Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en liten på 6 mnd. Hun får nå grøt kl 11, middagsglass kl 14 og grøt kl 18. Jeg prøver å amme (hun vil ikke ha) før måltidene og i mellom. Hun får da litt vann eller tillegg, men er ikke så interessert.

Jeg har nå tenkt å begynne med frokost, men hva gi da?

Synes det blir masse med 3 grøtporsjoner om dagen.

Hun har ikke tenner, så brød er umulig. Hun får av og til et sånt beger med fruktmos fra nestle, men føler ikke at det er et måltid og det er kanskje ike så sunt heller?

Hva gir dere til de forskjellige måltidene?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/229105-hva-servere-til-4-m%C3%A5ltider/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man behøver ikke tenner for å spise brød, men det er nok litt for vanskelig for en på 6 mnd.

Vi var ikke oppe i 4 måltider før hun var 8-9 mnd, og da var det kun brød og bittelitt middag.

Tror du det er nødvendig å innføre det fjerde måltidet allerede nå?

mariaflyfly

Man behøver ikke tenner for å spise brød, men det er nok litt for vanskelig for en på 6 mnd.

Vi var ikke oppe i 4 måltider før hun var 8-9 mnd, og da var det kun brød og bittelitt middag.

Jeg syntes også det var mye med 4 måltider til en på 6 mnd.

Jeg introduserte ikke fast føde før noen av mine var 6 mnd.

kaffepiken

Du kan gi brød selv om hun ikke har tenner. Et av barna mine fikk ikke tenner før han var 15 mnd - det sier seg selv at vi begynte med brød lenge før han fikk tenner.

Hva med å gi velling til et av måltidene f.eks?

Jeg syns egentlig som åsemor at det burde holde lenge med tre måltider når barnet er så lite som 6 mnd.

Har ei lita tulle på 6 1/2 mnd. Begynte forsiktig med grøt da hun var 4 mnd, da hun kun får MME. Nå får hun full porsjon grøt morgen og kveld. 1/2 porsjon til "lunsj" og middag + dessert på ettermiddag. Drikker vann og MME. Har tenkt å starte med brød rundt 7 mnd.

Annonse

Har ei lita tulle på 6 1/2 mnd. Begynte forsiktig med grøt da hun var 4 mnd, da hun kun får MME. Nå får hun full porsjon grøt morgen og kveld. 1/2 porsjon til "lunsj" og middag + dessert på ettermiddag. Drikker vann og MME. Har tenkt å starte med brød rundt 7 mnd.

Hva gir du til dessert og middag?

Du kan gi brød selv om hun ikke har tenner. Et av barna mine fikk ikke tenner før han var 15 mnd - det sier seg selv at vi begynte med brød lenge før han fikk tenner.

Hva med å gi velling til et av måltidene f.eks?

Jeg syns egentlig som åsemor at det burde holde lenge med tre måltider når barnet er så lite som 6 mnd.

hvordan lages velling+ Og hvordan gies det?

Hun er ikke så glad i tåteflaske.

Hva gir du til dessert og middag?

Lager middag selv som jeg fryser ned. Har nå 3 utvalg: lammefrikasse, kyllinggryte og kjøtt med brun saus. Dessert kjøper jeg på glass eller de små "yoghurtbegrene". Hun får 1/2 beger med dessert og ca 65 gr middag. Lager "stort" og fryser ned i porsjoner. Kjempegreit.

Hun får ikke i seg noe annet enn tynn grøt, nesten. For hun nekter pupp og nesten all annen væske jeg prøver. Hadde hun diet bra utenom ville jeg vært enig.

Hun har spist grøt siden hun var 4 mnd, så hun har spist mat i to mnd allerede.

Lager middag selv som jeg fryser ned. Har nå 3 utvalg: lammefrikasse, kyllinggryte og kjøtt med brun saus. Dessert kjøper jeg på glass eller de små "yoghurtbegrene". Hun får 1/2 beger med dessert og ca 65 gr middag. Lager "stort" og fryser ned i porsjoner. Kjempegreit.

