Gå til innhold

Spiseproblemer


j_bp

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 16 år veier 48kg og er 158cm.I fjord sommer fikk jeg kyssesyken og gikk ned noen få kilo..Det var ikke før i september en del skjedde med meg personlig som førte til ta jeg begynte å slanke meg. Helt frem til mellom janura og februar i år, hadde jeg gått ned ti kilo og veide 44 kilo! Så begynte jeg så spise igjen uregelmessig og helt feil. Men det jeg gjorde var å kaste opp maten nesten heletiden, som jeg har gjort frem til nå. Det jeg prøver på nå er og spise, men jeg kjenner inni meg at jeg blir sur og får på en måte angst og føler at jeg må kaste opp maten!Det som er problemet mitt nå er at jeg får så stram oppblåst mage, en slags kul på magen og det ser bare dumt ut. Jeg har tynne bein og den kulen på magen og jeg vet ikke hva jeg burde spise. Bare jeg spiser en brødskive så strammer magen seg ut, og det er ubehagelig.Er det normalt at det skjer? Hva skal jeg gjøre? hva skal jeg spise? og hva burde jeg trene? Jeg har foresten lest at hvis man kaster opp mye kan den lukke greia nede i magesekken bli slapp og lett slippe inn luft er det sant? og hvis hva, hva må jeg gjøre for å fikse det?Jeg får heller ikke gått ordentlig på do og det er ubehagelig.Hva burde jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest MinimizeMe

Hei j_bp!

Jeg blir lei meg når jeg leser innlegget ditt, for jeg ser hvor du er på vei. Jeg har selv erfaring med spiseforstyrrelser, og på meg er det tydelig at du holder på å utvikle alvorlig sf, om du ikke allerede har gjort det. Har du fortalt noen om problemene dine?

Om det er normalt å få en bul på magen når en har spist? Svaret er ja. Det er bare det at om du er tynn, så vises bulen ekstra godt.Sa iallefall en av behandlerne min. Det er jo ganske logisk i grunn, ikke sant?

Det at du kjenner et ubehag/at magen strammer-kan det kanskje være psykisk, tror du? Angst? Ellers kan det nok komme av at magen ikke er vant til å beholde og bearbeide maten du spiser, hvis du ofte kaster opp..

Ja, jeg har hørt om at lukkemuskelen til magesekken kan bli slapp ved langvarig bulimi. Det kan medføre at du ikke klarer å holde på maten, du får sure oppstøtninger osv. Ikke særlig forlokkende:-p Men der er ikke den eneste skaden du kan få, dessverre. Rifter i spiserøret, hjerterytmeforstyrrelser og tannskader er noen andre. For å ta best mulig vare på tennene er det viktig at du ikke pusser dem rett etter at du har kastet opp. Skyll godt med mye vann i stedet, og bruk fluorskull fra apoteket. Flurotabletter kan også være lurt å ta iblant.

Men, kjære deg, aller viktigst er det at du snakker med noen om hvordan du har det og får hjelp. Du har ikke hatt spiseproblemene så lenge etter hva jeg kan se, og da er sjansene for å bli helt kvitt dem mye større enn om du venter og lar dem "få feste". Jeg kan bare si at jeg skulle ønske jeg hadde søkt hjelp da jeg var så gammel som deg, og ikke ventet til jeg var flere og tjue.

Du kan for eksempel ta kontakt med helsesøster, sosiallærer på skolen eller fastlegen. De kan gi deg råd om hva du bør gjøre, hvilken hjelp du trenger osv. Hos Iks, http://www.iks.no , kan du også få informasjon og støtte.

Du må bare skrive tilbake til meg også hvis du vil, så skal jeg prøve å svare deg så godt jeg kan:)

*Klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...