Gjest grubleri-grublera Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 Jeg har vært sykemeldt nå i to uker og grubler så mye at jeg er redd for å bli sprø. Jeg har en jobb som krever høy konsentrasjon, noe jeg slet med. Nå synest jeg det er herlig å kunne tenke på akkurat hva jeg vil. Jeg kan ligge på sofaen uten å gjøre noe som helst i 2 timer, og bare gruble. Da tenker jeg mye på tidligere traumatiske hendelser, hvorfor jeg har reagert slikt som jeg gjorde og hva kunne ha vært gjort annerledes... Jeg har surfet vannvittig mye på internett etter relevant informasjon, og er nå irritert for at jeg ikke finner flere norske sider om de temaene jeg ønsker :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/228879-er-grubling-sunt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 Ja og nei. Først må en "gruble". En eller annen gang må en komme over i neste stadium. Endeløs grubling er i hovedsak usunt. Flere studier viser at "drøvtyggermentalitet" er forbundet med dårlig prognose. Problemløsingsfokusering er neste steg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/228879-er-grubling-sunt/#findComment-1729002 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest grubleri-grublera Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 Ja og nei. Først må en "gruble". En eller annen gang må en komme over i neste stadium. Endeløs grubling er i hovedsak usunt. Flere studier viser at "drøvtyggermentalitet" er forbundet med dårlig prognose. Problemløsingsfokusering er neste steg. Jeg føler nå at jeg har grublet meg fram til større forståelse av hvordan jeg har blitt den personen jeg er i dag. Gått opp mange lys for meg under disse gruble-dagene. For noen uker siden da jeg slet så mye på jobb planla jeg selvmord. Disse planene har jeg lagt på hylla nå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/228879-er-grubling-sunt/#findComment-1729009 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rota Skrevet 2. mai 2006 Del Skrevet 2. mai 2006 Ja og nei. Først må en "gruble". En eller annen gang må en komme over i neste stadium. Endeløs grubling er i hovedsak usunt. Flere studier viser at "drøvtyggermentalitet" er forbundet med dårlig prognose. Problemløsingsfokusering er neste steg. Hør nå her unge mann. Grubling og problemløsning behøver ikke være motpoler. Hva tror du Einstein, Edison, Newton, Bell og de gutta gjorde før de kom frem til de store løsningene som de ble berømte for. Jo de grublet nok fælt sjø! Og vips så gikk det opp et lys, ja ihvertfall for en av dem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/228879-er-grubling-sunt/#findComment-1730055 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lysglimt Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Hør nå her unge mann. Grubling og problemløsning behøver ikke være motpoler. Hva tror du Einstein, Edison, Newton, Bell og de gutta gjorde før de kom frem til de store løsningene som de ble berømte for. Jo de grublet nok fælt sjø! Og vips så gikk det opp et lys, ja ihvertfall for en av dem. Enig med du...=) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/228879-er-grubling-sunt/#findComment-1737338 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rota Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Enig med du...=) Takk for det, men jeg er redd vi to er blant de psykotiske som støtter hverandre her, (ref, tidligere sletting) så vi får ta det på hotmail istedenfor. