Gå til innhold

Dere som driver med nattavvenning...

Anbefalte innlegg

Når er det "natt"?

Er det f.eks. fra 20 til 06, fra 20 til 08, eller fra 23-06?

Er bare litt nysgjerrig på hva "hele natta uten mat" egentlig betyr...

Snuppa mi er snart 6 mnd, og jeg sier jo at hun sover hele natta når hun sover i 9 timer uten mat... Men det er fordi hun f.eks. sover fra 2130 til 0630... Jeg vet ikke om jeg ville sagt det samme hvis jeg hadde lagt henne kl 20 og hun våknet og var sulten kl 05?

Hva sier dere andre?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/228603-dere-som-driver-med-nattavvenning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har lagt min jente på 9 mnd ca kl 20 fra hun var mellom 1 og 2 mnd. Når hun begynte å sove fram til kl 06 syntes jeg hun sov hele natten. Det føles som hele natten for meg, for så mange sammenhengende timer søvn er jo bare helt skjønt etter måneder med amming om natten!

Hun våkner fremdeles mellom kl 06 og 07 for pupp, men sover en time eller to etter det. Hun har et godt sovehjerte! De gangene hun sover fram til 0730 står vi begge opp etter maten.

Gjest kommer an på

Kommer jo an på alderen, når de begynner å spise flere store måltider fast føde, har mine sovet fra syv til syv, men noen måneder før dette sov de gjerne fra jeg la meg (halv ellevetiden) og til seks - halvsyv uten melk, og i den alderen definerte jeg det som "hele natten"

Gjest snart nattavenning

Snuppa her er også 6 mnd og hun legger seg 1900 og sover til ca 0400. Får mat og sover til ca 0630 igjen. jeg sier ikke at hun sover hele natten.

Hele natten for meg er fra 1900-0700(til nød 0600).

Hvordan sover din jente på dagen? Når er siste lur osv?

Har hun begynt å få mat.

Hos oss er dagen ca sånn:

Opp ca 0630, pupp 0800, soving 0800-1000. Pupp og grøt 1030. Sover 1130-1330. Pupp og 1/2 middagsglass. Sover fra 1500-1630. Pupp. Pupp og grøt ved 1930 tiden.

Hun vil egentlig ikke ha pupp om dagen, men jeg prøver.

Skal snart ta nattavvnning, vil da ikke gi noe mat før kl 0630. tenker da og tilby flaske med tillegg og avslutte hele ammestyret.

Annonse

Snuppa her er også 6 mnd og hun legger seg 1900 og sover til ca 0400. Får mat og sover til ca 0630 igjen. jeg sier ikke at hun sover hele natten.

Hele natten for meg er fra 1900-0700(til nød 0600).

Hvordan sover din jente på dagen? Når er siste lur osv?

Har hun begynt å få mat.

Hos oss er dagen ca sånn:

Opp ca 0630, pupp 0800, soving 0800-1000. Pupp og grøt 1030. Sover 1130-1330. Pupp og 1/2 middagsglass. Sover fra 1500-1630. Pupp. Pupp og grøt ved 1930 tiden.

Hun vil egentlig ikke ha pupp om dagen, men jeg prøver.

Skal snart ta nattavvnning, vil da ikke gi noe mat før kl 0630. tenker da og tilby flaske med tillegg og avslutte hele ammestyret.

Hun spiser tre måltider pr dag nå, utenom melka (ammer ikke lenger, hun får mme).

Hun har ikke spist om "natta" på det jeg kan huske, men det er vel pga at hun ikke tar natt før i 21-tiden... Altså, legges hun før det, våkner hun etter en halvtime, akkurat som om kroppen ikke er klar for natt før det.

Det passer meg egentlig helt greit altså, det er overhodet ikke noe problem... Var bare nysgjerrig på hva andre definerer som "hele natta"...

Ville ikke drevet nattpuppavvenning dersom ikke nattmaten var et problem.

Hun spiser ikke om natta siden hun ikke legger seg før ca. 21, og sover til 06-07. Så det er ikke noe å "avvenne" egentlig (ikke ammer jeg lenger heller).

Var bare nysgjerrig på andres definisjoner :)

Hun spiser ikke om natta siden hun ikke legger seg før ca. 21, og sover til 06-07. Så det er ikke noe å "avvenne" egentlig (ikke ammer jeg lenger heller).

