Gå til innhold

Mark/ innvollsorm hos barn

Anbefalte innlegg

Gjest sååå ekkelt!

Jeg oppdaget en levende mark

( drøyt 20 cm) i bleia til barnet mitt. Kjempeekkelt, selvsagt!!

Siden jeg ikke har noe erfaring med dette ringte jeg og forhørte meg på legevakta, som mente jeg fint kunne vente til tirsdag og da få time hos fastlegen.

Greit nok, barnet er i fin form, og alt virker bra. men dette er jo utrolig vemmelig, synes jeg.

Vi andre i familien bør vel også behandles nå da?

ja, jeg lurer vel egentlig bare på om noen har noe erfaring med sånt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/228738-mark-innvollsorm-hos-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

mariamamma

Oj da! 20 CM det var voldsomt og sikkert ikke noe hyggelig syn. Håper barnet ikke så den da og fikk totalt skrekken! Stakkars liten. Lette litt på nettet og fant dette (kortet ned litt):

" I praksis er det nesten bare snakk om to: Spolorm med det og småmark.

Spolormen merkes oftest ikke om det er én eller et fåtall. Like etter smitten kan det være hoste og litt feber. Tilstopping i gallen og blindtarmbetennelse skyldes en meget sjelden gang spolorm. Det virker ofte dramatisk når en død eller døende spolorm kommer ut med avføringen. Den er av tykkelse som en blyant og fra ca. 15 til 30 cm lang. For sikker diagnose kan legen påvise egg, om man ikke har sett orm.

Hvordan kan man bli smittet av innvollsormer?

Eggene fra småmark finnes omkring endetarmsåpningen. Kløe gjør at barn infiserer fingrene sine og bringer eggene videre. Spolormsmitte skjer ved at egg i avføring fra en smittet person kommer over på gjenstander eller i vann eller mat som andre da kan få smitten fra.

Hvordan behandler man disse sykdommene?

Både for småmark og spolorm er behandlingen grei. Mest brukes et middel som kalles Vermox. Det finnes både som tabletter og mikstur. Ved småmark kan en enkeltdose gis, og alle familiemedlemmer som bor sammen i samme husstand bør behandles samtidig. For å øke sikkerheten anbefales ofte gjentakelse av kuren etter ca. en uke. Da tar man knekken på de ormene som kanskje ikke hadde utviklet seg fra eggstadiet ved første kur. I tillegg anbefales skifte av undertøy, nattøy, sengetøy og håndklær for alle husstands-medlemmer ved første kur. For ekstra sikkerhet anbefales vask eller støvsuging av soveværelsegulvet, vask av toalettsete og gjerne en avtørking med våt klut på barneleker som tåler vann og såpe. Ved spolorm gis Vermox i tre dager, og gjerne en sikringskur etter 12-14 dager. Her behandler man vanligvis bare den som har fått påvist ormen. Her settes heller ikke så store tiltak i gang rundt pasienten.

Lykke til!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...