Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest efoll

Det er veldig lite ungene mine liker å ha på brødskivene, så jeg leter etter pålegg å variere med. De er veldig glad i søtt, men får ikke ha feks sjokoladepålegg på maten.

Nå lurer jeg på dette med peanøttsmør. er kanskje det noe jeg kan introdusere for dem? De har aldri smakt det. Ingen av dem har nøtteallergi (de er 5 og 7 år).

Den eldste har smakt peanøtter, og liker det. Men hun får det ytterst sjelden.

Er egentlig peanøttsmør sunt? Sånn rent bortsett fra at det inneholder MYE kalorier? Nøttefett er jo sunt fett, og ingen av barna mine behøver å passe vekten ;) Men hva inneholder det forøvrig? Er det mye sukker i det? Det kan jeg kanskje lese på pakken, da, men kanskje noen av dere vet det fra før?

Eller har dere tips til annet sunt pålegg som kanskje mine søtmumser liker?

Takker for svar...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/229019-pean%C3%B8ttsm%C3%B8r-suntusunt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan (dessverre) ingenting om peanøttsmør.

Forslag til pålegg:

* banan (godt modne) - det smaker både søtt og godt - i skiver eller moset

* hjemmelaget syltetøy (da styrer du sukkermengden selv) - vi lager jordbærsyltetøy og bringebærsyltetøy hvert år (frysetøy i små pakninger). I tillegg plukker vi noen liter blåbær, som vi fryser hele - og tar opp og lager rørt syltetøy av i løpet av vinteren.

* hvitost med skivet frukt på (her bruker vi kiwi, eple, pære, appelsin eller plomme)

* Når jordbærsesongen kommer: skivede jordbær på brødskiva (evt. med bittelitt sukker strødd over). Nam-nam!

Ellers prøver vi å få ungene til å spise litt av hvert - og tillater også søtepålegg.... men i begrensede mengder.

fra

Gjest efoll

Jeg kan (dessverre) ingenting om peanøttsmør.

Forslag til pålegg:

* banan (godt modne) - det smaker både søtt og godt - i skiver eller moset

* hjemmelaget syltetøy (da styrer du sukkermengden selv) - vi lager jordbærsyltetøy og bringebærsyltetøy hvert år (frysetøy i små pakninger). I tillegg plukker vi noen liter blåbær, som vi fryser hele - og tar opp og lager rørt syltetøy av i løpet av vinteren.

* hvitost med skivet frukt på (her bruker vi kiwi, eple, pære, appelsin eller plomme)

* Når jordbærsesongen kommer: skivede jordbær på brødskiva (evt. med bittelitt sukker strødd over). Nam-nam!

Ellers prøver vi å få ungene til å spise litt av hvert - og tillater også søtepålegg.... men i begrensede mengder.

fra

Takk! En annen ting: er prim egentlig like ille som sjokoladepålegg? *Hjelp*

5 åringen elsker prim, og liker i grunn nesten ikke noe annet....kaviar aksepteres, da, og til nød brunost....Han elsker bananer, men har aldri prøvd det på maten. Kan kanskje forsøke det på matpakka i morgen, og se om han spiser det...

Gjest efoll

Peanøttsmør er ganske sunt, i hvertfall om man sammenligner med f.eks. sjokoladepålegg og prim. Det inneholder det "riktige" fettet og dessuten ikke sukker.

Men tviler på at det er særlig med vitaminer i det, da.

De sier jo at nøtter er sunt....Det jeg egentlig lurer på er om det som er "tilsatt" i peanøttsmøret, er greit. Inneholder det f.eks mye salt...? Tror jeg må lese litt på en boks i butikken.

Å si at det er sunt er sikkert å overdrive, men det er nok langt bedre enn sjokoladepålegg.

Jeg vil nok påstå at det finnes langt sunnere og næringsfulle pålegg å ha på skiven, selv om en sikkert ikke lider noen nød om en spiser peanøttsmør sånn av og til.

Annonse

Gjest Elextra

De sier jo at nøtter er sunt....Det jeg egentlig lurer på er om det som er "tilsatt" i peanøttsmøret, er greit. Inneholder det f.eks mye salt...? Tror jeg må lese litt på en boks i butikken.

