Gå til innhold

FYI; om tøybleier i bhg

Anbefalte innlegg

Gjest Persille

Av egeninteresse kontaktet jeg bydelshelsetjenesten for å spørre hvordan de stilte seg til denne "problematikken".

Jeg stilte kun spørsmål til hvordan de forholdt seg til det, uten å fremlegge verken for- eller motargumenter.

Diskusjonen hadde visstnok vært tatt helt til bydelshelsedirektøren i dag (har ingen aning om det er høyt i hierarkiet, men det høres jo sånn ut...) - og resultatet var som følger (fritt gjengitt):

Bydelshelsetjenesten går sterkt imot bruk av tøybleier i barnehager. Selv om enkelte vil hevde at det er bedre for barna, vil det likevel utgjøre en stor fare for bakteriespredning. Det er nær sagt umulig å oppbevare brukte bleier så de ikke er tilgjengelige for andre barn, ikke skaper lukt, og ikke forveksles med andre barns bleier.

I tillegg fordrer det et administrasjonsproblem - da man må organisere egne rutiner på bleieskift av denne type bleier, ha et toalett i umiddelbar nærhet, vask for å vaske barna - alt innen rekkevidde med én arm uten å slippe barnet.

Barnehagers økonomi tatt i betraktning ser vi det ikke som fordelaktig at det brukes ekstra ressurser på områder som dette.

Videre har vi forståelse for enkeltes foreldres ønske om å benytte slike bleier av hensyn til barnas hud og miljøet, men engangsbleiene som selges i dag er likevel av så god kvalitet, at vi ikke ser at det har en negativ helseeffekt å benytte slike.

Med miljøhensynet veid opp mot smittefaren velger vi å anbefale at tøybleier ikke benyttes i barnehager.

---

Så da vet vi det... Men det er ikke gjengitt i noen lovforskrift, så det er fortsatt opp til hver enkelt barnehage.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/229066-fyi-om-t%C3%B8ybleier-i-bhg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest surreal

"I tillegg fordrer det et administrasjonsproblem - da man må organisere egne rutiner på bleieskift av denne type bleier, ha et toalett i umiddelbar nærhet, vask for å vaske barna - alt innen rekkevidde med én arm uten å slippe barnet."

Bet meg litt i merke med dette - er ikke dette krav fra før da? I min bhg. skifter vi iallefall bleier på badet, med stellebord/vask/toalett i umiddelbar nærhet... :)

Gjest Persille

"I tillegg fordrer det et administrasjonsproblem - da man må organisere egne rutiner på bleieskift av denne type bleier, ha et toalett i umiddelbar nærhet, vask for å vaske barna - alt innen rekkevidde med én arm uten å slippe barnet."

Bet meg litt i merke med dette - er ikke dette krav fra før da? I min bhg. skifter vi iallefall bleier på badet, med stellebord/vask/toalett i umiddelbar nærhet... :)

Nei - det er ikke det.

Enkelte bad er jo større enn andre, og da klarer man ikke ha alt det innen en armlengdes rekkevidde.

Det skal være i nærheten, ja - men her snakker vi om at man må tømme en bleie i do, SAMTIDIG som man holder fast et barn på stellebordet - og det går kanskje ikke.

Gjest surreal

Nei - det er ikke det.

Enkelte bad er jo større enn andre, og da klarer man ikke ha alt det innen en armlengdes rekkevidde.

Det skal være i nærheten, ja - men her snakker vi om at man må tømme en bleie i do, SAMTIDIG som man holder fast et barn på stellebordet - og det går kanskje ikke.

Ok! Trodde det var strenge regler for alt som het hygiene i bhg. jeg. Husker ikke hva hygienereglene våre sier, skal jeg jaggu sjekke i morgen, for nysgjerrighetens del. :)

For øvrig syns jeg det er _helt_ ok at de ikke anbefaler tøybleier i barnehagen.. ;)

Annonse

Gjest Persille

Ok! Trodde det var strenge regler for alt som het hygiene i bhg. jeg. Husker ikke hva hygienereglene våre sier, skal jeg jaggu sjekke i morgen, for nysgjerrighetens del. :)

For øvrig syns jeg det er _helt_ ok at de ikke anbefaler tøybleier i barnehagen.. ;)

http://www.helsetilsynet.no/upload/Publikasjoner/veiledningsserien/veileder_forskrift_miljoerrettet_helsevern_skoler_barnehager_ik-2619.pdf

Et barn på stellebord kan vaskes med våtservietter, man trenger ikke vask. Håndvask foretas uansett etter at barnet er tatt ned, og før neste barn.

Toalettet trenger ikke være innen fysisk rekkevidde - det er det jo ingen grunn til...

Gjest neofix

I vår barnehage ble vi innstendig bedt om å bruke bleier med tape i stedet for up&go. Det sto ikke i noen forskrift at up&go var "forbudt", men vi skjønte tegninga temmelig tidlig. De som hadde tatt med up&go fikk stadige påminnelser på plassen om å ta med andre bleier, og bleiepakka sto i garderoben.

Så jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være noe vanskeligere å si nei til tøybleier, egentlig. Det er mest praktisk med engangsbleier, ingen tvil om det!

Gjest Persille

I vår barnehage ble vi innstendig bedt om å bruke bleier med tape i stedet for up&go. Det sto ikke i noen forskrift at up&go var "forbudt", men vi skjønte tegninga temmelig tidlig. De som hadde tatt med up&go fikk stadige påminnelser på plassen om å ta med andre bleier, og bleiepakka sto i garderoben.

Så jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være noe vanskeligere å si nei til tøybleier, egentlig. Det er mest praktisk med engangsbleier, ingen tvil om det!

Det er ikke noe vanskeligere :)

Men forskjell up&go og stretch to fit er kun administrativ, det har ingen helsemessig forskjell.

Argumentet for tøybleier er at det er bedre for barna, og miljøet - dermed blir argumentasjonen litt annerledes.

Den administrative belastningen skjønner jo alle - men de som bruker tøybleier mener selv det ikke tar noe mer tid, dermed synes jeg det var litt interessant å høre hvordan helserådgiverne stilte seg til det.

Jeg hadde garantert ikke tenkt på det om vi ikke hadde diskutert det forrige dagen :)

I bhg jeg jobbet i tidligere hadde vi barn med tøybleier, det gikk helt fint uten noe trøbbel. Og mine barns dagmamma og bhg har heller ikke hatt noen problemer med å bruke tøybleier.

Jeg ser heller ikke denne faren for bakteriespredningen eller det å holde våte bleier uten for rekkevidde for barna som noe problem. Vanlige bleier kastes jo i en søppeldunk og klær som barna tisser ut puttes i en pose som henges på plassen til barnet. Jeg ser derfor ikke forskjellen på en pose med klær fulle av tiss og en bleie full av tiss.

Dette med å kaste bæsjen i do er ikke noe problem, man har som regel do på badet hvor man steller barna. Man vasker barnet og legger på ny bleie, setter barnet ned på gulvet tar opp bleien og kaster rispapir og bæsj i do. Jeg skjønner ikke at det kan være så vanskelig.

Om min barnehage hadde nektet tøybleier etter jeg hadde vist dem hvordan dette skulle gjøres er det selvsagt ikke noe i veien med at barna kunne gått i papirbleier i bhg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...