Gjest dessie Skrevet 29. april 2006 Skrevet 29. april 2006 Vår datter har svært krøllete afrohår og er veldig hårsår. Hun vil nå gjerne ha langt hår som venninnene i klassen. Det er en utfordring for oss begge... Det er veldig vanskelig å kjemme håret fordi hun er så hårsår og fordi håret tover seg veldig, spesielt i tuppene. Har fått mange råd om preparater. Nå lurer jeg på om noen av dere har erfaring med antipermanent/relaxbehandling? Må håret være flokefritt før dette gjøres? Blir det fort flokete etterpå hvis ikke det flettes samme dag? Har dere andre erfaringer å dele med oss? 0 Siter
Gjest afrohår Skrevet 29. april 2006 Skrevet 29. april 2006 Disse reklamerer med at de er "Norges mest moderne Afro frisørsalong" http://www.bobbys.com/ 0 Siter
corazon Skrevet 1. mai 2006 Skrevet 1. mai 2006 Hei Vi har ei jente med småkrusete som det var veldig vanskelig å greie. Afrohår krever at man holder det i orden hele tida, men det er jammen ikke noe greit å greie en gråtende unge. Vi var hos frisør som anbefalte å ha relaxer i håret. Det har fungert kjempefint så langt. Hun er fornøyd med langt hår, og det går fint å gre håret. Vi kan ha allslags frisyrer, men det beste for håret er nok å flette. Håret må gres ofte nå også, og det tover seg fort i tuppene. Hos oss er det største problemområdet på bakhodet, der blir det veldig flokete om natta. Vi fletter derfor håret bak hver kveld. Vi bruker mye conditioner, det hjelper. Samt å bruke fletter som flettes helt ut. Første gangen hun fikk relaxer-behandling ble ikke håret greid ut, det ble for vondt for henne. Da virker ikke behandlingen optimalt, og det blir en del krøller igjen. Men neste gangen ble det bedre, da var håret greid. Det er lurt å ikke ha relaxer i nyvasket hår, hodebunnen bør ha rukket å danne et fettlag før man har i relaxer. Og så er det å greie og greie og flette og flette. Jeg ser vel for meg at det kanskje ikke er så heldig for håret å ta behandling etter behandling. Så jeg tenker at vi får se det litt an. Det hjelper kanskje når hun har blitt litt større og kan greie håret selv og har litt større forståelse for hvorfor håret må greies. Lykke til! 0 Siter
Guerrito Skrevet 1. mai 2006 Skrevet 1. mai 2006 Disse reklamerer med at de er "Norges mest moderne Afro frisørsalong" http://www.bobbys.com/ De jeg kjenner med afrohår sover med, ha heter det, hette om nattan. Det er kanskje ikke gøy hvis man skal sove borte? Hvis man føler at man skiller seg ut, men sånn sovehette eller skjerf (det kan jo være fint!) ofte samtidig med at det er flettet Vennlig hilsen 0 Siter
Kattapi Skrevet 1. mai 2006 Skrevet 1. mai 2006 Jeg har to bøker om afrohår og barn kjøpt på Amazon. Den første er "Kids Talk Hair" av Pamela Ferell. Den andre er "It's All Good Hair" av Michele N-K Collison. I den første står det "ikke bruk relaxer på barn!" Den foreslår i stedet å bruke føner med kam ytterst. Glatt frisyre holder til håret blir vått igjen. Det er vel uansett verdt et forsøk? Tror disse fønerene er å få kjøpt hos Bobbys. I den andre boka står det "ikke bruk relaxer før barnet er 8 år og få profesjonell frisør til å gjøre det". Kjemikaliene i relaxere er sterke saker, og kan føre til skader på hodebunn og hår. En av skadene du risikerer er at håret rett og slett brekker av! Hvis jeg var deg ville jeg prøve med føner først. Hvis det ikke blir bra nok, ta en tur til afrofrisør, så sant barnet er over 8 år. Her i huset bruker vi mye "juksehår". Jeg fletter hodehåret og det syntetiske håret sammen innerst, ytterst kan det være utslått og settes i hestehale eller musefletter. Frøkna er kjempefornøyd med å kunne veksle mellom kort og langt hår, glatt, krøllete eller flettet - og frisyrene sitter alt fra 1 til 4 uker. Vil ellers anbefale de to bøkene nevnt ovenfor for inspirasjon til frisyrer og generelle råd for afrohår. 0 Siter
Gjest Har god erfaring Skrevet 2. mai 2006 Skrevet 2. mai 2006 Har god erfaring. Det finnes egne typer relaxer som er beregnet på barn. Men dette sliter på håret og man bør ikke gjøre det ofte. Afrohår trenger spesialprodukter. Har god erfaring med å bruke Bobbys. Der får dere god hjelp. 0 Siter
juni79 Skrevet 14. mai 2006 Skrevet 14. mai 2006 Jeg har selv afrikansk bakgrunn og vet at det kan være et skikkelig strev å holde styr på hår som vårt. Samtidig mener jeg det er noen ting du bør tenke over før du relaxer håert til jenta di. 1. Jeg har selv relaxet håret da jeg var yngre og opplevde gang på gang å få sår og eksem i hodebunnen. Storesøsteren min opplevde å få etset i stykker så mye hud i hodebunnen at hun flere år etter sliter med hårveksten på de områdene. 2. Jeg kjenner flere jenter av afrikansk opprinnelse som i voksen alder sliter med svært tynt og ødelag hår etter at håret stadig har blitt relaxet da de var små. Hvis du velger å gjennomføre det; bruk for all del relaxer for barn og la heller kjemikaliene være i håret litt for kort enn litt for lenge. 3. Og dette er kanskje det viktigste punktet. Det å vokse opp med afrikansk utseende i et fortsatt svært hvitt land som Norge, kan by på en del utfordringer. Fra meg selv og fra mitt arbeid med afrikansk ungdom vet jeg at skjønnhetsidealene er noe av det mange av oss sliter med. Utseendet vårt, og spesielt håret vårt, passer ikke inn i idealene vi ser rundt oss. Hvis du velger å forandre hennes afrikanske hår til å se mer "hvitt" ut, er det utrolig viktig at hun samtidig stadig får vite og oppleve at det afrikanske ved henne er vakkert. Svært få av de svarte kvinnene vi ser på TV (da er det vanligvis snakk om MTv eller sport, så kort har vi dessverre kommet) tør å bære sitt eget hår. Mange har også gått bort fra de mer afrikanske flettestilene, men syr på løshår (weave) eller retter det ut så det skal se så europeisk ut som mulig. Dere som oppdrar barn av afrikansk opprinnelse enten de er biologiske eller adopterte, har et ekstra ansvar for at barna deres ser at den skjønnheten de av og til føler seg helt alene om faktisk er skjønnhet det også. Ikke lett dette her, men utrolig viktig!! Selv sluttet jeg å rette ut håret mitt i slutten av tenårene og har sakte men sikkert "dyrket fram" mitt naturlige, afrikanske hår igjen. Det har vært en fin og viktig reise!! Lykke til! 0 Siter
skybekke Skrevet 26. mai 2006 Skrevet 26. mai 2006 Syns det er nydelig med krøllete hår jeg. Skulle gjerne hatt sånt hår selv. Noen som vet om noen produkter som gjør håret krusete. Jeg lager ofte rastafletter på dattera mi, da slipper du å gre håret på en stund. Slipper å tenke på å fikse håret hver morgen da. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.