Gå til innhold

Barn i bil, nye regler

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er noe stort idioti.

Min datter på 10 år er 140 cm høy. Aldri om jeg får henne opp i en barnestol igjen, flere år etter at hun slapp ut av en.

Det finnes små barn, som aldri blir over 150 cm høy, se for deg en 17-åring i barnestol.

Jeg har en gammel tante som er i underkant av 150 cm høy og omtrent like brei. Skal jeg presse henne også inn i en barnestol når jeg kjører henne til butikken?

Hvem skal produsere og selge disse store barnestolene?

Sykt spør du meg. Det må da finnes grense for hysteri rundt sikkerhet.

Hvis du gidder å lese artikkelen, så står det ettertrykkelig at det gjelder BARN under 150 cm. Går ut fra at en gammel tante ikke regnes som barn lenger?

Fortsetter under...

• Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

9

• Gemini

6

• Reg@l

6

• Speak

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest Shira12

Hvis du gidder å lese artikkelen, så står det ettertrykkelig at det gjelder BARN under 150 cm. Går ut fra at en gammel tante ikke regnes som barn lenger?

Nåja, jeg har en gammel tante som oppfører seg som ett barn i mine øyne ;-)

Nei huff nå skal jeg slutte og spøke. Jeg har pute til mitt barn jeg altså, og den kommer han til og ha.

Men tanken på at jeg kunne spenne fast min lave svigermor er jo ikke så dum... ;-)

Det er også interessant at det er påbudt med setebelte i busser hvor det er tillatt å stå og driften baseres på at mange står.

En smule selvmotsigende synes jeg...

mvh

Uff ja... Det har jeg også reagert på. Føler meg ikke helt komfortabel når det står 20 stykker i midtgangen mens jeg kjører. Noe bør absolutt gjøres på det punktet.

Gjest Persille

Når er grensen for barn da?

12 år? 13 år? 15 år?

Så når to kamerater skal sitte i samme bil, begge på 10 år, den ene 15 cm høyere enn den andre så må den ene i sete, den andre ikke?

Det skal bli lett å få til :)

12 år? 13 år? 15 år?

Så når to kamerater skal sitte i samme bil, begge på 10 år, den ene 15 cm høyere enn den andre så må den ene i sete, den andre ikke?

Det var et da... Må nok mer presise regler til før dette kan gjennomføres ja. Men uansett vil jeg tro at en 70 åring, uansett oppførsel, ikke havner i kategorien barn ;-)

Annonse

Det er også interessant at det er påbudt med setebelte i busser hvor det er tillatt å stå og driften baseres på at mange står.

En smule selvmotsigende synes jeg...

mvh

Jeg tar innimellom buss utenfor byen, i bybusser er det jo ikke seler, men det er det i utenbysbussene. Dersom jeg da sitter på det setet rett bak midtgangen slik at jeg vil bli slengt ut av setet ved en kollisjon bruker jeg beltet, der er det trepunktsseler. Sitter jeg "inneklemt" et annet sted i bussen og det er topunktsseler har jeg kommet frem til at skadene muligens blir mindre om jeg slenges inn i seteryggen foran enn om jeg brettes på midten av selen.

Gjest Persille

Det var et da... Må nok mer presise regler til før dette kan gjennomføres ja. Men uansett vil jeg tro at en 70 åring, uansett oppførsel, ikke havner i kategorien barn ;-)

Det er jeg forsåvidt enig i :)

Det er bare det at politikere stadig kommer med nye gode ideer som skal gjelde Gud og Herman, uten særlig tanke for de praktiske konsekvensene.

I min bransje må alle endringer gjennom et endringsråd - og der skal man gjennomgå bla praktisk gjennomføring, ansvarsområder, og konsekvens for brukere. Det er først da man finner ut alle de lure tingene som dukker opp i etterkant :)

Gjest abrahamsen

Jeg synes det er noe stort idioti.

Min datter på 10 år er 140 cm høy. Aldri om jeg får henne opp i en barnestol igjen, flere år etter at hun slapp ut av en.

Det finnes små barn, som aldri blir over 150 cm høy, se for deg en 17-åring i barnestol.

Jeg har en gammel tante som er i underkant av 150 cm høy og omtrent like brei. Skal jeg presse henne også inn i en barnestol når jeg kjører henne til butikken?

Hvem skal produsere og selge disse store barnestolene?

Sykt spør du meg. Det må da finnes grense for hysteri rundt sikkerhet.

Ler meg i hel av tanken på tanta di:o)

Jeg syns også dette er hysteri. Har de ikke bedre ting å ta seg til?

Annonse

Gjest chaguala

De er vel akkurat like sikre uten den puten? Hva er forskjellen???

Hva forskjellen er? At når man sitter på pute så legger selen seg over låret, og ikke over magen. Jeg kjenner ei lita jente på 8 år som var i en kolisjon. Hun satt ikke på pute og fikk store indre blødninger og skader på tarmen. Dette var ikke en ulykke med store skader, kun en skikkelig hard bråbremsing og et lite smell. Legen sa at hadde hun sittet på pute, hadde hun kommet uskadet fra ulykken.

DET er forskjellen!

Gjest abrahamsen

Hva forskjellen er? At når man sitter på pute så legger selen seg over låret, og ikke over magen. Jeg kjenner ei lita jente på 8 år som var i en kolisjon. Hun satt ikke på pute og fikk store indre blødninger og skader på tarmen. Dette var ikke en ulykke med store skader, kun en skikkelig hard bråbremsing og et lite smell. Legen sa at hadde hun sittet på pute, hadde hun kommet uskadet fra ulykken.

DET er forskjellen!

Ok, greit å vite.

Ja, det kan de, men noen ganger skal de ha med seg f,eks skiutstyr, turutstyr, rent skiftetøy, bibliotekbøker og sånt i tillegg som er tungt for en 6-åring å bære på i 25 minutter. Min 1. klassing kjøres til skolen ca 1 gang i uka, og da sitter nesten alltid kompisen hans på også...

Og ofte så kan de ikke veien helt enda. Mellom venninner i 1. klasse.

Så her blir net nok gjørt en tid til.

12 år? 13 år? 15 år?

Når de får hår på tissen???

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...