Gå til innhold

Hvilke krav kan stilles til 5 åring?

Anbefalte innlegg

Har en 5 åring og 3 åring som roter noe alldeles forferdelig. Vi har regler om at det skal ryddes hver dag før barne tv og at det ikke skrus på noen tv før det er ryddet- ryddingen består som regel i å "kaste" ting i en haug, oppå dukkevogna eller dyttes inn i en hylle- vi foreldre er ofte med å rydder for å vise hvordan de skal gjøre det- men det samme dagen etter- er det fordi de ikke "kan" rydde eller gidder de ikke - når lærer de det i såfall.......?

Hilsen lei av å rydde!....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/228643-hvilke-krav-kan-stilles-til-5-%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom dere alikevel lar dem se barne-tv selv om det ikke er tilfredsstillende ryddet så lærer de jo fort at det ikke er nødvendig.

Sørg for å ha det oversiktilig og greit når det skal ryddes. Kasser til de forskjellige typer leker, godt merket så det er lett å finne den rette kassen f.eks.

Mange barn er svært lite selvgående når de skal rydde. Det skal ikke så mye til før det vokser dem over hodet.

Vær konsekvente med at det ikke blir barne-TV om det ikke ryddes. Rydd sammen med barna med masse ros og oppmuntring. "Så kan du ta X og legge i Y. Bra! Hvor skal Z ligge? Supert! Jeg er så glad at det blir så fint og ryddig."

Jo mer man klarer å gi barna positive følelser omkring ryddingen og jo mer de får en mestringsfølelse, jo bedre går ryddingen etter hvert.

Men rydding og ansvar er ikke enkelt, synes jeg.

mvh

Hvis det er veldig rotete er den en stor oppgave å rydde alle lekene uten hjelp fra en voksen. Jeg forventer ikke at 3-åringen skal gjøre det alene. Ville nok ikke forventet det av en 5-åring heller. De eldste her på 8 og 10 år rydder alt på et øyeblikk.

Jeg pleier å spørre ungene om vi skal gjøre det litt koselig i stua. Da tar vi en kjapp fellesopprydning. Etterpå er vi så fornøyde alle sammen. Noen ganger tar ungene det uten min hjelp. Mye skryt må til for at de skal ha glede av å rydde.

Rommene sine må de stort sett ta selv, men stua er et fellesrom der alle bidrar til at det er koselig og ryddig.

Ikke jeg engang klae å holde det yddig he hjemme, så at en 5åing helle ikke gjø det e ikke så snodig syns jeg. ;)

Men snuppa mi e faktisk kjempeflink! Vise henne hvo gøy det e å legge lekene oppi kuven, så gjø hun det kjempefot. Ta ikke så lang tid fø hun pøve å da det utove igjen, så da må jeg fote meg å sette det bot. ;)

Gjest Rothøna

Ikke jeg engang klae å holde det yddig he hjemme, så at en 5åing helle ikke gjø det e ikke så snodig syns jeg. ;)

Men snuppa mi e faktisk kjempeflink! Vise henne hvo gøy det e å legge lekene oppi kuven, så gjø hun det kjempefot. Ta ikke så lang tid fø hun pøve å da det utove igjen, så da må jeg fote meg å sette det bot. ;)

Hvor er det blirr av R'en din da Åsemor?

Skulle ønske jeg hadde hatt et ryddegen.

Annonse

Hvor er det blirr av R'en din da Åsemor?

Skulle ønske jeg hadde hatt et ryddegen.

Vet du, R-en min kom mirakuløst tilbake etter at jeg gikk amok og trykka hardt på den 14 ganger etter hverandre!!

Men i går forsvant den, og nå kom den plutselig tilbake.

Gjest Rothøna

Vet du, R-en min kom mirakuløst tilbake etter at jeg gikk amok og trykka hardt på den 14 ganger etter hverandre!!

Men i går forsvant den, og nå kom den plutselig tilbake.

Skjer her og, men når jeg tømmer tastaturet for maten som ligger der blir det som regel bra! :)

Gjest hos oss

Ha egen og god plass til alle typer leker, i egne kasser etc som har sin plass i hyllen.

Etter jul, bursdag osv, gå igjennom lekene, og gi bort (fretex osv)/ legg vekk det de har vokst fra. Har de veldig mye leker (som de fortsatt leker med), legg gjerne vekk noe, og bytt det ut innimellom, så har de mindre tilgjengelig til enhver tid, og lekene blir som nye når de kommer frem igjen.

Puslespill og andre leker med mange små ting, plasseres høyt, med regel om at det bare kommer frem når alle andre leker er ryddet på plass, og puslespillene ryddes bort før andre leker tas frem igjen.

Generelt kan det være en regel om at man bare leker med en type leke av gangen, selvsagt ikke helt konsekvent, men at legoen puttes i sin kasse før man tømmer ut alle togbanedelene osv.

Vær helt konsekvent en periode på det du sier om ingen barnetv før det er ryddig, de lider ikke av å ikke se tv noen dager. Eller kutt ut regelen helt.

Vi er ikke superflinke til å holde det slik, men prøver ihvertfall :-)

mariamamma

Barnet vårt har alltid vært ryddig av seg, så "problemet" her er venner som skal leke med ALT på èn gang.

I barnehagen har de jo ryddetid og da får de et varsel på forhånd. Vi har det sånn hjemme også - i perioder. Nå når det er vår flyr jo ungene inn og ut i ett kjør. og det er ikke alltid lett å få de til å rydde underveis.

Men rommet til jenta vår er veldig lett å rydde, for alle leker sin faste plass/ hylle / kasse osv, så ryddingen går lett, og vennene vet også hvor tingene skal stå.

Prøver å si at de må rydde opp det de holdt på med før de tar ut noe nytt, så blir det ikke så mye å rydde på slutten. Men har de det veldig gøy lar jeg de heller bare holde på. Blir ofte til at jeg hjelper til uansett....

Men jeg tror hvertfall at litt system i lekene er viktig for å holde orden og gjøre det lett for barna å rydde. da vet de godt hvor ting skal være.

Er det vanskelig for 3-åringen kan ta bilde av f.eks lego og lime på kassa, så ser h*n hvor legoen skal osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...