Gå til innhold

Når kan vi starte

Gjest ivrig til å sette igang igjen :-)

Anbefalte innlegg

Gjest ivrig til å sette igang igjen :-)

Hei.

Jeg hadde i dag en ubehagelig diskusjon med vår saksbehandler i barnevernet. Vi ønsker nå å starte på en ny adopsjon, og det er nå passert 1 år siden vi fikk tildeling.

Vi fikk ett tips om å kontakte barnevernet slik at de fikk gjøre klar den nye sosialrapporten, og at den da kunne sendes den dagen det var ett år siden vi kom hjem.

Men det vil ikke vår saksbehandler. Hun vil ikke skrive ett ord før det er gått 1 år siden vi kom hjem, og da er vi i juni...+sommerferie...og får ikke begynnne igjen før til høsten.

Hva er deres erfaringer, og er det noen som har gode tips jeg kan bringe videre neste gang jeg kontakter barnevernet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/229096-n%C3%A5r-kan-vi-starte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest venter tredjemann

Det er noen steder de "gjør klar" sosialrapporten og sender den inn til BUFAetat et år etter at man kom hjem, men retnigslinjene er at sosialrapporten skal startes ett år etter.

Når vi skulle starte andremann, ble vi anbefalt av BUFA å avtale plass i køen ettersom det var lang ventetid lokalt - og rapporten ble startet og avsluttet måneden etter ettårsdag for hjemkomst.

Lykke til!

Hei

Vi kom hjem 21. juli i fjor og har allerede gjennomført de første møtene med bv for barn nr. 2. Det var ikke noe problem i vår kommune å gjøre ferdig rapporten/ papirinnsamlingen og la det ligge klart til videresending 21. juli i år.

Er nok ulik praksis i de forskjellige kommunene.

Også i vår kommune var BV strenge på at de ikke startet opp med ny sosialrapport før man hadde vært hjemme i minumum 1 år.

Vi kom hjem med barn nr. 1 14.09.02 - og startet opp med første møte med BV 18.09.03. - Og BV mente at vi hadde all grunn til å være superfornøyd med dette da 1-årsgrensen er en minimumsgrense .......

Dette praktiserers vidt forskjellig fra kommunen til kommune ... dessverre :o(

fra

Endelig Colombiamamma

Hei!

Dette har jeg sakset fra AFs hjemmesider, som er hentet fra adopsjonsloven:

"ADOPSJON AV BARN NR. 2: Forhåndsgodkjenning til adopsjon av et nytt barn bør ikke gis før det sist ankomne adoptivbarn har vært i familien i et år. Som hovedregel bør det også være to års aldersforskjell mellom det nye adoptivbarnet og søkernes øvrige barn."

Vi har kontaktet barnevernet i vår kommune, og vil starte ny prosess i juni. Vi fikk vår datter i august i fjor, men bv her hadde ingen motforestillinger. Det er jo godkjenningen som skal kunne gis etter et år.

MVH

Annonse

Hei! Vi er i samme situasjon! Kom hjem i juli i fjor og skal ha møte med BV i morgen. Det har altså ikke gått et år.... Jeg tok en telefon til Bufetat og for de gikk det greit å motta søknad litt før et år har gått, men de kan ikke gi godkjennelse tidligere. Ser ut til å være ulik praksis rundt i landet dessverre..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...