Gå til innhold

Hva med normale barn sine rettigheter på skolen?


Anbefalte innlegg

Gjest Normale barn trenger også å bli sett

Utgangspunktet er en barneskoleklasse på nesten 30 elever. De skulle etter planen ha en hovedlærer og en assistent hver time. I klassen er en gutt med atferdsvansker, antakelig AD/HD, men det er ennå usikkert.

Resultatet av manglende ressurser er at assistensen må ta seg av denne gutten, ofte undervise han i et annet rom, da gutten er avhengig av ro rundt seg. Jeg synes synd på gutten, og selvfølgelig unner jeg han all den hjelpen han får. Men hva med de andre 28 elevene? Har ikke de også rettigheter på tilpasset undervisning? Det går ut over hver enkelt av dem at de må dele en eneste voksenperson, er da disse 28 barna mindre verdt enn den ene gutten? Dette vil kunne få følger for dem alle, kanskje spesielt de flinkeste barna, og de stille. Man risikerer at de med best anlegg for læring blir skoleleie lenge før tiden.

Sukk...

Fortsetter under...

Gjest cecilian

Det er jo i snitt minst en elev med atfersproblem i hver klasse. Assistenten er nok helst regnet for de med vanskeligheter. Det er ganske normalt at en eller to elever i hver klasse deler mest på denne assistenten. Om slike barn ikke får tett oppfølging vil jo det få konsekvenser for hele klassen med mye bråk fra adhd- barna.

Barna er på skolen for å lære. Å bli sett er da heller foreldrenes ansvar.

Gjest mamma 24-7

Dette går nok ut over alle barna i klassen, og er etter min mening uheldig. men, det ville sansynligvis gått enda mer utover dem om denne gutten skulle vært inne i klassen hele tiden.

Jeg er egentlig tilhenger av at alle skal ha sin undervisning inne i klassen. Men i noen tilfeller er både en enkeltelev og resten av klassen tjent med at denne kan forlate klassen sammen med en ekstralærer og en assistent.

Vet du foresten noe om hvorvidt denne assistentressursen er tildelt klassen eller denne enkelte eleven.

amerikafareren

De flinkeste barna er flinke til å klare seg. Hvis ikke gutten har fått en diagnose, men venter på den så har antakelig skolens ressurser blitt brukt til forsterkning av klassen pga. belastninger.

Alle har rett til tilpasset opplæring, men det innebærer ikke noe spesifikt av voksenkontakt.

Gjest Nå kommer vel pepperen

Det er jo i snitt minst en elev med atfersproblem i hver klasse. Assistenten er nok helst regnet for de med vanskeligheter. Det er ganske normalt at en eller to elever i hver klasse deler mest på denne assistenten. Om slike barn ikke får tett oppfølging vil jo det få konsekvenser for hele klassen med mye bråk fra adhd- barna.

Barna er på skolen for å lære. Å bli sett er da heller foreldrenes ansvar.

Jeg forstår hva du mener, men jeg synes likevel det biurde være avsatt mer rom til de stille jentene som ikke tør rekke opp hånda, eller de flike barna som hadde hatt like stort utbytte av ekstraundervisning som de svake. I enhver klasse er det barn som er over snittet, og det er sjelden et godt tilbud til dem. Etter min mening ville det være like vel anvendte midler som å sette alle russurser inn på de som kanskje aldri blir noe.

Annonse

Gjest mamma 24-7

Jeg forstår hva du mener, men jeg synes likevel det biurde være avsatt mer rom til de stille jentene som ikke tør rekke opp hånda, eller de flike barna som hadde hatt like stort utbytte av ekstraundervisning som de svake. I enhver klasse er det barn som er over snittet, og det er sjelden et godt tilbud til dem. Etter min mening ville det være like vel anvendte midler som å sette alle russurser inn på de som kanskje aldri blir noe.

Hvem kan forutsi om noen kan bli til noe eller ikke. Et barn med lærevansker kan kanskje få lov å lære såpass at det kan få en alminnelig jobb når det blir voksent. De flinke barna lærer såpass uten ekstraundervisning.

Ideelt sett, så er det klart at alle burde få undervisning på sitt nivå, men nå har altså ikke samfunnet vårt tenkt å betale denne kaka. Så hva skal man velge, gi de flinke ekstraundervisning slik at de kan få en super utdannelse (de flinke får gjerne det uten ekstraundervisning), eller skal vi velge å hjelpe de svake frem, slik at de også har muligheten til å bli til "noe" i stedet for å gå rett over på sosialstønad eller uføretrygd.

Gjest mamma 24-7

Jeg forstår hva du mener, men jeg synes likevel det biurde være avsatt mer rom til de stille jentene som ikke tør rekke opp hånda, eller de flike barna som hadde hatt like stort utbytte av ekstraundervisning som de svake. I enhver klasse er det barn som er over snittet, og det er sjelden et godt tilbud til dem. Etter min mening ville det være like vel anvendte midler som å sette alle russurser inn på de som kanskje aldri blir noe.

En annen ting, er at en del av de stille jentene (og guttene) og har vansker som gjør at de trenger ekstra undervisning.

Men det er faktisk opp til deres foreldre å få utredet dette.

Jeg forstår hva du mener, men jeg synes likevel det biurde være avsatt mer rom til de stille jentene som ikke tør rekke opp hånda, eller de flike barna som hadde hatt like stort utbytte av ekstraundervisning som de svake. I enhver klasse er det barn som er over snittet, og det er sjelden et godt tilbud til dem. Etter min mening ville det være like vel anvendte midler som å sette alle russurser inn på de som kanskje aldri blir noe.

Barn med ADHD er ikke "dumme", men de kan ha store konsentrasjonsproblemer som gjør at de ikke tar inn noe læring i løpet av en skoledag.

Prøv selv å lære noe nytt når du har sånn uro inni kroppen din at du ikke klarer å holde på konsentrasjonen i mer en noen få minutter. ADHD-barn har det sånn hele tiden.

Det er sårt når folk kommer med sånne utsagn som deg; "at de kanskje aldri blir til noe".

Uten tett oppfølging og ekstra ressurser både hjemme og på skolen vil nok utsagnet ditt være rett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...