Gå til innhold

Om sikring av større barn i bil - igjen

Anbefalte innlegg

Gjest neofix

Må innrømme at da jeg først hørte om forslaget om sikring av barn opp til 150 cm, så trodde jeg det måtte være en forsinket aprilspøk.

Men så har jeg lest og hørt mere om det, og jeg har faktisk ombestemt meg. Det er egentlig ganske hårreisende at man kan sette barn på 4-5 år rett i bilens baksete med sikkerhetsbelte og så er det "godt nok". Leste i VG-nett i dag at det absolutte kravet er 135 cm, og da skal barna minimum sitte på pute.

Skulle jo egentlig bare mangle! Barna slutter vel ikke å være verdifulle selv om de passerer 4 år!

Og så begynte jeg å tenke. Det sto at innføringen av dette skyldes EU-regler. Det må da bety at dette er regler som gjelder innenfor EU allerede. Så hvorfor er det et problem å sikre barna ekstra godt i bilen i Norge også?

Og hvor mange er det som lar barna sitte uten sikringsutstyr når de er 4-5-6-7 år gamle? Jeg har inntrykk av at de fleste bruker pute med rygg eller andre beltestoler godkjent til 25 eller 36 kg allerede.

Så hva mener dere, er dette egentlig et så hårreisende forslag, eller er det på tide at man får plikt til å sikre 5-åringene også?

Fortsetter under...

Gjest chaguala

Jeg synes det er et godt forslag, og jeg er i grunnen glad for at jeg nå har en lov å slå i bordet med om datteren min skulle begynne å protesetere mot å sitte i sete. Vi har kjøpt et som er opp til 36 kg, og har planer om å bruke det til hun ikke passer i det lengre.

Jeg har sett hva en bilsele kan gjøre med en 8-åring i en ikke alt for kraftig kollisjon: Ingen brukne lemmer, men indre blødninger og skader på tarmene på grunn av bilselen som lå over magen.

Og så håper jeg at påbudet får produsentene til å komme opp med gode, sikre og billige seteløsninger for de barna som har vokst ut av vanlige bilseter, men som fremdeles trenger sikring.

Petrine Eiffel

Det som ikke henger på greip i dette tilfellet, er at foreldre blir pålagt å sikre barn opp til 150 cm i stol. MEN hvis barnet veier over 36 kilo så finnes det per i dag ikke godkjent sikkerhetsutstyr til disse. Man kan ikke innføre et lovverk hvor det "pålagte" sikkerhetsutstyret ikke finnes! Dette er såpass dårlig gjennomtenkt at jeg blir imot hele forslaget av prinsipp!

Hadde utstyret vært tilgjengelig, skulle jeg ikke ha sagt noe negativt om forslaget, ikke misforstå meg. Selvfølgelig skal barna sikres på best mulig måte, og min 8-åring sitter i sete:-)

Det som ikke henger på greip i dette tilfellet, er at foreldre blir pålagt å sikre barn opp til 150 cm i stol. MEN hvis barnet veier over 36 kilo så finnes det per i dag ikke godkjent sikkerhetsutstyr til disse. Man kan ikke innføre et lovverk hvor det "pålagte" sikkerhetsutstyret ikke finnes! Dette er såpass dårlig gjennomtenkt at jeg blir imot hele forslaget av prinsipp!

Hadde utstyret vært tilgjengelig, skulle jeg ikke ha sagt noe negativt om forslaget, ikke misforstå meg. Selvfølgelig skal barna sikres på best mulig måte, og min 8-åring sitter i sete:-)

Nei, det står ikke noe om stol. Det står bare "eget utstyr".

Pute er ihvertfall bra nok.

Annonse

Gjest neofix

Ordrett:

"godkjent sikringsutstyr som er tilpasset barnet"

Altså fortsatt ingenting om at det MÅ være et barnesete.

Så vidt jeg skjønte så skal de ha eget utstyr, altså minimum pute, hvis de er under 135 cm. Men fra 135 til 150 cm kan det holde med sikkerhetsbeltet i bilen, uten noe mer.

Her er artikkelen fra VG, med samferdselsministerens uttalelse:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=303878

"Samferdselsministeren presiserer: Større barn slipper unna med bilpute fra 9. mai. Og grensen for ekstra sikkerhetsutstyr går ved 135 centimeters høyde."

Petrine Eiffel

Ordrett:

"godkjent sikringsutstyr som er tilpasset barnet"

Altså fortsatt ingenting om at det MÅ være et barnesete.

Beklager, jeg har gjort den store feilen og bare ta utgangspunkt i den første saken VG kjørte om denne saken. Da ble dette lagt fram på måten som jeg har beskrevet overfor. Nå har jeg søkt mer om dette på nettet, samt lest de innleggene med linker som har blitt lagt ut her, og trekker meg ydmykt tilbake med mine bastande kommentarer:-) At jeg ikke kan lære meg å ikke stole blindt på sakene media fører *rødmer*

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=303878

Gjest togli

Jeg synes det er et godt forslag, og jeg er i grunnen glad for at jeg nå har en lov å slå i bordet med om datteren min skulle begynne å protesetere mot å sitte i sete. Vi har kjøpt et som er opp til 36 kg, og har planer om å bruke det til hun ikke passer i det lengre.