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/228879-er-grubling-sunt/#findComment-1737574 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lysglimt Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Takk for det, men jeg er redd vi to er blant de psykotiske som støtter hverandre her, (ref, tidligere sletting) så vi får ta det på hotmail istedenfor. ja kanskje det... Litt sprøtt da,har lest to bøker om schizofreni nett. Kan lett forstå hvordan "ting" kan missforståes. Tror det er to måter å "tolke" ting på,det er enten eller det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/228879-er-grubling-sunt/#findComment-1737782 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rota Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 ja kanskje det... Litt sprøtt da,har lest to bøker om schizofreni nett. Kan lett forstå hvordan "ting" kan missforståes. Tror det er to måter å "tolke" ting på,det er enten eller det. Ja, psykiatere som jobber til daglig med psykotiske tolker sikkert på sin måte. De har en ramme som de betrakter alt innenfor som friskt, og alt utenfor som psykt. Den rammen må de sikkert opprettholde hele tiden, ellers blir de selv usikre og da er det gjort. At jeg da havner utenfor den rammen og blir stemplet som psykotisk, tar jeg derfor med knusende ro. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/228879-er-grubling-sunt/#findComment-1737818 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lysglimt Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Ja, psykiatere som jobber til daglig med psykotiske tolker sikkert på sin måte. De har en ramme som de betrakter alt innenfor som friskt, og alt utenfor som psykt. Den rammen må de sikkert opprettholde hele tiden, ellers blir de selv usikre og da er det gjort. At jeg da havner utenfor den rammen og blir stemplet som psykotisk, tar jeg derfor med knusende ro. Jepp! Det var beroligene å lese på en måte,bør ta det med knusende ro jeg også..=) Er bare mixen av det ene og det andre,ja ja...man lærer så lenge man lever. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/228879-er-grubling-sunt/#findComment-1737828 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Ja, psykiatere som jobber til daglig med psykotiske tolker sikkert på sin måte. De har en ramme som de betrakter alt innenfor som friskt, og alt utenfor som psykt. Den rammen må de sikkert opprettholde hele tiden, ellers blir de selv usikre og da er det gjort. At jeg da havner utenfor den rammen og blir stemplet som psykotisk, tar jeg derfor med knusende ro. Konsekvensen er viktig. Grubler en, men er en i full funksjon, har det bra med seg selv og andre, kan grublingen være meget nyttig. Fører grublingen til alvorlig funksjonsnedsettelse og mye lidelse, er den sikkert ikke sunn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/228879-er-grubling-sunt/#findComment-1737842 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rota Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Konsekvensen er viktig. Grubler en, men er en i full funksjon, har det bra med seg selv og andre, kan grublingen være meget nyttig. Fører grublingen til alvorlig funksjonsnedsettelse og mye lidelse, er den sikkert ikke sunn. Takk for svar. Hvis det å være psykotisk er å ha det som meg, så kan det ikke være så ille, for jeg har full jobb, og blir så vidt jeg vet sett på som normal selv om jeg kommer med mine alternative tanker innimellom. Har riktignok jobbet i samme jobben i 25 år, det er jo ikke helt friskt. Vi pleier å si det til hverandre på jobben, vi som har vært der lengst, at vi kan ikke være helt friske. Men her ga du meg noe å gruble på igjen. Dette med konsekvens. Det var det med høna og egget igjen. Grubling som konsekvens eller årsak. For min del tror jeg min form for grubling er en konsekvens av at jeg er en person som liker og stille spørsmål ved ulike ting. Stemmer dette er ofte spørsmålet og så starter en runde oppi hjernen. Jeg vil liksom integrere saken i meg selv, slik at jeg kan stå inne for den, henge den på knagger liksom. Men på en annen side, kan grubling være årsak til mitt yrkesvalg. Vi regnskapsfolk blir jo sett på som litt "rare" kanskje, som sitter og grubler over tall hele tiden. Du er sikkert blant dem som synes regnskap høres dønn kjedelig ut. Jeg synes det er en kjempespennende jobb. Få tallene til å stemme, og aller mest lete opp tall som gjør at det ikke stemmer. Jaja, godt vi er ulike, så alle yrker blir besatt. Nå skal jeg gruble meg til sengs, så jeg kan gruble mer på tall i morgen. Hilsen sjefsgrubleren 