri rundt sikkerhet.

Min datter på 10 år er 140 cm høy. Aldri om jeg får henne opp i en barnestol igjen, flere år etter at hun slapp ut av en.

Det finnes små barn, som aldri blir over 150 cm høy, se for deg en 17-åring i barnestol.

Jeg har en gammel tante som er i underkant av 150 cm høy og omtrent like brei. Skal jeg presse henne også inn i en barnestol når jeg kjører henne til butikken?

*lol*

Gjest Shira12

Kanskje svigermor skal få barnesete av oss til bursdagen, er ikke mer enn 150 cm hun heller.

Enda godt at jeg strekte meg til 160 da ;-)

Annonse

Når det er så lite som en til to kilometer så kan barna gå.

Ja, det kan de, men noen ganger skal de ha med seg f,eks skiutstyr, turutstyr, rent skiftetøy, bibliotekbøker og sånt i tillegg som er tungt for en 6-åring å bære på i 25 minutter. Min 1. klassing kjøres til skolen ca 1 gang i uka, og da sitter nesten alltid kompisen hans på også...

Når det er så lite som en til to kilometer så kan barna gå.

Hvis disse kilometrene er på en vei som i utgangspunktet er smal og uten fortau, og hvor det såvidt er plass til ett kjørespor pga. brøytekanter og nedsnødde parkerte biler, er det absolutt fornuftig å kjøre førsteklassinger i vintermørket.

Deler av skoleveien til min sønn har vært som beskrevet i månedsvis denne vinteren.

Gjest chaguala

Men nå er det jo sånn at det bare er for barn under 135 cm man får bøter for da. Så for dem mellom 135 og 150 cm er det jo strengt tatt ikke mer enn en ganske kraftig henstilling.

Og med tanke på de som er bekymret for om de kan ha med seg andre i bilen. Så vidt jeg vet får man kjøpt slike puter for under hundrelappen på annen hver bensinstasjon. Så da er det jo bare å ha en (eller to) ekstra liggende.

Og til dere som "aldri vil få ungen til å bruke pute". Hadde dere gitt dere like lett om det var selen de ikke ville bruke? Her kjører vi ikke bil om ikke barna er sikret skikkelig. Noen krav fravikes rett og slett ikke, og det vet ungene.

Jeg har selv sett hvilke skader en 8-åring kan få når ungen sitter med bare sele på seg - indre blødninger og skader på tarmen. Og her snakker vi om en relativt mild kollisjon, det var bråbremsingen som gjorde skaden.

Jeg vil påstå at man kaller det overdrevet hysteri helt til ungene faktisk blir skadet.

Gjest chaguala

En liten kommentar til mht korte folk og bilsete. Når det nå en gang er slik at man faktisk kan risikere alvorlige skadere om man er under en viss høyde, og sitter uten pute, så bør det vel i grunnen ikke spille noen særlig rolle hvor gammel eller ung man er? Da bør man vel kanskje se at man har en viss interesse av å bruke den...?

Det blir litt sånn som med hjelm. Det er ikke så mange år siden man fnyste av at voksne skulle bruke hjelm når man syklet. Nå bruker alle voksne med omløp hjelm. Fordi de har forstått at det ikke handler om å ta seg ut eller ei.

Ja, barnesikring er virkelig et stort idioti.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...