Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er det ikke masse sukker i ? -

Det er druesukker i peanøttsmør, men likevel er det bare en tredjedel av sukkeret som er i prim, og en fjerdedel av sukkeret i Sjokade. Peanøttsmør har 15 gram karbohydrater, prim har 45, sjokade har 60 og nugatti har 64 gram karbohydrater.

Fortsetter under...

Her er svaret et bekymret peanøttsmørmor fikk på en annen nettside.

Det er viktig at kvaliteten på det fettet vi og våre barn spiser, er god. Peanøttsmør er laget av jordnøtter, eller på amerikansk - peanøtter. I tillegg får jeg hos en av produsentene, Mills, får jeg opplyst at det også er tilsatt litt ren jordnøttolje og små mengder herdet palmefett for å få fin smørekonsistens. Jordnøtter og jordnøttolje har en bra fettsyresammensetning og rundt 80 prosent av fettsyrene i peanøttsmør er derfor av den gunstige umettede typen, bare rundt 20 prosent er mettet. De mengdene herdet palmefett som brukes, er så små (mellom en og to prosent) at innholdet av de lite heldige transfettsyrene blir ubetydelig, under en halv prosent. Vi kan derfor konkludere med at jordnøttsmør er bra pålegg. Vær du glad at sønnen din ikke spiser store mengder sjokoladepålegg, her er over halvparten av fettsyrene av den ugunstige, mettede typen. Barn er i perioder ofte ensidige i sitt kosthold. Jeg vil anbefale at du i slike ensidige perioder gir vitamintilskudd, kjøper inn bare grovt brød og passer på å variere middagsmaten, slik at sønnen din får i seg andre næringsstoffer fra brød, middagsmat, litt frukt og kanskje en rå gulrot før middag? Hilsen Hanna.

http://www.mozon.no/vekt_og_kosthold/sp_rsm_l_og_svar/hjelp_barna_vil_ikke_ha_gr_nnsaker

Annonse

Gjest fridalida

Er selvfølgelig ikke sunt :) Heller ikke Nugatti eller Hapå, men går jo an å gi de det av og til likevel :)

Nøtter er sunt, og peanøttsmør er ikke tilsatt særlig mye sukker. Så¨derfor er det sannsynligvis temmelig sunt. Men det er kaloririkt, og kan ikke spises i store mengder av folk som trenger å gå ned noen kilo. Det gjelder neppe efolls barn.

Mrs. Wallace

Hva var så galt med at jeg sa min mening da?! Jeg synes det er usunt, men smaken er vel som baken?! :)

Det handler ikke om å _synes_ at noe er sunt eller usunt. Du kan like eller ikke like det, men næringsinneholdet i mat reguleres ikke av hva vi synes.

Se for øvrig Soflines svar.

Syns at sukker er sunt? Hvor fikk du det ifra? :)

Hvis du har bestemt deg for at peamøttsør er usunt, så kan du vel like godt bestemme deg for at sukker er sunt? Som Mrs. Wallace så fint sa det:

"Det handler ikke om å _synes_ at noe er sunt eller usunt. Du kan like eller ikke like det, men næringsinneholdet i mat reguleres ikke av hva vi synes."

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...