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/228879-er-grubling-sunt/#findComment-1737998 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 8. mai 2006 Del Skrevet 8. mai 2006 Takk for svar. Hvis det å være psykotisk er å ha det som meg, så kan det ikke være så ille, for jeg har full jobb, og blir så vidt jeg vet sett på som normal selv om jeg kommer med mine alternative tanker innimellom. Har riktignok jobbet i samme jobben i 25 år, det er jo ikke helt friskt. Vi pleier å si det til hverandre på jobben, vi som har vært der lengst, at vi kan ikke være helt friske. Men her ga du meg noe å gruble på igjen. Dette med konsekvens. Det var det med høna og egget igjen. Grubling som konsekvens eller årsak. For min del tror jeg min form for grubling er en konsekvens av at jeg er en person som liker og stille spørsmål ved ulike ting. Stemmer dette er ofte spørsmålet og så starter en runde oppi hjernen. Jeg vil liksom integrere saken i meg selv, slik at jeg kan stå inne for den, henge den på knagger liksom. Men på en annen side, kan grubling være årsak til mitt yrkesvalg. Vi regnskapsfolk blir jo sett på som litt "rare" kanskje, som sitter og grubler over tall hele tiden. Du er sikkert blant dem som synes regnskap høres dønn kjedelig ut. Jeg synes det er en kjempespennende jobb. Få tallene til å stemme, og aller mest lete opp tall som gjør at det ikke stemmer. Jaja, godt vi er ulike, så alle yrker blir besatt. Nå skal jeg gruble meg til sengs, så jeg kan gruble mer på tall i morgen. Hilsen sjefsgrubleren Så lenge man har rimelig kontroll over sin psyke (og livet forøvrig), så tror jeg man kan gruble, filosofere, fantasere osv. osv. For de som har dårlig kontroll over psyken, og reelt sett sliter med å skille f.eks. mellom fantasi og virkelighet, så kan det å dyrke tendensen til "høytflyvende tanker" forverre alvorlig psykisk sykdom, Jeg vet ikke hvor mye erfaring du har i forhold til mennesker med alvorlig psykisk sykdom, men for meg er det slik at jeg er ganske forsiktig med hva jeg bringer på banen i forhold til mennesker som i utgangspunktet virkelig sliter med sin virkelighetsoppfatning eller er forvirret på annen måte. Min tilbakeholdenhet i slike situasjoner er av respekt for den andre, da jeg har sett for mange alvorlig psyke slite med det jeg har kalt "høytflyvende tanker" som de gjerne skulle vært foruten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/228879-er-grubling-sunt/#findComment-1738082 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rota Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Så lenge man har rimelig kontroll over sin psyke (og livet forøvrig), så tror jeg man kan gruble, filosofere, fantasere osv. osv. For de som har dårlig kontroll over psyken, og reelt sett sliter med å skille f.eks. mellom fantasi og virkelighet, så kan det å dyrke tendensen til "høytflyvende tanker" forverre alvorlig psykisk sykdom, Jeg vet ikke hvor mye erfaring du har i forhold til mennesker med alvorlig psykisk sykdom, men for meg er det slik at jeg er ganske forsiktig med hva jeg bringer på banen i forhold til mennesker som i utgangspunktet virkelig sliter med sin virkelighetsoppfatning eller er forvirret på annen måte. Min tilbakeholdenhet i slike situasjoner er av respekt for den andre, da jeg har sett for mange alvorlig psyke slite med det jeg har kalt "høytflyvende tanker" som de gjerne skulle vært foruten. Så du mener jeg ikke har respekt for andre, ja det var jo respektfullt sagt. Du kan ta det helt med ro, jeg har stor respekt for alle menneskesjeler, enten det er friske, litt syke eller veldig syke. Og jeg prakker ikke på andre som ikke vil, det du kaller høytflyvende tanker, som jeg kaller alternative tanker. Men Lysglimt og jeg deler livsoppfatning, og det tror jeg ikke du skal blande deg så mye borti. Jeg har forøvrig hatt en god del med manisk depressive å gjøre, og jeg respekterer dem som alle andre. De er forskjellige personligheter, og jeg forholder meg til det. Jeg tror faktisk du kjenner en av dem også. Det er ikke dermed sagt at jeg aldri har sagt eller gjort noe feil i mitt liv, det har jeg selvfølgelig. Men det har vel du gjort også tenker jeg. Man lærer jo så lenge man lever. