Gå til innhold

Retningslinjer for trampoline

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Gemini

4

• Lisabeth

3

• Maggi

3

• keinstein

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Hehe ja da får de bare komme håper noen knipser bilde.

nei jeg vet sånn delvis om reglene for dette og vi har som oftest trekk over bassenget.

Hva om et barn går bort til bassenget og tar av trekket selv og deretter jumper uti og drukner? er jeg da ansvarlig?

Ja. Trekket skal ikke kunne fjernes for hånd, og det ska tåle at en person faller oppå det uten at det ryker. Men retten avgjør. Bare sørg for å ha forsikring som dekker, og at det er luftet med selskapet så du har gjort alt riktig. Har f eks 12-13 årige gutter med brekkjern begått innbrudd og skadet seg, kan du neppe klandres.

Annonse

Gjest Tatjana

Vi hadde dette problemet en sommer. Det at barn kom i vår hage for å hoppe på trampolina. Selv barn jeg aldri hadde sett før. Jeg brukte to tiltak: Det ene var å være "kjeftesmelle". Jeg sto en dag eller to ved trampolina og jaget alle unger som ikke hadde noe der å gjøre, dvs slik jeg definerte det.

Dette var barn som jeg ikke kjente, og som ikke var venner av mine barn. Men også noen av de som var aller verst i mobbingen av mitt eldste barn. Og store ungdommer som jeg ikke hadde sett før.

Det andre var at jeg skrev et sett med regler for bruk av trampolina. Disse skrev jeg på datamaskina og skrev ut i mange eksemplarer. Reglene ble så delt ut til foreldrene til våre barns venner.

Det første punktet var at venner av mine barn fikk lov å hoppe, så lenge de fikk lov fra sine egne foreldre, og når de var på besøk hos oss.

Videre satte jeg strenge grenser for antall barn på trampolina samtidig, og for hvilke stunts de fikk lov til å gjøre. Jeg satte forbud mot salto for eksempel.

En periode krevde det litt overvåking for å hindre uvedkommende i å komme, men til slutt ga de nok opp. Jeg har til og med ringt hjem til enkelte barns foreldre når de nektet å gå. Det gjorde visst inntrykk.

Det var ikke særlig koselig å føle seg som gatas verste hurpe, men på den annen side orket jeg ikke at min hage skulle bli en offentlig lekeplass der mine egne barn ble skviset ut heller.

Så mitt råd er derfor: Lag deg dine egne regler, og stå på krava. Selv overfor de foreldrene som ikke vil høre. Ikke begynn å begrunne det eller noe, bare si at, nei, slik er det hos oss. Ferdig med det.

Lykke til.

Gjest sandex

Vi hadde dette problemet en sommer. Det at barn kom i vår hage for å hoppe på trampolina. Selv barn jeg aldri hadde sett før. Jeg brukte to tiltak: Det ene var å være "kjeftesmelle". Jeg sto en dag eller to ved trampolina og jaget alle unger som ikke hadde noe der å gjøre, dvs slik jeg definerte det.

Dette var barn som jeg ikke kjente, og som ikke var venner av mine barn. Men også noen av de som var aller verst i mobbingen av mitt eldste barn. Og store ungdommer som jeg ikke hadde sett før.

Det andre var at jeg skrev et sett med regler for bruk av trampolina. Disse skrev jeg på datamaskina og skrev ut i mange eksemplarer. Reglene ble så delt ut til foreldrene til våre barns venner.

Det første punktet var at venner av mine barn fikk lov å hoppe, så lenge de fikk lov fra sine egne foreldre, og når de var på besøk hos oss.

Videre satte jeg strenge grenser for antall barn på trampolina samtidig, og for hvilke stunts de fikk lov til å gjøre. Jeg satte forbud mot salto for eksempel.

En periode krevde det litt overvåking for å hindre uvedkommende i å komme, men til slutt ga de nok opp. Jeg har til og med ringt hjem til enkelte barns foreldre når de nektet å gå. Det gjorde visst inntrykk.

Det var ikke særlig koselig å føle seg som gatas verste hurpe, men på den annen side orket jeg ikke at min hage skulle bli en offentlig lekeplass der mine egne barn ble skviset ut heller.

Så mitt råd er derfor: Lag deg dine egne regler, og stå på krava. Selv overfor de foreldrene som ikke vil høre. Ikke begynn å begrunne det eller noe, bare si at, nei, slik er det hos oss. Ferdig med det.

Lykke til.

Men man kan ikke lage sine egne regler... når retningslinjene for bruken er fastsatt (selv om jeg ikke kan finne de)

Vi er nemlig juridisk ansvarlig på en måte... og da ville jeg hatt disse reglene for å kunne fastsette mine egne regler :)

Men man kan ikke lage sine egne regler... når retningslinjene for bruken er fastsatt (selv om jeg ikke kan finne de)

Vi er nemlig juridisk ansvarlig på en måte... og da ville jeg hatt disse reglene for å kunne fastsette mine egne regler :)

http://www.gymogturn.no/t2.asp?p=38167&x=1&a=76374

Annonse

Gjest Tatjana

Jeg søkte vedig etter dette for noen år siden, men fant ikke noe konkret om trampoline ifht jussen. Trampolina er som et hvilket som helst annet lekeapparat i hagen din, juridisk. Tror jeg.

Det var veldig mange her på DOL som hevdet den gangen at det gjaldt spesielle regler for trampoliner, men jeg har aldri klart å finne noen. Derfor mener jeg at du har ditt på det tørre, så lenge trampolina er korrekt satt opp og vedlikeholdt.

Gjest Jumpking

hehe :) er ikke så god på engelsk, og jeg mener jeg en gang for 2 år siden fant retningslinjene for bruk av trampoline.. Men å finne den igjen - DET er et problem :)

Hei

Her i huset er trampolinen sidestilt med sykkel. Lås alltid sykkelen din, og lån den ikke bort.(byttelåne litt med gode venner er lov, men ikke til hvem som helst unge i gaten) Og lås alltid trampolinen. Dvs at vi har kjøpt en ganske tynn kjetting som skal legges i kryss over trampolinen og låses med hengelås. Ungene har nøkkel til hengelåsen. Sykkler og trampoliner som finnes ulåst blir konfiskert i 1 uke. Jeg har egen hengelås som ungene ikke har nøkkel til :-)

På denne måten kan trampolinen kun brukes når mine unger leker der, og de er skjelden alene hjemme så de kan be meg om hjelp om noe skulle skje. I tillegg finnes det regler for hvor mange osv.

Vet du hva? Dette driter jeg i.

I min hage er det ingen som skal gå uten at vi gir lov,ellers er det deres og foreldrenes problem hvis det skjer noe.

Sannsynligvis gjelder ikke forsikringene dersom du ikke oppfyller kravene etter loven. Det kan bli langt mer ditt problem enn du tenker deg.

Om det verste skulle skje, et lite barn drukner i din hage: kunne du leve med vissheten om at det kunne vært forhindret om du fulgte loven? Jeg kunne ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...