Gå til innhold

Barn i bil, nye regler

Anbefalte innlegg

Gjest M.Angelica

Dersom man er 1,50 eller lavere får man bilbeltet over halsen i stedet for over skulderen, som er meningen. Mao skjærer bilbeltet som en kniv i halsen ved et sammenstøt. Det har aldri vært spesielt sunt å miste hodet.

Jeg er en relativt liten dame selv, litt over 1,60, og hadde jeg vært enda lavere hadde jeg hatt bilbeltet over halsen.

Hvilken bil har du da?

Jeg her under 1,60, men har aldri hatt belte over halsen..

Fortsetter under...

• Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

9

• Gemini

6

• Reg@l

6

• Speak

5

Mest aktive i denne tråden

Dersom man er 1,50 eller lavere får man bilbeltet over halsen i stedet for over skulderen, som er meningen. Mao skjærer bilbeltet som en kniv i halsen ved et sammenstøt. Det har aldri vært spesielt sunt å miste hodet.

Jeg er en relativt liten dame selv, litt over 1,60, og hadde jeg vært enda lavere hadde jeg hatt bilbeltet over halsen.

Belte under arma er også lov ifølge en politibetjent.

En pute koster 98 på Biltema. Man kan kanskje ha en eller to ekstra-puter liggende i bagasjerommet, nettopp til slike tilfeller?

Jeg har liksom ikke tenkt den tanken tidligere. (Snakk om å være litt treig da). Men det kommer jeg til å gjøre nå ettersom det er snakk om mange år til min 6-åring når 135 cm. som er minimumsgrensen. Ho har tross alt drøye 20 cm dit.

Annonse

For så vidt gode tanker. Men har de tenkt på hvor trangt det blir med 3 barneseter i ett baksete?

Har de tenkt over hvor lett det blir å få store barn som for lengst har sluttet med bilsete, og sette seg i sete igjen?

Har de tenkt over hvordan man skal gjøre det om man plutselig må ta med seg et ekstra barn og ikke har ekstra sete?

Tanken er god, men å innføre den med snaue 14 dagers margin er forhastet!

Og ja, og hva med alle bussene som ikke har seler? Hva med bybusser der minst halvparten av passasjerene står?

For så vidt gode tanker. Men har de tenkt på hvor trangt det blir med 3 barneseter i ett baksete?

Har de tenkt over hvor lett det blir å få store barn som for lengst har sluttet med bilsete, og sette seg i sete igjen?

Har de tenkt over hvordan man skal gjøre det om man plutselig må ta med seg et ekstra barn og ikke har ekstra sete?

Og ja, og hva med alle bussene som ikke har seler? Hva med bybusser der minst halvparten av passasjerene står?

For det første kreves ikke sete, men tilpasset utstyr. Altså er pute bra nok, og antagelig også belteførere.

For det andre trer forskriften som gjelder barn opp til 150 cm i kraft 1. januar 2008, så vi har god tid til å tilpasse oss.

Ved barn som har sluttet med pute og ikke vil sitte på pute: det er bilførerens ansvar, slik som det bilførerens ansvar å påse at annet sikkerhetsutsyr blir brukt. Det holder ikke å si at man ikke kan hamle opp med en bunke 10-åringer ;-))

Om man tar med ekstra barn må man ha ekstra utstyr, eller be om at foreldrene sender med bilputer. Verre er det ikke.

Bilputer koster 89,- på Biltema.

For det første kreves ikke sete, men tilpasset utstyr. Altså er pute bra nok, og antagelig også belteførere.

For det andre trer forskriften som gjelder barn opp til 150 cm i kraft 1. januar 2008, så vi har god tid til å tilpasse oss.

Nå har jeg ikke lest så nøye, men mente det sto at det gjaldt fra 9, mai i år jeg.

Og puter tar like mye plass i bilen. Fryktelig vanskelig å få på bilbelter når det er 3 puter i et vanlig baksete.

Belteførere, er det slike som gjør at beltet blir lavere? Holder det å bare bruke slike når barna blir større?

Nå har jeg ikke lest så nøye, men mente det sto at det gjaldt fra 9, mai i år jeg.

Og puter tar like mye plass i bilen. Fryktelig vanskelig å få på bilbelter når det er 3 puter i et vanlig baksete.

Belteførere, er det slike som gjør at beltet blir lavere? Holder det å bare bruke slike når barna blir større?

Det er helt sant, det sto i VG....

Punktet om barn opp til 150 cm gjelder fra 1. januar 2008. Jeg har lest loven.

Det står ikke om sikringsutstyret skal være sete, pute eller belteførere, det står bare "eget utstyr".

Belteførere kan f.eks. være en sånn trekantet sak som du knepper på sikkerhetsbeltet. Moren min har en sånn i bilen sin som hun bruker sammen med pute når femåringen sitter på med henne.

http://www.vegvesen.no/servlet/Satellite?blobcol=urlpdf&blobheader=application%2Fpdf&blobkey=id&blobtable=SVVvedlegg&blobwhere=1143038826177&ssbinary=true

Annonse

Tusen takk.

Lurer på om de snart kommer med billigere biler som er tilpasset de med fler enn 2 barn...

Ikke sant...

Vi har jo fire ca. halve tiden, og må ha bil deretter - selvom det bare er en unge som har adresse her...

Føler av og til at vi "biler" oss ihjel...

"Forskriften trer i kraft 9. mai 2006, med unntak av § 1 fjerde ledd bokstav b, som trer i kraft 1. januar 2008."

Fjerde ledd omhandler bilbelte i buss.

Bedre sikring av barn i privatbil gjelder fra 9. mai 2006.

Jeg synes det er noe stort idioti.

Min datter på 10 år er 140 cm høy. Aldri om jeg får henne opp i en barnestol igjen, flere år etter at hun slapp ut av en.

Det finnes små barn, som aldri blir over 150 cm høy, se for deg en 17-åring i barnestol.

Jeg har en gammel tante som er i underkant av 150 cm høy og omtrent like brei. Skal jeg presse henne også inn i en barnestol når jeg kjører henne til butikken?

Hvem skal produsere og selge disse store barnestolene?

Sykt spør du meg. Det må da finnes grense for hysteri rundt sikkerhet.

*LOL* har ei sånn tante jeg også -med 34 i sko

Du får skjære dem til :)

Og det er jo kjekt å si til ungene at det er kommet en ny lov - så det gjelder for ALLE.

Vesla mi på 6 klager over at "bilputene" er så harde å sitte på. Ho har derfor med seg en tynn pute ho legger oppå noen ganger.

Noen som vet om dette kan gjøre ting mindre sikkert? Logikken min sier at det er helt OK, men jeg blir litt usikker....

Ja, kan du skjønne hvorfor de er så steinharde? - jeg hadde ikke orket mange milene på en sånn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...