Jeg har sett hva en bilsele kan gjøre med en 8-åring i en ikke alt for kraftig kollisjon: Ingen brukne lemmer, men indre blødninger og skader på tarmene på grunn av bilselen som lå over magen.

Og så håper jeg at påbudet får produsentene til å komme opp med gode, sikre og billige seteløsninger for de barna som har vokst ut av vanlige bilseter, men som fremdeles trenger sikring.

Snart-niåringen min har lenge mast om å få slippe bilstol og jeg har holdt igjen. Nå har jeg endelig noe å slå i bordet med, så jeg er bare happy :-)

Annonse

Gjest efoll

tja...vi bruker puter uten rygg til 5 og 7 åringen i den ene bilen (den nyeste, som har nakkestøtter). I den gamle bilen som ikke har nakkestøtter sitter begge på seter med rygg. Dette fungerer helt greit. Det er mulig vi tar de setene med rygg inn i den nyeste bilen når vi skal på ferie, mest for komforten sin del. Hvis de skulle sovne, er det bedre i en stol med rygg. Men om det er sikrere, er jeg usikker på.

Jeg har tenkt på en annen ting: Gamle biler fra 80-tallet er nesten værre å kjøre med enn en ny bil uten pute til 5 åringen. Når jeg kjører vår gamle bil fra -88, føler jeg at jeg leker litt med livet. Tar den aldri på langtur. Jeg skjønner jo at man ikke kan forby foreldre å kjøre med gamle biler, men jeg vil tro at sjansen for alvorlig skade ved kollisjon med en slik bil er mye større enn ved bruk av en nyere biltype....Men jeg hører aldri at dette er et tema under debatten om bilsikring...Litt rart, ikke sant?

Gjest neofix

tja...vi bruker puter uten rygg til 5 og 7 åringen i den ene bilen (den nyeste, som har nakkestøtter). I den gamle bilen som ikke har nakkestøtter sitter begge på seter med rygg. Dette fungerer helt greit. Det er mulig vi tar de setene med rygg inn i den nyeste bilen når vi skal på ferie, mest for komforten sin del. Hvis de skulle sovne, er det bedre i en stol med rygg. Men om det er sikrere, er jeg usikker på.

Jeg har tenkt på en annen ting: Gamle biler fra 80-tallet er nesten værre å kjøre med enn en ny bil uten pute til 5 åringen. Når jeg kjører vår gamle bil fra -88, føler jeg at jeg leker litt med livet. Tar den aldri på langtur. Jeg skjønner jo at man ikke kan forby foreldre å kjøre med gamle biler, men jeg vil tro at sjansen for alvorlig skade ved kollisjon med en slik bil er mye større enn ved bruk av en nyere biltype....Men jeg hører aldri at dette er et tema under debatten om bilsikring...Litt rart, ikke sant?

Ikke egentlig så veldig rart, syns jeg, at nye kontra gamle biler ikke er et ledd i debatten.

For det første er det jo sånn at folk har de bilene de har, og må ha lov til å bruke dem. For det andre vil alle barn være bedre sikret med bilstol enn uten - uansett hvilken bil de sitter i.

Hva mener du forresten med at du opplever det som så utrygt å kjøre gammel bil? Vår ene bil er riktignok noen år nyere enn deres, det er en 1992-modell, men jeg kan ikke si at jeg føler meg utrygg når jeg kjører den. Ja, de mangler airbag og sånt, men det er jo uansett bare foran i de fleste biler.

Ikke egentlig så veldig rart, syns jeg, at nye kontra gamle biler ikke er et ledd i debatten.

For det første er det jo sånn at folk har de bilene de har, og må ha lov til å bruke dem. For det andre vil alle barn være bedre sikret med bilstol enn uten - uansett hvilken bil de sitter i.

Hva mener du forresten med at du opplever det som så utrygt å kjøre gammel bil? Vår ene bil er riktignok noen år nyere enn deres, det er en 1992-modell, men jeg kan ikke si at jeg føler meg utrygg når jeg kjører den. Ja, de mangler airbag og sånt, men det er jo uansett bare foran i de fleste biler.

Airbag beskytter jo heller ikke ungene, snarere tvert imot. Jeg føler meg heller ikke usikker i eldre bil. Folk kjører generelt fortere i nyere biler (statistisk), så summa sumarum er vel ikke forskjellen så stor. Men, når "alle andre" kjører store biler, er man vel usikker i små...

Gjest prust

Synes det er helt OK, jeg. Våre på 7 og snart 5 har sittet på pute med rygg hele tiden, fra de vokste ut av bilsetet. Vet at flere av eldstemanns kamerater sitter uten pute/ pute m/rygg, men nå kan jeg i hvert fall si at det ikke er lov å sitte uten!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...