Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Veslepia vår (1 år) har de siste dagene hatt skikkelige hostekuler om natta. "kulene" kan vare i opp mot en halvtime, og da høres det nesten ut som om hun kveles innimellom. Det er helt forferdelig å lytte på.

I går hadde hun også en skikkelig hostekule i barnehagen, og barnehagepersonalet ga uttrykk for at de syntes det var direkte skummelt.

Ellers er hun litt småsnufsete, men hoster ikke. Hun har heller ikke feber, og spiser som vanlig (med god apetitt)

Noen som vet hva det kan være?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/229158-hostekuler-spesielt-om-natta/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg ville bare si at vår pode har hatt det omtrent på samme måte med helt voldsomme hostekuler og spesielt på natta. Han hostet til han kastet opp flere ganger.

Diagnosen vi fikk på dette var falsk krupp...

Du kan jo lese om det her på dol eller på lommelegen og se om du syns det ligner.

Det er så fælt og slitsomtmens det står på, men heldigvis går det over!

Lykke til:-)

Hei!

Jeg ville bare si at vår pode har hatt det omtrent på samme måte med helt voldsomme hostekuler og spesielt på natta. Han hostet til han kastet opp flere ganger.

Diagnosen vi fikk på dette var falsk krupp...

Du kan jo lese om det her på dol eller på lommelegen og se om du syns det ligner.

Det er så fælt og slitsomtmens det står på, men heldigvis går det over!

Lykke til:-)

Tusen takk for innspillet! Skal lese om det!

Annonse

mariaflyfly

Det kan nesten høres ut som falsk krupp? Mine unger har aldri hatt det, men jeg tror det kan høres som en slags "bjeffende" hoste. Ta henne med ut i kald luft dersom hun får "anfall" igjen.

God bedring :-)

Falsk krupp-hoste er ikke til å ta feil av. Dette med "bjeffing" er veldig beskrivende. :(

Gjest togli

Falsk krupp-hoste er ikke til å ta feil av. Dette med "bjeffing" er veldig beskrivende. :(

Ok, da husker jeg rett :-)

Bestevenninna mi har nemlig et falsk krupp-barn og har forklart meg litt om dette før... Selv har jeg skrekken for falsk krupp hos ungene mine. jeg er nemlig usikker på om "barnevaktalarmen" (som jeg bruker fordi jeg er døv) utløses av lydene falsk krupp-hoste gir :-(

Gjest neofix

Falsk krupp er svært karakteristisk. Hosten blir som noen sier "gjøende", og så heftig at barnet knapt greier trekke pusten mellom hostene. Når barnet endelig trekker pusten blir det ofte skikkelig pipete. Barnet er svært tett. Kald og fuktig luft er bra, kaldt drikke likeså.

Men - jeg er ikke overbevist om at det er falsk krupp barnet ditt har. De fleste som opplever krupp-anfall vil i allefall de første gangene bli så skremte at de havner rett på legevakta. Det kan nesten høres ut som om barnet ikke får puste i det hele tatt.

Det jeg tenkte på var faktisk astma. Barne-astma preges ofte av nattehoste, og bare det som symptom. Kruppanfall kommer ofte veldig brått, mens astma-hosten "bygger seg opp". Starter gjerne med bare litt hosting, som øker, og barnet blir tettere og tettere, full av slim. Noen ganger kan barnet kaste opp på grunn av slim-mengden.

Krupphosten har en helt spesiell lyd, og kruppanfallet går vanligvis over når barnet kommer ut i frisk luft. Test det ut. Men ta en tur til legen uansett! Det finnes medikamenter de kan få både mot falsk krupp og astma, som faktisk hjelper. Vi har prøvd begge deler. :-)

Falsk krupp er svært karakteristisk. Hosten blir som noen sier "gjøende", og så heftig at barnet knapt greier trekke pusten mellom hostene. Når barnet endelig trekker pusten blir det ofte skikkelig pipete. Barnet er svært tett. Kald og fuktig luft er bra, kaldt drikke likeså.

Men - jeg er ikke overbevist om at det er falsk krupp barnet ditt har. De fleste som opplever krupp-anfall vil i allefall de første gangene bli så skremte at de havner rett på legevakta. Det kan nesten høres ut som om barnet ikke får puste i det hele tatt.

Det jeg tenkte på var faktisk astma. Barne-astma preges ofte av nattehoste, og bare det som symptom. Kruppanfall kommer ofte veldig brått, mens astma-hosten "bygger seg opp". Starter gjerne med bare litt hosting, som øker, og barnet blir tettere og tettere, full av slim. Noen ganger kan barnet kaste opp på grunn av slim-mengden.

Krupphosten har en helt spesiell lyd, og kruppanfallet går vanligvis over når barnet kommer ut i frisk luft. Test det ut. Men ta en tur til legen uansett! Det finnes medikamenter de kan få både mot falsk krupp og astma, som faktisk hjelper. Vi har prøvd begge deler. :-)

Det er skikkelig ille, den natthosten hennes. Høres ut som hun ikke får puste, men hun har ennå ikke brukket seg og det piper lite. Dette er tredje barnet vårt, så vi er vant til hosting om natta, men dette er værre enn noen av de andre ungene har hatt (inkludert eldstemann med astma). Men siden hun ikke har hatt feber, og allmenntilstanden er god, så har vi ikke tatt henne til legen ennå.

Ringte i dag, og der rådet legesekretæren meg til å kjøpe en slimløsende hostesaft og gi henne før sengetid, og se om natta blir bedre i natt. Hvis ikke, skal vi kontakte legen i morgen.

Takk for innspill :-)

Gjest eikeblad

Hei hei..

Ser endel kommer med innspill om det kan være falsk krupp. Poden vår har falsk krupp (hatt det i flere år nå) og jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen din. Så etter min oppfatning er det ikke falsk krupp.

Det er min erfaring da, kan jo selvfølgelig væra at andre opplever det på annen måte.

God bedring til vesla:)

Hei hei..

Ser endel kommer med innspill om det kan være falsk krupp. Poden vår har falsk krupp (hatt det i flere år nå) og jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen din. Så etter min oppfatning er det ikke falsk krupp.

Det er min erfaring da, kan jo selvfølgelig væra at andre opplever det på annen måte.

God bedring til vesla:)

Takk for innspillet :-)

Annonse

Gjest AveM

Sønnen min var plaget med hosting om natten tidligere. Pusten var også noe pipende under anfallene.

Han ble sjekket for allergi, og det slo ut på husstøv og blåmuggsopp. Hosteanfallene kom ofte i forbindelse med forkjølelse. Det var da det var verst. Ellers virket han helt fin, ingen astma.

Vi har fått Ventoline som krisemedisin, men har bare brukt det en gang på kanskje 2 år, for hostekulene har vært borte så lenge! Vi kastet noen gamle møbler og tepper, det kan ha vært muggspor i noe av det. Vi vet ikke, men synes det er rart at anfallene bare forsvant.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...