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/228879-er-grubling-sunt/#findComment-1739373 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 9. mai 2006 Del Skrevet 9. mai 2006 Så du mener jeg ikke har respekt for andre, ja det var jo respektfullt sagt. Du kan ta det helt med ro, jeg har stor respekt for alle menneskesjeler, enten det er friske, litt syke eller veldig syke. Og jeg prakker ikke på andre som ikke vil, det du kaller høytflyvende tanker, som jeg kaller alternative tanker. Men Lysglimt og jeg deler livsoppfatning, og det tror jeg ikke du skal blande deg så mye borti. Jeg har forøvrig hatt en god del med manisk depressive å gjøre, og jeg respekterer dem som alle andre. De er forskjellige personligheter, og jeg forholder meg til det. Jeg tror faktisk du kjenner en av dem også. Det er ikke dermed sagt at jeg aldri har sagt eller gjort noe feil i mitt liv, det har jeg selvfølgelig. Men det har vel du gjort også tenker jeg. Man lærer jo så lenge man lever. Jeg har ikke sagt at du ikke har respekt for andre. Det jeg forsøkte å uttrykke var at jeg i forhold til mennesker som muligens er på grensen til å være psykotiske eller sliter med annen type forvirring, så er jeg svært forsiktig med å bringe på banen temaer som er egnet til å forverre situasjonen. Jeg har noen ganger brukt termen "høytflyvende tanker". Med det sikter jeg til mange typer temaer, blant annet religiøse, filosofiske og det andre ville kalle "alternative". Jeg har ikke motforestillinger mot at mennesker er opptatt av disse temaene, men jeg har sett at det å fordype seg i dem under en periode med mer eller mindre akutt psykdom kan være svært destruktivt. Derfor er jeg tilbakeholdende i en del tilfeller. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/228879-er-grubling-sunt/#findComment-1739536 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest rota Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Jeg har ikke sagt at du ikke har respekt for andre. Det jeg forsøkte å uttrykke var at jeg i forhold til mennesker som muligens er på grensen til å være psykotiske eller sliter med annen type forvirring, så er jeg svært forsiktig med å bringe på banen temaer som er egnet til å forverre situasjonen. Jeg har noen ganger brukt termen "høytflyvende tanker". Med det sikter jeg til mange typer temaer, blant annet religiøse, filosofiske og det andre ville kalle "alternative". Jeg har ikke motforestillinger mot at mennesker er opptatt av disse temaene, men jeg har sett at det å fordype seg i dem under en periode med mer eller mindre akutt psykdom kan være svært destruktivt. Derfor er jeg tilbakeholdende i en del tilfeller. Ja, men da er vi enige da. Jeg pleier heller ikke å bringe på banen noen temaer som ikke egner seg eller allerede er på banen. Men når Lysglimt bringer på banen sin tro, som da er den samme som min tro, så ser jeg ikke noen grunn til ikke å svare henne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/228879-er-grubling-sunt/#findComment-1742810 Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 11. mai 2006 Del Skrevet 11. mai 2006 Ja, men da er vi enige da. Jeg pleier heller ikke å bringe på banen noen temaer som ikke egner seg eller allerede er på banen. Men når Lysglimt bringer på banen sin tro, som da er den samme som min tro, så ser jeg ikke noen grunn til ikke å svare henne. Du og Lysglimt har selvfølgelig rett til å ha den kontakt med hverandre dere måtte ønske :-) Men jeg er oppriktig bekymret for Lysglimt, og hadde nok ideelt sett ønsket at hun fikk støtte fra andre på å følge de rådene hun har fått av sin psykolog, Det betyr ikke at du ikke har rett til å ha en annen oppfatning enn meg om dette. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/228879-er-grubling-sunt/#findComment-1742999 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.