Gå til innhold

Nye vekstkurver fra WHO

Gjest Friske, riktig ernærte barn vokser like mye

Anbefalte innlegg

Gjest Friske, riktig ernærte barn vokser like mye

For dem som følger med på adoptivbarnets vekstkurver kan det være av interesse at Verdens helseorganisasjon (WHO) nå offentliggjør nye vekstkurver for barn --- ikke forskjeller mellom land!

Vekstkurvene som nå offentliggjøres gir også for første gang en standard for kroppmasseindeks (KMI) for barn mellom 1 og 5 år. Dessuten publiseres en standard for motorisk utvikling.

Dataene er innhentet fra oppfølging av 8000 friske barn i Norge, Brasil, Ghana, India, Oman og USA.

Link:

http://www.who.int/childgrowth/en/

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/228666-nye-vekstkurver-fra-who/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tusen takk. Denne var bra - og allerede lagt til favoritter.

Alle barn er jo veldig forskjellige, og det viktigste er jo at de vokser i sitt tempo. Noen jevnt og truttt, andre i rykk og napp, noen veeeldig seint og andre i rekordfart. Helt uavhengig av vekstkurver. Men de er jo grei å ha så man ser at man som regel ligger innenfor "normalt".

Heisann. Jeg er helt amatør....- skulle det ikke være noen kurver på den linken ?? Jeg finner dem i allefall ikke. Kan noen være så snill å linke direkte, eller fortelle meg (i teskje forklaring) hvordan jeg kommer frem til vekstkurvene ?? :)

Se om ikke dette funker:

http://www.who.int/childgrowth/standards/height_for_age/en/index.html

Hvis ikke klikk deg inn på linken til trådstarteren, deretter på standars i menyen til venstre på sida som kommer opp.

Tusen takk. Denne var bra - og allerede lagt til favoritter.

Alle barn er jo veldig forskjellige, og det viktigste er jo at de vokser i sitt tempo. Noen jevnt og truttt, andre i rykk og napp, noen veeeldig seint og andre i rekordfart. Helt uavhengig av vekstkurver. Men de er jo grei å ha så man ser at man som regel ligger innenfor "normalt".

Jeg har ikke sett på vekstkurvene selv, men det er fint hvis disse er med på å gi en ANBEFALT mal, ikke noe som MÅ etterfølges. Jeg er ikke mor selv, men er sikker på at moren uansett kjenner sitt barn best, og har podem friks, springee og leker, er blid og fornøyd selv om han er litt tynn, er jeg sikker på at han er frisk. Noen skiller seg ut , til og med fra alle "normaler", ikke sant. Men bra er det om denne kruven er nyansert. Min mamma følte seg som verdens verste da de fikk høre at je var altfor liten og tynn for alderen..selv om ho febrilsk prøvde å si til helsesøster at ho kanskje skulle ta til hensyn at jeg ikke helt var lik alle typisk norske barn. Jeg var "størrelse" 9 mnd da jeg var ca halv annet år... så det ble jo ramaskrik på helsestasjonen.

Uansett er jeg skepitks til å forhold emeg til skjemaer, de skal uansett bare være veiledende mener nå jeg. Også i disse landene kurvene er tatt i fra er det store variasjoner blant barn. Morsomt er jo oså at de har tatt normalen fra Brasilianske og amerikanske barn, hva er det liksom? Der finnes det jo alle raser og blandinger av alle verdens mennesker..hva er e t normalt brasiliansk og amerikansk barn...eh...

Selv er jeg som sagt ikke mor, men kan jo se nødvendigheten av en slik veiledning, men som sagt, dette må være en indikasjon og ikke annet...mener nå jeg....

Annonse

Jeg har ikke sett på vekstkurvene selv, men det er fint hvis disse er med på å gi en ANBEFALT mal, ikke noe som MÅ etterfølges. Jeg er ikke mor selv, men er sikker på at moren uansett kjenner sitt barn best, og har podem friks, springee og leker, er blid og fornøyd selv om han er litt tynn, er jeg sikker på at han er frisk. Noen skiller seg ut , til og med fra alle "normaler", ikke sant. Men bra er det om denne kruven er nyansert. Min mamma følte seg som verdens verste da de fikk høre at je var altfor liten og tynn for alderen..selv om ho febrilsk prøvde å si til helsesøster at ho kanskje skulle ta til hensyn at jeg ikke helt var lik alle typisk norske barn. Jeg var "størrelse" 9 mnd da jeg var ca halv annet år... så det ble jo ramaskrik på helsestasjonen.

Uansett er jeg skepitks til å forhold emeg til skjemaer, de skal uansett bare være veiledende mener nå jeg. Også i disse landene kurvene er tatt i fra er det store variasjoner blant barn. Morsomt er jo oså at de har tatt normalen fra Brasilianske og amerikanske barn, hva er det liksom? Der finnes det jo alle raser og blandinger av alle verdens mennesker..hva er e t normalt brasiliansk og amerikansk barn...eh...

Selv er jeg som sagt ikke mor, men kan jo se nødvendigheten av en slik veiledning, men som sagt, dette må være en indikasjon og ikke annet...mener nå jeg....

Det er ofte at barna får en høyere vekt enn det som en skulle tro at de ville fått i fødelandet , når de vokser opp i Norge , Selvfølgelig så er det ofte at de følger sine gener hva vekst tilsier , men det hender også at de blir vikinger ...Tror at god norsk kost er noe som er viktig for oppveksten.å det uansett om det er store eller mindre mennesker det er snakk om.

Kjøttkaker med kårerabi-stappe er jo godt det da.. eller?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...