Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest AveM

hva slags frukt bruker du. Hun elsker banan, men blir så hard i magen. Sikkert fordi hun drikker så lite også.

Vi har gitt endel banan her, og det har gått greit. Ellers har hun spist mye epler og pære, og hun får spise fruktgrøt. Litt kiwi og druer har hun også fått smake.

Jeg vil vente med appelsiner til hun blir over året.

Hun liker veldig godt at jeg "spriter" opp grøten med litt frukt. Jeg gjør det bare av og til, slik at hun ikke begynner å kreve det :)

Fortsetter under...

hva slags frukt bruker du. Hun elsker banan, men blir så hard i magen. Sikkert fordi hun drikker så lite også.

Tulla mi ble også hard i magen av banan. Så jeg har laga sviskepure til henne. Sklir ned som bare det. Får et par ts til dagen. Det hjelper godt på magen.

Snuppa mi blir 6 mnd på lørdag, har ikke ei eneste tann, men brød har hun smakt allerede! Gikk kjempefint det, litt grøsninger da hun skulle svelge, men gapte igjen som bare det :)

Ellers får snuppa mi til vanlig kun mme (ikke mm lenger), grøt til lunsj og kvelds, og middag midt på dagen. Vann og frukt utenom.

Jeg syntes også snuppa mi drikker litt lite, og tok det opp med helsesøster på kontroll. Hun sa så kjekt at "det regulerer hun selv" - så da gjør hun vel det da...

Hvordan lager du det?

Kok sviskene i 10 min. Mos med stavmikser. Bland i kokevannet til ønsket konsistens, mos gjennom sikt, så hun slipper å spise skallet. Jeg lager den til omtrent sånn som dessert på glass (konsistens). Pleier å lage av en hel pakke. Fryser ned i dessertglass jeg har spart. Dette får hun som det er eller jeg blander et par ts i grøten.

Annonse

jubalong70

Det er ikke noe problem å gi brød selv om de ikke har tenner. Lillebror spiste sin første brødskive på mandag og han har ikke antydning til tenner. (Han blir snart 7 mnd gammel.)

Smurte leverpostei på ei grovbrødskive og delte den opp i bittesmå biter. Han smattet og koste seg og spiste jammen opp hele skiva! Og han sølte ikke en smule heller... (Glad i mat, ja!!!) Til drikke fikk han vann på tutekopp.

jubalong70

Du kan gi all slags frukt - eple (gjerne revet eller kokt og most), plomme, jordbær (med mindre det er mye allergi i familien), bringebær, avocado, appelsin (presset eller i småbiter), pære (som med eple), kiwi, blåbær - ja i grunnen alt!!! Bare fantasien setter grenser.

Hipp har noen gode dessertglass med eple/blåbær eller bringebær/jordbær/eple som er veldig gode. Og både Nestle og Hipp har små fruktbeger som passer fint. Alt uten sukker, og med GOD smak også for store ganer...

kaffepiken

hvordan lages velling+ Og hvordan gies det?

Hun er ikke så glad i tåteflaske.

Jeg har sett sånne bokser med velling i butikkene, det het fullkornsvelling tror jeg.. De stod sammen med barnegrøtene. Det fantes i hvertfall for ca fem år siden da jeg fortsatt kjøpte sånt.. Framgangsmåte står på pakka, og det kan vel gis både av kopp eller av tåteflaske skulle jeg tro.

jubalong70

Oj, får hun så mye allerede? Hun er jo bare 6 mnd...hvorfor 4 måltider (eller to eller tre for den saks skyld) så raskt? Jeg begynte ikke med grøt (små smaksporsjoner) før babyen var 6 mnd og det er først nå hun er oppe i 4. Hun er 10 mnd.

Det er fordi jenta ikke vil ha noe særlig morsmelk eller morsmelkserstatning. Og mat må hun jo ha...

filiokus81

Det er ikke noe i veien for å gi grøt 3 ganger daglig og middag/grønnsaksmos en gang om dagen. Vet om flere som faktisk er over 1 år som fortsatt spiser grøt 3 ganger daglig og middag 1 gang daglig.

Ville tatt opp det med lite pupp/vann med helsesøster.

Ville bare legge til at man ikke bør gi "ferdiggrøt" (Nestle, Småfolk, Hipp etc) mer enn to ganger per dag, da disse er beriket med jern og vitaminer. Et evt tredje grøtmåltid bør man koke selv (sier i alle fall helsestasjonen her).

filiokus81

Snuppa her er 7 mnd, og får grøt til frokost, skive + fruktpuré (fra Nestle) til lunsj, middag (blander halvt om halvt med hjemmelagede grønnsaker og Nestleglass), og grøt til kvelds. Tilbyr puppen ca 3 ganger for dagen, men det er sjelden hun drikker noe særlig.

Hun var heller ikke spesielt glad i drikke, men det rettet seg faktisk mye når vi begynte med skiver (en ukes tid siden) - da trengte hun sikkert mye vann for å få det ned :-)

Og for ordens skyld - ingen tenner her heller enda.

Ville bare legge til at man ikke bør gi "ferdiggrøt" (Nestle, Småfolk, Hipp etc) mer enn to ganger per dag, da disse er beriket med jern og vitaminer. Et evt tredje grøtmåltid bør man koke selv (sier i alle fall helsestasjonen her).

Åh, det visste jeg ikke, men høres logisk ut. Får skrive det bak øret til en eventuell nestemann. :)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...