Gå til innhold

Når bytter man ut trehjulsykkel med tohjul + støttehjul?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Aisha1365380364

Vi kjøpte med vilje stor trehjulsykkel. Datteren vår blir fire til høsten, og bruker den enda. Vi vurderer å i tillegg kjøpe en tohjuling, men da uten støttehjul. Det er mye bedre med en stang bakpå som vi foreldre kan holde i.

'

Jeg har sett altfor mange barn sykle på snei med støttehjul.

I venneflokken min da jeg var liten var det for øvrig en del som syklet da de var tre, og alle da vi var fire :)

Vår jente er 3 år. Hun begynte å trene på tohjulsykkel med støttehjul for ca 14 dager siden. Det har gått veldig fint.

Datteren vår må være en ur-sinke: Hun fyller snart 6, og det er ikke snakk om at hun sykler på 2 hjul alene på en stund ennå....Først nå har hun på 3 skjønt poenget med en trehjuling...

Annonse

Datteren vår må være en ur-sinke: Hun fyller snart 6, og det er ikke snakk om at hun sykler på 2 hjul alene på en stund ennå....Først nå har hun på 3 skjønt poenget med en trehjuling...

He he, det er hun nok ikke. Det er de som har barn som er tidlig ute som svarer her! ;o)

Jeg har tre barn. Den ene ønsket å ta av støttehjulene ved fylte fem, den andre før fylte fire og den tredje på tre år har enda ikke fått tohjul med støttehjul. Store variasjoner.

Det er mange her som ikke har tatt av støttehjulene når barnet er fem!

Gjest togli

Næsj, snart kan hun det nok :-)

Eldstemann lærte først å sykle på tohjulssykkel den sommeren hun fylte seks år. Jeg trodde faktisk det var nytteløst å i det hele tatt prøve...

Vi tok av støttehjulene og sa at de ikke kom til å bli satt på igjen. I tillegg skrudde vi setet så langt ned som mulig, slik at hun skulle ha godt fotfeste når hun mista balansen. Etter to minutter med prøving, klaga hun fælt ;-)

Siden støttehjulene ikke var mulig å få på igjen (hvit løgn...) var det ingen vei tilbake. Etter en halvtimes tid med prøving og feiling satt den!

Mellomsten lærte å sykle uten støttehjul ifjor (akkurat fylt fem år). Hun _ville_ klare det og sykla som en tulling, rundt og rundt på marka vår. Innsatsviljen lyste av henne, og etter en times tid med slit, klarte hun det endelig :-)

Gjest neofix

Tror det mest vanlige er sånn mellom 3 og 4 års alder.

Vår eldste fikk trehjulssykkel da han var 2 år, og tohjulssykkel med støttehjul da han var nesten 4. Mens lillesøster, som er en utålmodig sjel, og som hevder hun er vesentlig eldre enn hun er, fikk trehjulssykkel da hun var 1 år 8 mnd, og tohjulssykkel med støttehjul da hun var 2 år 8 mnd. Da hadde storebror akkurat fått sin, og hun gråt sine modige tårer hver gang de var ute fordi hun ikke hadde stor sykkel.

Gjest neofix

Snakker du om tohjulssykkel med eller uten støttehjul da? For hvis hun som 6-åring virkelig ennå ikke greier å sykle på tohjulssykkel med støttehjul og knapt har skjønt poenget med trehjulssykkel, ja da tror jeg nok hun er ganske seint ute! Men gjelder det å sykle UTEN støttehjul, så er hun nok helt midt på treet.

Tror ikke jeg har sett en eneste unge eldre enn 4 år som bare har trehjulssykkel.

Flisen er 7 i sommer og hun sykler ikke uten støttehjul enda, hun er litt pysete og i tillegg fikk hun ikke sykkel før hun var 5. Målet er selvsagt å få av støttehjulene i løpet av sommeren. Lillesøster ble 5 for ett par dager siden og hun fikk 2 hjuling nå. Hun er såpass tøff og har mye bedre kroppskontroll enn storesøster, så støttehjulene går nok av hos henne også i sommer.

Jeg skjønner ikke hvorfor dette med å sykle alene er så viktig heller, de fleste av mine venner lærte ikke sykle før vi var rundt 8-9 tror jeg.

Gjest morentilfire

Jeg vil bare advare mot å starte for tidlig med støttehjul. Barnet venner seg da til å lene seg til den ene og så til den andre siden.

Det å sykle UTEN støttehjul blir da noe helt nytt og vanskelig.

Når jeg ser fedre løpe etter 3- åringer med en metallstang bak sykkelen tenker jeg på alle de 9 åringer som setter seg på en sykkel for 1. gang - og bare kan det.

Det blir jo hipp som happ. Kanskje 9-åringen har brukt kreftene sine til noe annet en sykling?

Jeg tror ikke ungene våre har godt av at vi foreldre sliter for at barna skal ha ferdigheter tidlig nok.

Dersom barn i barnehagen blir ertet for ikke å fikse en ferdighet (alpint, svømming, sykling, karuseller, klatring,etc) tyder det for meg på overambisiøse foreldre i omegnen.

Annonse

Sofies mamma

Jeg vil bare advare mot å starte for tidlig med støttehjul. Barnet venner seg da til å lene seg til den ene og så til den andre siden.

Det å sykle UTEN støttehjul blir da noe helt nytt og vanskelig.

Når jeg ser fedre løpe etter 3- åringer med en metallstang bak sykkelen tenker jeg på alle de 9 åringer som setter seg på en sykkel for 1. gang - og bare kan det.

Det blir jo hipp som happ. Kanskje 9-åringen har brukt kreftene sine til noe annet en sykling?

Jeg tror ikke ungene våre har godt av at vi foreldre sliter for at barna skal ha ferdigheter tidlig nok.

Dersom barn i barnehagen blir ertet for ikke å fikse en ferdighet (alpint, svømming, sykling, karuseller, klatring,etc) tyder det for meg på overambisiøse foreldre i omegnen.

Nå tenkte jeg ikke akkurat på å kjøpe sykkel fordi jeg sliter for at barna mine skal ha ferdigheter tidlig nok.

Jeg tenkte i grunnen mest på om det er gøy og ok for barnet, jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...