Gå til innhold

Pollenallergi og amming...

Anbefalte innlegg

Gjest Pollen-dritt

Dere som evt har pollenallergi: hva for type medisin bruker dere?? Jeg har veeeldig kraftig pollenallergi som starter nå i mai og fortsetter ut juli... Jeg får feber, hodepine og blir skikkelig tett i nesa og øyne. Har foreløpig ikke funnet noen medisin som faktisk virker. Nå har jeg fått barn og ammer, så jeg kan jo ikke bruke hva som helst.

Er det noen av dere som har erfaring med dette og som har funnet en medisin som faktisk virker?? Jeg blir veldig glad for gode forslag! :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/228679-pollenallergi-og-amming/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg brukte zyrtec da jeg ammet selv om det ikke akkurat er helt anbefalt, og det funker veldig bra for meg.

Det høres ut som du har det en god del verre enn meg da, så jeg ville vel muligens prøvd akupunktur, fotsoneterapi eller annen alternativ behandling.

Brukte du zyrtec da du var gravid også? Legen min sa jeg kunne fortsette med alt jeg har av medisiner, men nå begynner jeg å bli nervøs likevel.

Annonse

Brukte du zyrtec da du var gravid også? Legen min sa jeg kunne fortsette med alt jeg har av medisiner, men nå begynner jeg å bli nervøs likevel.

Brukte zyrtec da jeg var gravid etter råd fra en lege, men en annen lege sa halvveis i svangerskapet at han nok ikke ville anbefalt det, men siden jeg hadde tatt det i begynnelsen var det ingen grunn til å slutte. Han sa også at siden jeg hadde tatt de i svangerskapet var det ingen grunn til å slutte når jeg ammet.

Han første legen sa han kunne garantere meg at det ikke var noe farlig, og det tror jeg heller ikke det er. MEN, de kan faktisk ikke garantere det, fordi det ikke er lov til å teste ut og sånn på gravide sånn at de ikke får utelukket det.

Jeg tenkte bare sånn at det verste som skjer er at ungen nyser litt mindre. :) Og uten medisiner ville jeg antagelig nesten omkommet. ;) (Selvfølgelig ikke, men det føles jo sånn da...)

Chance1365380587

Jeg har prøvd "alt" som er av allergimedisiner, og er kommet frem til noe som funker bra for meg. Du kan ikke bruke dette når du er gravid, og under amming vet jeg ikke. Men du kan prøve det senere... På resept; Telfast piller (starte 1 mnd før sesongen), Lokilan nesespray og spersallerg øyedråper. Var også veldig plaget, og nå fungerer jeg helt greit. Kiler litt i nesa av og til, men det er alt.

Lykke til!!

Brukte zyrtec da jeg var gravid etter råd fra en lege, men en annen lege sa halvveis i svangerskapet at han nok ikke ville anbefalt det, men siden jeg hadde tatt det i begynnelsen var det ingen grunn til å slutte. Han sa også at siden jeg hadde tatt de i svangerskapet var det ingen grunn til å slutte når jeg ammet.

Han første legen sa han kunne garantere meg at det ikke var noe farlig, og det tror jeg heller ikke det er. MEN, de kan faktisk ikke garantere det, fordi det ikke er lov til å teste ut og sånn på gravide sånn at de ikke får utelukket det.

Jeg tenkte bare sånn at det verste som skjer er at ungen nyser litt mindre. :) Og uten medisiner ville jeg antagelig nesten omkommet. ;) (Selvfølgelig ikke, men det føles jo sånn da...)

Da får jeg sove i natt også.

Jeg har lest felleskatalogen og nå er jeg sur på astmaen og allergien min.

Gjest syv søstre

Bruker lokalvirkende midler mens jeg ammer, dvs Spersallerg øyedråper, Livostine nesespray og eventuelt Ventoline inhalasjon dersom astma-pipingen blir for ille (har ikke astma egentlig, bare astma-symptomer mens bjørka blomstrer).

Må legge til at jeg har mye mindre symptomer på allergien i peroden hvor jeg ammer i forhold til hva det er når jeg ikke ammer. Var også så lite plaget av allergi i løpet av graviditeten at jeg omtrent kunne droppe medisiner (trengte bare øyedråper) i forhold til hva jeg kan når jeg ikke er gravid.

Gjest syv søstre

Glemte forresten å si at du bør undersøke med RELIS, et regionalt legemiddelinformasjonssenter, hvilke legemidler du kan bruke mens du ammer/hvis du er gravid. Det er ikke alltid at Felleskatalogen forteller hele sannheten!

RELIS har tilgang på spesielle oppslagsverk om graviditet/amming som de færreste apotek har og har derfor unik informasjon om bruk av legemidler under graviditet/amming.

Tlf nr til Relis Sør i Oslo er 23 07 53 80.

Legemiddelhåndboken 2004 s. 1443 sier om antihistaminer: Det foreligger ingen kunnskap som skulle tilsi at antihistaminer er skadelige for fosteret. Det er mindre erfaring med annengenerasjons antihistaminer (Cetrizin, Reactine, Virlix, Zyrtec, Ebastin, Telfast, Loratadin, Clarityne, Mizollen, Aerius, Xysal) enn med førstegenerasjons antihistaminer (Polaramin, Polaramin prolongatum, Phenamin, Fensitil, Phenergan).

For å få et konkret svar - kontakt RELIS!

Det finnes forresten Relis Vest, Relis Øst, Relis Midt-Norge og Relis Nord også....

Zyrtec er ikke påvist å ha noen fosterskadelig effekt, men er ikke anbefalt fordi det er så nytt og lite forsket på.

En av de andre nyere antihistaminene (clarityn) ble i en nylig studie mistenkt for å forårsake misdannelser i urinveiene hos guttebarn.

I en periode mistenkte de antihistaminer brukt mot svangerskapskvalme for å gi veldig mye høyere risiko for leppe/gane-spalte, men så viste det seg at mesteparten av den forhøyede risikoen ble funnet hos alle kvalme gravide, uavhengig av om de brukte medisiner eller ikke.

Merkelige råd du har fått. Polaramin er en av mange medisiner man kan ta under svangerskap men som faktisk er frarådet i forbindelse med amming - det ER ikke to sider av samme sak.

Forøvrig kunne du forsøkt en god utprøvet allergimedisin, og dermed ikke forgått :P

Fint at det gikk bra :)

Når det gjelder amming anbefales ikke zyrtec siden det finnes så godt som null data på dette hos mennesker, men de har en del data på virkestoffene loratadin, desloratadin og fexofenadin. Iallefall loratadin går i mye mindre grad over i morsmelk enn cetirizin (zyrtec).

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...