Var bare nysgjerrig på andres definisjoner :)

Jeg ville sannsynligvis prøvd å fremskynde leggetida, for det er slettes ikke sikkert barnet vil våkne 15 minutter tidligere dersom det sovner 15 minutter tidligere, og til slutt kan natta bli flere timer lengre. :)

Hos oss begynte natta klokken sju fra hun var fire-fem måneder tror jeg, så da vi hadde nattpuppavvenning og sove-hele-natta-prosjekt så definerte jeg natta frem til 06.00. 11 timer uten mat bør absolutt gå bra for en på over et halvt år.

Gjest snart nattavenning

Jeg ville sannsynligvis prøvd å fremskynde leggetida, for det er slettes ikke sikkert barnet vil våkne 15 minutter tidligere dersom det sovner 15 minutter tidligere, og til slutt kan natta bli flere timer lengre. :)

Hos oss begynte natta klokken sju fra hun var fire-fem måneder tror jeg, så da vi hadde nattpuppavvenning og sove-hele-natta-prosjekt så definerte jeg natta frem til 06.00. 11 timer uten mat bør absolutt gå bra for en på over et halvt år.

jeg er helt enig med deg, men det som er problemet her er at natten er den eneste gangen hun dier skikkelig. Mulig hun hadde tatt det igjen på dagen, men jeg tror hun er skikkelig tørst om natten.

Nekter å få i seg drikke om dagen.

Ja, har flere ganger bestemt meg for å ta en "sjau"... Men fordi hun er så inne i denne rytmen selv, så er det så lettvint :) Altså, da går dagen av seg selv... Så da er det mye enklere å leve etter hennes rytme enn å forandre den - ihvertfall så lenge den hun allerede har fungerer ok for alle parter!

Gjest snart nattavenning

Ja, har flere ganger bestemt meg for å ta en "sjau"... Men fordi hun er så inne i denne rytmen selv, så er det så lettvint :) Altså, da går dagen av seg selv... Så da er det mye enklere å leve etter hennes rytme enn å forandre den - ihvertfall så lenge den hun allerede har fungerer ok for alle parter!

2100 er veldig sent å sovne når hun skal i barnehage og skole og sånn. Lurt å innarbeide riktig sengetid tidlig, tror jeg!

Annonse

2100 er veldig sent å sovne når hun skal i barnehage og skole og sånn. Lurt å innarbeide riktig sengetid tidlig, tror jeg!

Selvfølgelig har du et poeng...

Men enn så lenge trives vi med å ha det sånn, både liten og stor. Og hun har vist før at hun er rimelig tilpasningsdyktig hvis vi bare tar "jobben" med det... Så jeg bekymrer meg ikke for at det blir problemer når hun skal i barnehage til høsten, da blir dagsrytmen en helt annen uansett. Nå suller vi hjemme og gjør ting som det passer oss, og det skal jeg jammen nyte :)

Gjest snart nattavenning

Selvfølgelig har du et poeng...

Men enn så lenge trives vi med å ha det sånn, både liten og stor. Og hun har vist før at hun er rimelig tilpasningsdyktig hvis vi bare tar "jobben" med det... Så jeg bekymrer meg ikke for at det blir problemer når hun skal i barnehage til høsten, da blir dagsrytmen en helt annen uansett. Nå suller vi hjemme og gjør ting som det passer oss, og det skal jeg jammen nyte :)

ja, det skjønner jeg. Deilig å bare kose seg hjemme å ta dagen som den kommer.

Jeg pleier å si at mine "sov hele natta" veldig tidlig, dvs fra jeg la meg kl 23 til rundt 7-8. Begge mine gjorde det da de var rundt 2 mndr.

Minsten fortsatte med dette sovemønsteret, dvs vi la henne gradvis tidligere og tidligere.

Førstemann begynte å våkne igjen om natta da han var 4 mndr, da han var 8 mndr hadde vi nattpuppavvenning, og da definerte vi natt mellom 23 og 06.

Gjest unger er jo bare 6 måneder

"2100 er veldig sent å sovne når hun skal i barnehage og skole og sånn."

Men ungen er jo bare 6 måneder!!! Det er jo evigheter til barnet skal begynne i barnehage og en uendelighet til det skal begynne på skolen!!! Ingen unger er jo så rigide at de ikke kan endre leggetiden når de blir eldre!!

21 høres ut som en helt grei leggetid det, hvis min minstemann på 10 måneder er i seng til da så syns jeg det er tidlig, og jeg har to andre som våkner mellom 6 og 7 hver morgen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...