Her kan du lese litt om det (scroll ned til du finner):

http://www.mozon.no/vekt_og_kosthold/sp_rsm_l_og_svar/hjelp_barna_vil_ikke_ha_gr_nnsaker

Men jeg tror nok nøtter som nøtter er langt sunnere enn nøtteprodukter med tilsatt sukker og ekstra fett. Det samme kan sies om rent kjøtt og ren fisk og kjøtt- og fiskeprodukter. Kjøttdeig kan ikke akkurat sies å være sunn.

Jeg gir heller ungene mine peanøttsmør enn sjokopålegg og prim.

På plussiden kan nevnes at peanøttsmør er proteinrikt, og inneholder like mye protein pr. 100 gram som f.eks. hamburgerrygg. Det har et høyt innhold av peanøtter (Mills sin har 74% nøtter) og fettet som er i peanøttene er av den gode typen. Det inneholder også lite sukker, som er en fordel.

Men, det som trekker ned er at det er en god del vegetabilsk fett i peanøttsmør, og det fettet er transfett. (Mills skriver herdet fett på varedeklarasjonen, og det er det samme som transfett) Det står også vegetabilsk olje, og jeg vedder på at den ikke er kaldpresset. Varmpresset olje har mistet mye av egenskapene, og er ikke å foretrekke. Peanøttene er sikkert også ristet, og dermed er fettet i nøttene forringet.

Hvis du vil ha et pålegg som både smaker godt og som er sunt, lager du enkelt peanøttsmør selv. Kjør uristede peanøtter i kjøkkenmaskin og tilsett mykt smør, litt sukker og litt salt etter smak. Masse proteiner, masse sunt fett og masse god smak! :)

Rundt 80 prosent av fettsyrene i peanøttsmør er av umettet fett, bare rundt 20 prosent er mettet.

Så peanøttsmør er et bra pålegg, men det blir nok litt for ensidig i lengden.

Vil derfor anbefale deg å gi vitamintilskudd, bruke grovt brød og pass på å variere middagsmaten, slik at de får i seg andre næringsstoffer fra brød, middagsmat, frukt og grønnsaker.

Mrs. Wallace

Peanøttsmør inneholder mye kalorier, men det inneholder også masse proteiner og sunt fett.

Dermed bør det være et fint påleggsalternativ, med mindre man trenger å redusere kaloriinntaket som sådan. Men med normalvektige, normalt aktive unger er ikke det noen problemstilling.

Gjest neofix

5 åringen elsker prim, og liker i grunn nesten ikke noe annet....kaviar aksepteres, da, og til nød brunost....Han elsker bananer, men har aldri prøvd det på maten. Kan kanskje forsøke det på matpakka i morgen, og se om han spiser det...

Banan på skiva er kjempegodt, men kanskje ikke så enkelt i matpakka. Bananen blir fort brun og klissete, og ikke så veldig delikat. Men lurer du det mellom to brødskiver så han ikke ser at bananen er blitt brun, så kanskje han spiser det likevel. :-) Mine nekter å spise brun banan...

Annonse

Legg evt. med en halv banan og en liten plastkniv - og la han skive den opp selv .... så slipper dere at bananen blir brun.

- Og så får han vise at han er stor gutt og klarer dette selv ;o)

fra

Er selvfølgelig ikke sunt :) Heller ikke Nugatti eller Hapå, men går jo an å gi de det av og til likevel :)

Hvorfor "selvfølgelig ikke"?

Det ligger en link lenger ned i tråden til et svar fra en lege, som sier at det er sunt. Men jeg hører gjerne på motforestillinger.

Gjest Vektklubbmedlem

Så nedenfor at peanøttsmør ble betraktet som "selvfølgelig ikke" sunt??

Vektklubb på VG, som virkelig fokuserer på sunt og variert kosthold har peanøttsmør med i sine menyer! Så da er det helt ok, tenker jeg.

Ja, det er mye fett i peanøttsmør, men det er det riktige fettet som vi trenger noe av. Jeg hadde ikke nølt med å introdusere det!

Selv min hyperkresne Snuppe som vanligvis spiser kun prim eller brunost på brødskiva spiser faktisk bananskiver på skiva også! :o) Og det er jo godt! Hadde det selv til frokost i dag jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...