Skulle gjerne hatt idiot oppskrift :-)

Hun får ikke i seg noe annet enn tynn grøt, nesten. For hun nekter pupp og nesten all annen væske jeg prøver. Hadde hun diet bra utenom ville jeg vært enig.

Hun har spist grøt siden hun var 4 mnd, så hun har spist mat i to mnd allerede.

Det er ikke noe i veien for å gi grøt 3 ganger daglig og middag/grønnsaksmos en gang om dagen. Vet om flere som faktisk er over 1 år som fortsatt spiser grøt 3 ganger daglig og middag 1 gang daglig.

Ville tatt opp det med lite pupp/vann med helsesøster.

Annonse

vel,min pjokk på 9 mnd har heller ikke tenner, men spiser brød som bare det han! kjeks og.. ikke noe problem! Han får melk sånn 7.30, så litt brød mens jeg spiser frokost kl 10, grøt + vann kl. 11.30, middag + vann kl. 15 ca, grøt + vann kl. 18.30, melk kl. 19 så er det natta.. han får fruktbegere innimellom og noen ganger banen eller kjeks. Er jeg ute og spiser får han noe å spise enten det er ordenlig mat eller noe å knaske på. Han får b.la brødskorper som han spiser selv. må bare passe på så det ikke blir for store biter.

Skulle gjerne hatt idiot oppskrift :-)

Til å begynne med moser du poteter/grønnsaker med morsmelk/erstatning eller vannet grønnsakene har kokt i. Etterhvert kan du lage saus av grønnsakskraften. Men husk uten salt. Hvis du sjekker de forskjellige "barnesidene" er det noen som har oppskrifter. Der fant jeg en del som jeg har printet ut og limt i en bok.

Gjest trultemor26

Frokost var også det siste jeg introduserte av måltider. Snuppa var dog da ca 8 mnd. Før det ga jeg fruktpure. Er det så usunt da? Ren most frukt?

Jeg begynte hvertfall med brød da snuppa var rundt 8 mnd tror jeg det var. Ikkenoen tenner, har forsåvidt ingen tenner ennå (9,5 mnd), men brød med bringebærsyltetøy går ned på høykant! Jeg brukte tid på å få henne til å spise brød. Bløtet terningene først i morsmelk. Senere rulla dem rundt i fruktpure. Men det gikk ganske dårlig. Så en dag måtte jeg gi henne loff av mangel på noe annet, og da spiste hun!! Og har spist brød (grovbrød, selv med store korn i) med bringebærsyltetøy på siden det.

Gjest AveM

Jeg ga ikke så mange måltider til min da hun var 6 mnd. Hun fikk grøt om formiddagen, i og med at jeg hadde så mye melk til henne om morgenen. Hun fikk litt middag og grøt til kvelds.

Da hun var 7 mnd begynte jeg å la henne smake brød i terninger. Hun fikk ingen tenner før hun var 8 mnd, men det gikk fint å spise brød likevel.

Nå er hun 9,5 mnd og spiser nesten en hel skive uten skorper til lunch. Hun forsyner seg selv fra eget tallerken, og det gjør at hun spiser mer brød en tidligere.

Du kan kanskje mose litt frukt til din baby. Det er veldig populært her.

Jeg ga ikke så mange måltider til min da hun var 6 mnd. Hun fikk grøt om formiddagen, i og med at jeg hadde så mye melk til henne om morgenen. Hun fikk litt middag og grøt til kvelds.

Da hun var 7 mnd begynte jeg å la henne smake brød i terninger. Hun fikk ingen tenner før hun var 8 mnd, men det gikk fint å spise brød likevel.

Nå er hun 9,5 mnd og spiser nesten en hel skive uten skorper til lunch. Hun forsyner seg selv fra eget tallerken, og det gjør at hun spiser mer brød en tidligere.

Du kan kanskje mose litt frukt til din baby. Det er veldig populært her.

hva slags frukt bruker du. Hun elsker banan, men blir så hard i magen. Sikkert fordi hun drikker så lite også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...