Gjest Melancholy Skrevet 2. mai 2006 Skrevet 2. mai 2006 Hei, Har en godkjent søknad på registreringsfritak på Nardil som gikk ut i februar. Etter dette har jeg avsluttet behanlding hos DPS (var visst ikke deprimert nok), og ønsker nå å prøve Nardil igjen. Kan en slik søknad nå fornyes vha. fastlegen med de nye reglene? Går også på Lamictal, kan disse kombineres? 0 Siter
bugge -jenta Skrevet 3. mai 2006 Skrevet 3. mai 2006 Hei du! Jeg er så frimodig å spørre deg om du kan si noe om medisinen Nardil. Det er en ukjent medisin for meg selv om jeg har hørt om den. Og jeg er evig nysgjerrig på ulike medisiner:o) Jeg kan selvfølgelig se i felleskatalogen, men det er greit å høre litt fra noen som går på den. Hva slags type medisin er det, hva skal den hjelpe mot(blant annet)virkning/bivirkning. Du svarer bare hvis du vil selvsagt. Vennlig hilsen 0 Siter
unipolar? Skrevet 3. mai 2006 Skrevet 3. mai 2006 Hei du! Jeg er så frimodig å spørre deg om du kan si noe om medisinen Nardil. Det er en ukjent medisin for meg selv om jeg har hørt om den. Og jeg er evig nysgjerrig på ulike medisiner:o) Jeg kan selvfølgelig se i felleskatalogen, men det er greit å høre litt fra noen som går på den. Hva slags type medisin er det, hva skal den hjelpe mot(blant annet)virkning/bivirkning. Du svarer bare hvis du vil selvsagt. Vennlig hilsen Nardil står ikke i felleskatalogen, fordi den ikke markedsføres i Norge. Du må ha registeringsfritak (via psykiater), importere den spesielt og søke spesielt om å få den på blåresept. Du må da ha prøvd flere AD uten effekt tidligere. Den er en irreversibel MAO-hemmer. Aurorix er en nyere og mer kjent (reversibel) MAO-hemmer. Begge disse hjelper mot depresjon (og gjerne det som kalles atypisk depresjon). Ulempen med Nardil er først og fremst dietten; du kan ikke spise mat med tyramin (ost, rødvin etc). Med Aurorix holder det at du ikke spiser tyraminrik mat rett etter du har tatt tablettene. Nardil har ellers mye flere bivirkninger enn andre AD, og få leger er vant til å bruke den. Fordelen er jo at det er et annet preparat med annen virkningsmekanisme, slik at det kan hjelpe de som ikke kan ta andre AD. 0 Siter
bugge -jenta Skrevet 3. mai 2006 Skrevet 3. mai 2006 Nardil står ikke i felleskatalogen, fordi den ikke markedsføres i Norge. Du må ha registeringsfritak (via psykiater), importere den spesielt og søke spesielt om å få den på blåresept. Du må da ha prøvd flere AD uten effekt tidligere. Den er en irreversibel MAO-hemmer. Aurorix er en nyere og mer kjent (reversibel) MAO-hemmer. Begge disse hjelper mot depresjon (og gjerne det som kalles atypisk depresjon). Ulempen med Nardil er først og fremst dietten; du kan ikke spise mat med tyramin (ost, rødvin etc). Med Aurorix holder det at du ikke spiser tyraminrik mat rett etter du har tatt tablettene. Nardil har ellers mye flere bivirkninger enn andre AD, og få leger er vant til å bruke den. Fordelen er jo at det er et annet preparat med annen virkningsmekanisme, slik at det kan hjelpe de som ikke kan ta andre AD. Tusen hjertelig takk for oppplysningene. Setter pris på det. Vh 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 4. mai 2006 Skrevet 4. mai 2006 Ja, slik jeg har forstått reglene, kan fastlegen fornye en slik resept. Lamictal kan kombineres med MAO-H. 0 Siter
Gjest Melancholy Skrevet 4. mai 2006 Skrevet 4. mai 2006 Nardil står ikke i felleskatalogen, fordi den ikke markedsføres i Norge. Du må ha registeringsfritak (via psykiater), importere den spesielt og søke spesielt om å få den på blåresept. Du må da ha prøvd flere AD uten effekt tidligere. Den er en irreversibel MAO-hemmer. Aurorix er en nyere og mer kjent (reversibel) MAO-hemmer. Begge disse hjelper mot depresjon (og gjerne det som kalles atypisk depresjon). Ulempen med Nardil er først og fremst dietten; du kan ikke spise mat med tyramin (ost, rødvin etc). Med Aurorix holder det at du ikke spiser tyraminrik mat rett etter du har tatt tablettene. Nardil har ellers mye flere bivirkninger enn andre AD, og få leger er vant til å bruke den. Fordelen er jo at det er et annet preparat med annen virkningsmekanisme, slik at det kan hjelpe de som ikke kan ta andre AD. Jeg synes ikke at diettlisten var spesielt vanskelig å holde seg til.:-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.